Kooste: vuosi 2014

Vuoden toiseksi viimeinen päivä on käsillä. Olisi siis aika pistää tämä kulunut vuosi 2014 pakettiin ja suunnata ajatukset tulevaan vuoteen ja sen tavoitteisiin.

Alkuun muistutus, mitä tavoitteita asetin itselleni tämän vuoden alussa:

Salilla treenaaminen 3-4 kertaa viikossa
Lihashuolto (venyttely, foam rollaus) vähintään 1-2 kertaa viikossa
Enemmän aikaa parisuhteelle
Enemmän aikaa itselle
Enemmän aikaa koirille
Enemmän aikaa ystäville
TV:n katselu vähemmälle, jotta on enemmän aikaa edellä mainituille
Uusien terveellisten elämäntapojen pitäminen mukana 
Positiivinen asenne mahdollisimman monissa tilanteissa

No, miten nämä ylläolevat tavoitteet on sitten toteutuneet? Salilla olen pyrkinyt treenaamaan tuon 3 kertaa viikkoon, lisäksi yhtenä päivänä on ollut (ei aina, mutta usein) myös jokin muu treeni. TRX, kahvakuula, lenkki.. Lenkkeily sinänsä jostain syystä vähän lopahti, siis pidempien juoksulenkkien tekeminen, loppuvaiheessa vuotta. Tämä pitää siis korjata! Lihashuoltoon olen pyrkinyt panostamaan tänä vuonna enemmän. 3 foam rolleria nököttää tuossa olkkarissa Selättimen vieressä, joten ainakaan ”En muistanut” ei ole ollut tekosyynä lihashuollolle tänä vuonna. Toki tätäkin pitäisi parantaa! Loppu vuonna ennen olkapääleikkausta löysin myös Yoogaian, johon aion ostaa taas jäsenyyden, kunhan käsi antaa myöten 🙂 

Enemmän aikaa parisuhteelle, itselle, koirille ja ystäville. Hmm.. No tässä on osittain onnistuttu, osittain ei. Parisuhde on saanut aikaa, samoin koirat (tai nuorempi nyt harrastusten takia enemmän), ystävätkin ovat olleet monessa mukana ja ainakin yksi uusi sellainen tarttui myös matkaan! Mutta miten sitten tuo ”aikaa itselle”? Sanotaan, että tässä viimeisen kuukauden aikana on ollut pakko oppia pyytämään apua muilta, kun ei ole yksinkertaisesti voinut edes paitaa pukea päälle, ja on ollut myös pakko ottaa sitä omaa aikaa. Toivottavasti ensi vuonna pystyn olemaan hieman nöyrempi ja pyytämään apua helpommin muilta tarvittaessa, aina ei tarvitse olla se, joka tekee kaiken itse! Luulen, että tuo jooga voisi olla myös yksi sellainen juttu, joka olisi sitä omaa aikaa 🙂

Tuo telkkari-juttu oli myös tavoitteena.. Kesällä sen katselu oli kyllä tosi vähäistä, mutta nyt sairasloman myötä tuo Netflix on kyllä iskostunut mun päivärytmiin. Itse telkkaria ei kyllä tuu katseltua enää nimeksikään.

Uusien terveellisten elämäntapojen pitäminen messissä. Tää on toteutunut hyvin! Ehkä tämä luokitellaan samaan kategoriaan kuin vaikka polkupyörällä ajaminen. Kun sen kerran oppii, sen muistaa aina. Tottakai välillä on niitä heikompia hetkiä ollut, mutta aina sieltä on päästy takaisin ruotuun. Itselleen pitää olla armollinen, ihmisiähän tässä ollaan. Aina ei kaikki suju kuin olisi ajatellut ja joskus vaan tekee mieli vaikka sitä pullaa tai jättää treenit välistä. Nämä eivät ole suuria syntejä, kunhan ne ”eivät jää päälle” 😉 

