Vuosi 2013

Lorna Jane
http://www.pinterest.com/pin/153403931031105040/

Yllä oleva kuva  kuvastaa hyvin sitä, mihin tänä vuonna on päästy 🙂 Eli elämäni on muuttunut kyllä aktiivisempaan ja terveellisempään suuntaan ja sitä kautta olo on parantunut huomattavasti ! 

Mutta mitä vuodesta 2013 sitten jäi käteen? No ainakin seuraavat:

– Vakipaikka töissä tammikuusta lähtien

– Huhtikuussa aloitettu FitFarmin Lite-valmennus ja sitä kautta terveellisten elämäntapojen löytäminen ja kuntosalikärpäsen puraisu! Alkuvuodesta treenaaminen on kyllä muuttunut melko paljon. Huhtikuussa ”projektin” alussa harrastin huomattavasti enemmän aerobista liikuntaa ja söin vähemmän. Tämän lisäksi mukaan tuli kuntosalitreenit. Kesän jälkeen kyllästyin tikkumaiseen olemukseeni (joka kyllä oli ainakin kiinteytynyt alkuvuodesta, mutta paino pysynyt samana) ja otin selvää kuinka tulisi syödä ja treenata, jotta lihasmassa alkaisi kasvaa. Nyt viimeisen kolmen kuukauden aikana ruokamäärät ovat olleet huomattavasti suuremmat kuin aiemmin ja painokin on lähtenyt nousuun 🙂  Paino syyskuun puolessa välissä oli noin 55 kg ja joulukuun puolessa välissä 57,5 kg. Tavoitteena ensi vuonna on siis jatkaa tällä nykyisellä linjalla ja saada sitä kaipaamaani lihasmassaa!

4/2013
 9/2013

– Blogi aloitettu huhtikuussa, mutta vasta syyskuusta lähtien säännöllisempää kirjoittelua. Blogin myötä tutustuminen ihan uuteen maailmaan, ihaniin blogeihin ja muutenkin mukavempaan elämään !

– Valmistuminen inssiksi toukokuussa. En vieläkään ymmärrä miten ehdin järjestämään häitä, kuntoilemaan ja vielä valmistumaan insinööriksi tavoiteajassa! Varmasti iso osa tästä oli perheen tuen ansiota 🙂


– Koiran kanssa aloitettiin säännöllinen treenaaminen agilityssä sekä tottelevaisuudessa. Tätä jatketaan vielä! Ehkäpä kesän korvalla päästään starttaamaan ensimmäisissä agilitykilpailuissakin 🙂

– Häät heinäkuussa. Pian puoli vuotta avioelämää takana 🙂 

– Häämatka. Oli ihana päästä vähän huilaamaan Korsikan ja Nizzan auringon alle heti häiden jälkeen ja jatkaa häämatkaa vielä Suomessa mökkeilyllä 🙂

– Kreetan matka. Matkustimme syyskuun alussa viettämään isäni synttäreitä Kreetalle. Oli hauskaa päästä vielä toiselle ulkomaanreissulle näinkin lyhyen ajan sisällä! 

 


– Ja lopuksi Joulu rakkaiden kanssa!

Vasta nyt kun tuota yllä olevaa listaa katselee, tajuaa sen kuinka paljon ehtikään tapahtua yhden vuoden aikana. Varmastikaan samanlaista vuotta ei enää tule, mutta se ei tietystikään estä sitä, etteikö tulevastakin vuodesta voisi nauttia täysillä ja kulkea tavoitteita (jotka löytyy TÄÄLTÄ) kohti!

Juuri hetki sitten tulin salilta ja kerron treenistä sitten seuraavassa postauksessa (ehkä jo tänään tai viimeistään huomenna 😉 ). Hetki sitten alkoivat raketit paukkua ja toivotaan, että muutamat hienot ilotulitteet tänä iltana nähdään! Itse vaihdan vuotta ihan kotosalla leffaa katsoen ja kirjaa lukien! 

Ihanaa uutta vuotta kaikille! 

