Muutama sananen ruuasta

Viime päivinä mieltäni on askarruttanut ruoka ja lähinnä se, että syönkö riittävästi. Olen noudattanut keväällä nettivalmennuksen mukana tullutta ruokavaliota aika tarkasti, toki hieman soveltaen. Pääosin kuitenkin sen mukaan on menty. Yleensä en kaloreita jaksa tuijottaa, mutta nyt tarkistin tuon nykyisen ruokavalioni kalorit ja ne ovat noin 1900 ei treenipäivänä ja noin 2100 treenipäivänä. En kuitenkaan ole jaksanut punnita ihan kaikkea mitä olen suuhuni laittanut ja leivätkin ovat jääneet pois tuolta treenipäivän lounaalta ja päivälliseltä. Eli olen syönyt hitusen vähemmän kuin tuon ohjeen mukaan olisi pitänyt. 

 Omenakaurapaistos ja makua antamassa n. ruokalusikallinen vaniljakastiketta

Nälkä yllättää nykyään helposti, jo parin tunnin päästä edellisestä syömisestä. Tämä varmasti selittyy lisääntyneellä liikunnalla, mutta toki ruuan määrää pitäisi silloin lisätä. Nälän tunnetta kun ei juuri saisi tulla! Halusin selvittää paljonko minun tulisi syödä päivässä ja muutamaa netistä löytyvää energiantarvelaskuria hyväksi käyttäen sain pävittäiseksi kaloritarpeekseni 2100-2400 kcal. Eli sinne 2500 kcal paikkeille pitäisi vähintään tuo energiantarve saada, jotta tässä ei ainakaan ala laihtua!

Aamusmoothie ja päivän rahka mehukeitolla

Mitä sitten syön? No ihan ”normaalia” ruokaa 🙂 Paljon vihanneksia, kasviksia  ja marjoja. Välipalana yleensä rahkaa 😉 Aamuisin teen yleensä sen smoothien, johon siis sekoitan sokeroimatonta mehukeittoa, soijalesitiiniä, whey80, kaurahiutaleita ja marjoja sekä lisäksi kreatiinia, jos kuuri on päällä. Lounaalla ja päivällisellä yleensä kanaa, kalaa tai naudan lihaa eri muodoissa, possusta en niin välitä ja lisäksi täysjyväpastaa tai perunaa. Ruokamääriä en nyt jaksa kirjoitella, niihin löytyy ohjeita vaikkapa pakkotoisto.com -sivustolta. Iltapalaksi olen alkanut syödä aika usein kaurapuuroa vaikkapa omenasoseen tai marjojen kera, mutta myös rahka tai esimerkiksi riisikakut ja keitetyt kananmunat ovat löytyneet siltä listalta. Toki sitä vaihteluakin ruokiin kaipaa ja yhtenä päivänä kokeilin välipalaksi raejuustoa mehukeitolla, aika mielenkiintoinen elämys! Viikolla en ole syönyt mitään ”ylimääräistä” eli siis mässäillyt, mutta lauantaisin olen antanut itselleni luvan pitää vapaasyöntipäivän 🙂 

Raejuustoa mehukeitolla

Tänään otin vähän aikaa ihan itselleni ja kävin kampaajalla. Hiukset lyhenivät reilu 10 cm ja vaalenivat myös vähän 🙂 Laitan kuvia muutoksesta kunhan saan niitä räpsittyä! 

Huomenna aamulla olisi tarkoitus suunnata salille, mutta nyt nautin rennosta koti-illasta! Treenatkaahan ahkerasti viikonloppuna 🙂

Ulkona kylmeni tällä viikolla, joten oli aika kaivaa pipo ja kaulahuivi kaapista 🙂