Positiivisuus. Jotenkin oon oppinut ottamaan asiat positiivisemmalla ja rennommalla otteella vastaan. Tämä tietysti heijastuu eniten mieheeni, koska en ole enään ollut joka asiasta nipottamassa tai tekemässä kärpäsestä härkästä 😉 Positiivisella ja rennolla meingillä jatketaan ensi vuonnakin! Suosittelen kyllä kaikille 🙂

Näiden yllä olevien tavoitteiden lisäksi vuosi 2014 toi mukanaan myös ihanan matkan Lefkakselle, monia hyviä hetkiä perheen ja ystävien kanssa niin Lapissa, mökillä, kotona kuin muuallakin, treenaamisen PT:n kanssa, painoa lisää 4 kg (siis lihasta ja ihan toivottua sellaista), uusien lajien (mm. SUPplailu ja TRX) ja juttujen oppimista, hienoja kokemuksia mm. pääsin osallistumaan Samsungin järjestämään Hurrikaani-treeniin TFW:lle, blogi pääsi osaksi Indiedays Inspirationia sekä Treenibloggareita.. Näiden lisäksi vaikka kuinka monia hienoja juttuja ehti tapahtua!

Taisin taas hiukan innostua kirjoittamaan, joten jätetään ne ensi vuoden tavoitteet seuraavaan postaukseen 😉

Kiitos kaikille läheisilleni, ystävilleni, teille lukijoille, yhteistyökumppaneille ym. kuluneesta vuodesta! Tehdään vuodesta 2015 vielä parempi 😉

Vihdoin! Paluu salille

Kirjoitin eilen Instagram-kuvani alle ”Arvatkaa mistä tää tyttö löysi itsensä?! No salilta!..” Eli vihdoista viimein uskalsin lähteä kuntosalille kokeilemaan, miltä tuntuis tehdä treeniä ihan kunnon painoilla. Edelleen pysyttelen tuolla jalka/vatsaosastolla, koska oikea olkapää on nyt siinä tilanteessa, että sillä ei saa nostaa mitään painavaa, eikä se vielä taivu täyteen liikelaajuuteen. Noin 6 viikon päästä toivottavasti tilanne on jo toinen!

Mutta päätin siis, että nyt treenataan jalkoja ja pakaraa ihan urakalla! Vatsoja myös siinä sivussa. Periatteessa kolmesti viikossa voisi tehdä treenin, jos vain palautuminen on ollut tehokasta. Tämä mun kohdalla tarkoittaa myös sitä, että treenin aikana ei liikkeitä voi vetää ihan failureen asti, sillä sen jälkeen yleensä lihaksilla menee noin 5 päivää palautua takaisin treenikuntoon.

Tein eilen alla olevan treenin. Liikkeet piti miettiä siten, että oikeaa kättä ei tarvitse käyttää yhtään. Osan tein ns. pyramiditekniikalla (näin jälkeenpäin ajateltuna kaikki liikkeet olisi voinut tehdä niin), eli siten, että alkuun toistomäärät ovat suuret ja painot pienemmät, sarjojen edetessä toistomääriä lasketaan ja painoa lisätään. Tosi tehokas tekniikka tämäkin!

Jalka- & pakaratreeni

Lämmittely pyörällä 8 min

Huom! Kuva otettu ihan lämmittelyn alussa 😉
1. Reisiojennus: 12 (15 kg) / 10 (20 kg) / 10 (25 kg) / 10 (30 kg)
2. Takapotku/pakarapotku alataljassa 10 / 10 / 10 (20 kg)
3. Reiden loitonnus laitteessa voimaakkaasti eteenpäin nojaten 15 (40 kg) / 12 (45 kg) / 8 (50 kg)
4. Reiden lähennys laitteessa 15 (20 kg) / 12 (25 kg) / 10 (25 kg)
5. Reiden koukistus laitteessa 15 (32,5 kg) / 12 (35 kg) / 10 (40 kg)

Toisessa liikkeessä kannattaa huomioida, että tekevän jalan kantapää pysyy koko ajan suorassa linjassa eikä lähde kääntymään, jolloin myös polvi alkaa kääntyä. Kolmannessa liikkeessä se, että nojaat selkää kunnolla eteenpäin, saa töihin keskimmäiset pakaralihakset.