Successfully Fit: New Year New You....2014 Will Be YOUR Year!

Uuden vuoden "lupaukset"

Vielä tämän vuoden toiseksi viimeiseen iltaan tällainen pohdiskelutuokio 🙂 

Miksi tämän postauksen otsikossa lupaukset-sana on lainausmerkeissä? Mielestäni ihmiset tuppaavat aina vuoden vaihtuessa lupaamaan kaikenlaista ja helmi-maaliskuussa suurin osa näistä lupauksista on jo unohtunut.. Kuitenkin meille opetetaan jo pienestä pitäen, että lupaukset täytyy pitää. No, olen ratkaissut tämän ”ongelman” kohdallani siten, että en tee yhtäkään uuden vuoden LUPAUSTA, vaan teen listan TAVOITTEITA! Hah! Kuinka paljon parempi mieli tulee siitä, jos tavoitteet jäävät osin saavuttamatta (ainakin urheilussa ja tietysti muuallakin elämässä saattaa tulla takapakkeja itsestään riippumattomista syistä: sairastuminen, flunssa tms.) kuin se, että lupaus jää pitämättä 🙂 Tietysti tavoitteet laaditaan siksi, että niihin pyritään eli heti alkuunsa ei kannata luovuttaa!

Tavoitteitani uudelle vuodelle 2014 ovat ainakin seuraavat:

  • Salilla treenaaminen 3-4 kertaa viikossa
  • Lihashuolto (venyttely, foam rollaus) vähintään 1-2 kertaa viikossa
  • Enemmän aikaa parisuhteelle
  • Enemmän aikaa itselle
  • Enemmän aikaa koirille
  • Enemmän aikaa ystäville
  • TV:n katselu vähemmälle, jotta on enemmän aikaa edellä mainituille
  • Uusien terveellisten elämäntapojen pitäminen mukana 
  • Positiivinen asenne mahdollisimman monissa tilanteissa
Listaa voisi jatkaa varmasti loputtomiin, mutta ilmeisesti tuo AIKA on se juttu, mitä pitää nyt alkaa järjestää enemmän. Pitänee ostaa uusi kalenteri tms., johon listaa mm. viikon treenit ja sitten pitää niistä kiinni 🙂 Täten tulee varmasti helpommaksi arjen pyörittäminen eikä tule pidettyä liikaa niitä löhöily-iltoja 😉 
Yllä olevassa kuvassa hieman esimakua siitä, mitä uutta ajattelin tähän blogiin laittaa uuden vuoden kunniaksi ! Eli siis blogin ulkoasu tulee muuttumaan jonkin verran tässä vuoden alussa 😉 

Apua ja puhtia työpäivään

Tänään oli taas paluu arkeen ja töihin. Työni on työasennoltaan vaihtelevaa eli teen välillä pitkiäkin aikoja töitä seisten, mutta taas joinakin viikkoina saattaa istumatyö olla enemmän suosiossa. Viime keväänä alaselkäni (joka on muutenkin temppuillut koulu ajoista lähtien) meni todella ”jumiin” istumisesta eikä kestänyt edes puolen tunnin istumista enään. Iskias-vaivahan se oli. Etsin lääkettä tähän ongelmaan ja eräs kaverini kertoi Human Tool:ista. 

Human Toolin nettisivuilla kerrotaan istuimesta näin: 

Humantool istuin kääntää lantion automaatisesti hyvään pystyasentoon, jolloin koko selkäranka suoristuu. Tällä on suuri merkitys selän lisäksi myös hartia- ja niskanseudun jännitystiloihin sekä lantionpohjan lihasten vahvistamiseen, joka vaikuttaa suoraan mm, virtsan pidätyskykyyn. 

Istuimen pallomainen rakenne synnyttää keinuvat liikeradat kaikkiin suuntiin ja houkuttelee istujan terveelliseen liikuntaan työn lomassa. 

Tasapainoilu istuimella aktivoi tehokkaasti kehon syvät lihakset aina lantionpohjasta yläselän lihaksiin. 