Jalkoja jälleen

Eilen iltapäivällä agilitytreeneissä tuli kyllä juostua! Rata oli haastava ja suoria putkia riitti. Onnistuttiin kuitenkin ihan suht hyvin ja nyt pitäisi päästä treenaamaan sitä pakkovalssia 😉 Agility on muuttunut vuosien varrella kyllä melko paljon, vaikkakin vanhojakin ohjauskuvioita on vielä käytössä. Monesti on tullut mietittyä, että miten sitä oppii kaikki ”jaakotukset”, ”saksalaiset” sun muut … Olen siis kisannut vanhemman koirani Ivanin kanssa ihan kolmosluokassa asti, mutta lopetimme kisauramme, kun lähdin opiskelemaan (eli 4,5 vuotta sitten). Nyt sitten uudella innolla tuon toisen koiran kanssa treenataan ja toivottavasti kisataan ensi kesänä 🙂

Tänään kello herätti 6:10 ja nousin ylös yllätävän virkeänä. Tämä uusi terveellisempi elämäntapa vaikuttaa kyllä selvästi myös unen laatuun. Vielä viime keväänä heräsin joka aamu todella väsyneenä eikä yöunien pituus vaikuttanut ollenkaan väsymykseen. Nyt riittää helposti 7,5 h unet ja aamusta iltaan asti on pirteä 🙂 

Eilen juostessa vasemman jalan polvikin oli jo ok ja tänään uskalsin tekemään jalkatreenin salilla. Lankkukyykky ja askelkyykky sujuivat ongelmitta ja toistoja jaksoi tehdä enemmän kuin viimeksi. Kokeilin myös pienen tauon jälkeen suorin jaloin maastavetoa ja sekin sujui! Lisäksi rääkkäsin muiden jalkaliikkeiden jälkeen vielä kunnolla vatsaa. Ai niin, kokeilin pitkästä aikaa lämmittelynä hyppynarulla hyppimistä! Kyllä silläkin saa näköjään lämmöt lihaksiin 🙂 

  

Viikonloppu maalla

Torstaina kävin heti töiden jälkeen salilla treenaamassa jälleen kädet ja olkapäät. Jalkojen treenaamisesta olen nyt pitänyt taukoa, jotta saan tuon polven varmasti kuntoon ennen kuin sitä ryhtyy taas rasittamaan. Nyt tuo polvi kyllä tuntuu jo normaalilta, joten huomenna voisi kokeilla varovasti jalkatreeniä. Torstaina illalla kävin vielä koirani Ferin kanssa tottelevaisuustreeneissä ja kyllä tuosta pikkukäppänästä tokokoira tulee 🙂 

Perjantaina lähdimme vanhempieni luokse maalle. Viikonloppu sujui mukavasti raikkaasta ulkoilmasta ja syksyisestä säästä nautiskellen. Lauantaina innostuimme veljeni kanssa tekemään salitreenin. Vuorossa oli selkä ja rinta sekä hieman vatsaa ja takaolkapäitä. Penkkiä kokeilin pitkästä aikaa (viimeisin merkintä ko. liikkeestä löytyy 13.6.13) ja sujuihan sekin ihan suht hyvin! Selkälihaksia tuli harjoitettua myös polttopuiden kärräämisellä ja pinoamisella 🙂 
Päätin tuossa viikolla, että annan itselleni yhden vapaasyöntipäivän/viikko, koska olen onnistunut pitämään syömiseni viikon mittaan erittäin hyvin kontrollissa ts. ei mitään ylimääräisiä mässäilyjä! Lauantaina nautimme sitten lasit punaviiniä mieheni kanssa ja pitihän sitä vähän karkkia ja pannariakin maistella 🙂 Nyt taas hyvällä omalla tunnolla takaisin normaaliin ruokavalioon. 
Hassuteltiin veljen kanssa, kummalla on isompi haba? 🙂
Blogin kirjoittaminen on minulle suhteellisen uusi harrastus/motivaattori kohti ”parempaa” elämää ja toivon, että te lukijat annatte rohkeasti palautetta 🙂 Eli kaikki risut ja ruusut, omat kokemukset elämäntapamuutoksesta tms., kysymykset ja sun muut ovat enemmän kuin tervetulleita 🙂 Mukavaa viikon alkua kaikille, treenailkaa ahkerasti ja pitäkää makean himo loitolla!