Yllä olevista painoista ja toistomääristä näkee hyvin sen, että ens kerralla kannattaa aloittaa melkein kaikki liikkeet (3. lukuunottamatta) ainakin toisen sarjan painoilla ja lähteä siitä nostamaan. Myös tarvittaessa toistojen määrää voi laskea. Kun kasvatetaan lihasta, sellainen 6-12 toistoa / sarja olisi melko hyvä. Tauon jälkeen on aina hyvä etsiä niitä itselle sopivia painoja ja lähteä siitä taas nostamaan pikku hiljaa!

Reisiojennus
Takapotku/pakarapotku taljassa

Kaikenkaikkiaan fiilis oli ihan mahtava, kun reilu kuukauden tauon jälkeen pääsi takaisin sinne hien ja raudan sekaan! Tänään kyllä tuntuu, etenkin tuolla takalistossa, että jotain on tullut tehtyäkin. Torstaina sitten uusiksi 🙂

Tsemppiä tiistaihin!

Millainen on mun sairaslomapäivä?

Ennen joulua sain teiltä muutamia postausideoita. Yksi niistä oli ”Kerro sairaslomastasi. Millä täytät päiväsi ja teetkö jotain treenejä? Syötkö  eri tavalla?” Tässä tulee nyt ns. normipäiväni sairaslomalla (kuvat on otettu pari viikkoa sitten):
Klo 8:40. Herätyskello soi. Ajattelin alkaa ”vähän” skarppaan heräämisen kanssa 🙂 Sairasloman alussa nukuin tosi paljon. Keho vaatii selvästi enemmän lepoa, kun sen tarvii ”korjata” itseään. Puoli 11 heräämiset oli vielä 2 viikkoa sitten ihan normaaleja, tosin en silloin nukkunut yhtäkään yötä ilman muutamaa heräämistä, onneksi nyt alkaa rytmi tasoittua ja normalisoitua.
Ennen aamiasta teen päivän ensimmäiset olkapääjumpat. Ranteen pyöritystä, hauiskääntöä ilman painoja, pyörittelyjä ym.

Aamiainen. Sairaslomallakin oon onneksi saanut syötyä samalla tapaa kuin ennenkin. Alkuun nälkä ei ollut kummoinen eikä ruoka oikein maittanut, mutta pari päivää leikkauksen jälkeen alkoi ruokakin taas maistua 🙂 Rahkakin kuuluu siis edelleen päivään 🙂 Kuvan muistin ottaa vasta, kun puolet aamiaisesta oli jo syöty!

Nautin hitaista aamuista, jotka tavallisena arkena ovat vain haave. Ehtii selailla rauhassa uutiset ja uusimmat blogipäivitykset 🙂 Mr. A. on lenkittänyt koirat koko mun saikun ajan aamuisin, koska en oo uskaltanut lähteä vielä taluttamaan niitä. Pienetkin koirat saa aikaiseksi melkoisia riuhtaisuja, jotka ei oo tuolle olkapäälle hyväksi. Saatikka, että tuolla liukkaalla nyt kaatuisin..
Aamiaisen jälkeen päivittelen yleensä blogia ja yhtenä aamuna päivitin bannerinkin, se kesä kun meni jo 😉 Mitä muuten tykkäätte blogin uudesta bannerista? 