Istuja voi nyt parantaa ja ylläpitää fyysistä kuntoa ja hyvinvointia vaikka istuu toimistossa työtuolilla. 

Humantool istuimen avulla voi suorittaa haluttaessa rankkojakin kuntoilu ja harjoitus liikkeitä, esimerkikisi huippu-urheilua varten. Istuin on erittäin suosittu palauttavana ja rentouttavana apuvälineenä urheilijoiden keskuudessa. Toisaalta se on helppo ja turvallinen kuntouttaja mm, vanhusten huollossa. 

Human Tool auttaa istumiseen ja selän kunnossa pysymiseen, mutta piristystä ja puhtia saan aamupalasta, tietysti kahvista ja kahvin lisäksi olen syönyt pari hedelmää päivän mittaan (yhden aamupalan jälkeen ja yhden välipalalla) sekä pähkinöitä, tietysti tärkeää lounasta unohtamatta! Aamupalaan ja lounaaseen palaan myöhemmin.
Kahvin juontia olen kuitenkin vähentänyt noin 2 kuppiin / päivä. Juon lähinnä tavan ja heräämisen vuoksi kupin aamulla ja sitten toisen kupin lounaan jälkeen. 
micvlaanderen.wordpress.com
Hedelmistä olen valinnut useimmiten banaanin ja mandariinin. Banaanista saa hyvin energiaa, koska se sisältää hiilihydraatteja enemmän kuin moni muu hedelmä. Energiaa siinä on 85 kcal/100g. Banaani sisältää myös muun muassa C- ja B6-vitamiinia, magnesiumia ja runsaasti kaliumia.
www.spicearoma.fi
Mandariini, tai oikeammin joko satsuma tai klementiini, puolestaan on toinen hedelmä, joka kulkee näppärästi mukana ja on yksi harvoista hedelmistä, joille en ole allerginen. Mandariini on lisäksi näppärämpi kuoria kuin esim. appelsiini, joten siksikin niitä syön 🙂 Mandariini sisältää runsaasti C-vitamiinia sekä mm. kaliumia, kalsiumia ja magnesiumia.
www.organicfacts.net
Tietysti hedelmiäkin syödessä tulee muistaa kohtuus! Pari kolme hedelmää / päivä on hyvä määrä, mutta se ylimääräinen hedelmäsokerikin kertyy kroppaan, jos liian kanssa syö 🙂
Lisäksi olen hullaantunut pähkinöihin nyt uusien elämäntapojen myötä. Välipalalla tulee popsittua lähinnä cashew-pähkinöitä, ja tietysti suolaamattomina ! Pähkinät sisältävät runsaasti proteiinia, noin 47 g / 100 g. Kuitenkin niiden runsaan energian vuoksi (500-600 kcal/100g) kerta-annokseksi riittää päivällä noin 15-20 g, josta saa jo yllättävän hyvin puhtia. Tietysti plussana pähkinöissä on hyvät rasvat eli valitse mieluummin kourallinen pähkinöitä kuin patukka suklaata!
www.yhteishyvä.fi
Melkein unohdin vielä yhden erittäin tärkeän päivittäin nautittavan asian eli VEDEN! Vettä olen alkanut juomaan erittäin paljon ja nykyään sitä menee noin 3-4 litraa päivässä. Kroppa on jotenkin kevyemmän oloinen, iho paremman kuntoinen sekä keho osaa jo vaatiakin vettä, jos sitä ei ole tuntiin huomannut juoda. Kun veden juontia lisäsi, niin aluksi vessassa piti juosta aika usein, mutta nyt on huomannut, että kroppa tottuu tähänkin ja myös ne jokatuntiset vessareissut on vähentyneet 😉 
www.datasante.fr
Tässähän näitä vinkkejä virkeämpään työpäivään sitten olikin 🙂 Ihania viimeisiä hetkiä tänä vuonna ja muistakaahan juoda vettä ja treenata ahkerasti !