Tämän hetken 3 lemppariliikettä jaloille

Heips! Tällä viikolla talvi yllätti kuntosalitreenaajan ja innostuin tekemään jalkatreenini hiihtoladulla. Loistava liikuntamuoto ja pakko ottaa kaikki irti näistä pienistä hetkistä, kun lunta on 🙂 Mutta eipä tuo hiihto tietenkään raskasta jalkatreeniä korvaa, mukavaa vaihtelua vain silloin tällöin! Tällä hetkellä mulla on kolme lemppariliikettä jaloille, jotka ovat isoja, monia lihaksia samanaikaisesti kuormittavia liikkeitä. Sellaisia, joita voi tehdä ilman mitään kummempia laitteita, vain levytanko ja painot riittävät. Nämä liikkeet ovat olleet mukana treeneissä ties kuinka ja kauan, aina yhtä hyviä! Näiden lisäksi teen fiiliksen mukaan muutaman eristävämmän liikkeen, tosin jo pelkästään näillä kolmellakin liikkeellä saa tehtyä loistavan jalkatreenin. Tekee esimerkiksi 4-5 sarjaa / liike ja jokaisessa koittaa saada kaiken irti 🙂

Takakyykky

Lantionnosto

Suorinjaloinmaastaveto tai romanialainen maastaveto

Siinäpä nuo! Tekniikat kannattaa hioa kuntoon (etenkin kyykyssä) ennen kovempien painojen mukaan ottamista. Mulla kyykkytekniikka alkaa vasta nyt olla suht ok ja treenivuosia on takana jo varmaan 5-6. Vasta viimeisen 1,5 vuoden aikana näihin tekniikoihin on oikeasti kiinnittänyt enemmän huomiota. Mun suositus onkin, että treenaa tekniikat kuntoon ammattilaisen kanssa ennen kuin ehtii opetella väärän tekniikan 🙂 Väärästä tekniikasta on huomattavasti haastavempaa päästä oikeaan kuin suoraan aloittaa oikealla ja turvallisella tekniikalla.

Tähän loppuun tuli nyt pieni ”paasaus”, mutta tärkeä sellainen 🙂

Treeni-iloa!

-J

***

Lue myös edellinen mielenkiintoinen postaus: Liikunnan vaikutus energiankulutukseen

ja käy ehdottamassa meille treffi-ideoita täälläEhdota meille treffi-ideoita

Liikunnan vaikutus energiankulutukseen

Kuva täältä: http://static1.1.sqspcdn.com/static/f/459548/21315226/1355952615837/Man+Hunting.jpg?token=AHwP9HrXJC0o8N54sozIhmpknX4%3D

Lueskelin Scientific Americania, jossa osui silmään mielenkiintoinen artikkeli Hadza metsästäjä-keräilijäheimon energiankulutuksesta suhteessa länsimaisen normi-ihmisen energiankulutukseen. Järjellä ajatellen sitä kuvittelisi, että tietysti alkukantainen heimo, jossa metsästäjät liikkuvat tunteja putkeen saaliin perässä ja muutenkin viettävät hyvin aktiivista elämää luonnossa, kuluttaisi paljon enemmän kaloreita, kuin normaali länsimainen ihminen.

Mutta, hämmästyttävää kyllä, energiankulutuksessa ei ollut kovin suurta eroa. Elimistö pyrkii luultavasti pyrkii vähentämään ”lepokulutustaan” esimerkiksi tulehdusreaktioita hillitsemällä, jos liikunnan määrä on korkea, jotta kaloritarve ei nousisi niin paljoa. Tästä on vaikea vetää vielä kovin suuria johtopäätöksiä, mutta yksi tulee väkisinkin mieleen: syömisellä on suuri rooli painonhallinnassa, liikunnalla elinvoimassa.

Liikunnalla  on paljon terveyshyötyjä, ja painonhallintaan toki vaikuttaa lihaksen kasvatus ja kunnon kohentuminen, jolloin myös jaksaa tehdäkin reippaammin asioita. Liikunnalla ja ruokavaliolla on molemmilla omat puolensa ja vahvuutensa terveellisten elämäntapojen hallinnassa. Liikunta auttaa pysymään kunnossa, mutta sopiva  ruokavalio on tehokkaampi keino painonhallintaan.

Myös lihastohtori kirjoitti aiheesta tänään, mikäli kiinnostaa lukea tieteellisempi katsaus aiheeseen:

Liikunnan merkitys painonpudotuksessa, rasvanlähdössä ja painonhallinnassa – Suonpää ja Hulmi

 

-A

***

Käy lukemassa myös edellinen postaus & ehdottamassa meille treffi-ideoita!: Ehdota meille treffi-ideoita

Ehdota meille treffi-ideoita!

Treenejä, kuulumisia ja nyt hitunen sitä parisuhdettakin! Viime treffeistä, siis sellaisista ihan oikeista, ei vain ”käydään ulkona syömässä” -tyyppisistä, on kulunut aikaa jo niin paljon, että ei edes muisteta koska viimeksi oltiin treffeillä. Ehkäpä viime vuoden alussa? Saattoi olla juuri vuosi sitten, kun päätettiin, että kerran viikossa käydään treffeillä. Tämä suunnitelma oli todella hyvä ja piti huolen siitä, että ainakin sen kerran viikossa tulee huomioitua toista astetta enemmän. No, sitten koitti kiireet talon parissa (helmi-maaliskuussa?!)  ja treffit jäivät.

Kuten varmasti tiedätte, etenkin liikunta on meille molemmille tärkeää sekä tietysti hyvä ruoka! Miksei myös uusiin paikkoihin tutustuminenkin. Nyt kaivataankin ideoita mitä kaikkea voisi treffeillä tehdä? Ehdottakaa meille erilaisia treffi-ideoita, jotka olisivat mahdollista toteuttaa suhteellisen pienellä budjetilla 🙂 Aina parempi, jos ideat ovat sellaisia, että eivät sido suoraan tiettyyn kaupunkiin (ellei se ole Porvoo, Helsinki, Vantaa, Tampere tai Jyväskylä 😉 ). Me aletaan toteuttaa teidän ideoita mahdollisuuksien mukaan ja kerrotaan treffeistä sitten täällä blogissa!

-J & A

P.S. Postauksen kuvat on Santorinilta viime elokuulta 🙂

***

Tsekkaa edellinen postaus: Arkikuulumisia