Blogin päivittäminen on ollut sairasloman aikana aktiivisempaa ja siihen on pystynyt keskittymään paremmin, kun ei ole kiire mihinkään ja ideoita voi miettiä rauhassa. Kun ehtii päivällä kirjoittelemaan, jää iltaisin aikaa muulle 🙂
Oon alkanut myös opiskella kieliä: ranskaa ja ruotsia. Molempia on tullut kouluaikana luettua, mutta käytön vähyyden takia suurin osa opitusta on siirtynyt johonkin mielen perukoille. Löysin Duolingo-sovelluksen puhelimesta, löytyy myös netistä, ja sen avulla oon nyt treenannut. Suosittelen kyllä tuota ohjelmaa kaikille, jotka haluaa opiskella helposti kieliä. Ainoa ”miinus” on se, että suomen kieltä ei ko. ohjelmassa ole, joten englantia on hyvä osata edes jonkin verran.. Sellainen 30 min – 1 h voi helposti mennä päivässä ranskan tai ruotsin opiskelun kanssa! 
Syön välipalan kahdentoista yhden aikaan. Edelleen välipalana toimii smoothiet sekä hedelmät 🙂 
Tässä sairasloman aikana oon löytänyt myös Netflixin. Welcome to Sweden ja Orange Is the New Black on jo katsottu 😉 Nyt, kun pystyy jo vähän tekemään jotain, on sarjojen katselu vähän vähentynyt, mutta yks tai kaks jaksoa kuuluu päivään.. Hyviä sarjoja saa muuten vinkata!

Jos oon aamulla herännyt aikasin ja syönyt aamiaisen ”aikaisin”, syön lounaan noin kahden paikkeilla. Myös lounas on säilyttänyt samat elementtinsä kuin ennen sairaslomaa. Tosin pari viikkoa sitten en vielä pystynyt ollenkaan käyttämään oikeaa kättä, joka teki esim. kanafileen pilkkomisesta haastavan. Tämän takia ollaan tehty sellaisia helpommin syötäviä ruokia, kuten italianpataa, kanapastaa ym. 🙂 
Jo pari viikkoa sitten uskalsin kantositeen kanssa kokeilla muutamia kyykkyjä. Olkapää ei ollut millänsäkään tästä, joten pari kertaa viikkoon oon varovasti tehnyt omalla painolla sekä jalkatreeniä että vähän vatsoja. Jos olet käynyt esim. olkapääleikkauksessa, kysy ensin fysioterapeutiltasi, millaista liikuntaa ja koska hän suosittelee!
Noin neljän aikaan olen tehnyt päivän toisen ”olkapäätreenin”. Tänään aamulla kävin fysioterapeutin luona sain seuraavien 3 viikon treeniohjelman. Nyt olisi tavoitteena lisätä olkapään liikkuvuutta ja parantaa arven kuntoa, saada siitä kestävä.
Sairasloman ekat 4 päivää olin koko ajan sisällä ja suurimman osan ajasta sohvalla puolimakuuasennossa. En voi kyllä suositella kenellekään, mutta minkäs voit :/ Onneksi 5 päivänä kivut alkoivat hävitä ja uskalsin ulos pienelle lenkille. Nyt olen käynyt 1-2 kertaa päivässä pidemmällä kävelylenkillä ja ”joululomalla” lenkit tuli tehtyä metsässä lumihangessa tarpoen. Eli tehokasta sekin!
Kuuden aikaan on normaalisti päivällinen. Ihan samalla tapaa mennään edelleen tämänkin ruuan suhteen kuin ennen 🙂 
Loppuilta menee usein blogin, telkkarin ja kodin laitoin parissa. Illalla saatan käydä saunassa, nyt kun siihen on tikkien poiston jälkeen mahdollisuus! Ennen nukkumaanmenoa on toki vielä iltapala sekä  päivän viimeiset olkapääjumppailut.
Sellainen on noin suurin piirtein mun tavallinen  sairaslomapäivä. Nyt olisi tarkoitus alkaa lisäämään treenejä alakropalle, mutta hitaasti ja rauhallisesti tässä edetään!
Aurinkoista vuoden viimeistä maanantaita!