Asiaa endorfiineista

Viime kirjoituksessani (Mietteita-treenimotivaatiosta) pohdin sitä, mikä saisi ihmiset paremmin motivoitumaan treenaamisesta ja liikkumisesta ylipäätään. Puhetta oli myös siitä ihanasta olosta, joka treenin jälkeen kropassa vallitsee. Mikä tämän olon sitten aiheuttaa? Alla suomennos Arnold Schwarzeneggerin kirjasta ”The New Encyclopedia of Modern Bodybuilding”.

Lihakseen virtaava veri stimuloi propriosestitiivisiä sensoreita. Liikunta ja sen seurauksena pumppi saavat aikaan hormonaalisia vastineita sisältäen endorfiinejä ja enkephaliineja (enkephalin), jotka ovat luonnon omia kipulääkkeitä. Lisäksi liikunnasta saatava positiivinen tuntemus stimuloi mielihyväkeskuksia etenevässä määrin, kun kehosi liittää liikunnan hyvään lopputulokseen. Eli mitä enemmän treenaat, sitä enemmän keho ns. tykkää siitä, koska palkkana on endorfiinit, joihin kroppa jää koukkuun. Fyysinen ja psyykkinen hyvä olo määrittelee sen kuinka voit ja kuinka hyvin jaksat treenata. Kun olet pumpissa voit paremmin ja tunnet olosi voimakkaammaksi, joten täten on helpompaa motivoida itsensä treenaamaan kovaa ja saada treenissä kova intensiteetti aikaan. 

Tänään aamulla kello soitti jo puoli seiskan aikaan ja olimme päättäneet mieheni kanssa vetää salitreenin ennen töihin lähtöä! Kunnianhimoinen tavoite, mutta heräsin kuin heräsinkin kellon soittoon. Koirat ulos ja vähän aamiasta nassuun. Salikamat päälle ja salille 🙂 Ehkä liiankin kunnianhimoisen tästä treenistä teki se, että olin valinnut jalkatreenin aamutreeniksi. No, en valitse enää toiste ! Se on vaan treeni, joka pitää (siis ainakin mun) käydä tekemässä illalla ennen kuin alkaa väsyttää, mutta on vielä kropalla kunnolla energiaa tehdä raskaitakin liikkeitä. 

Tein kuitenkin osan treenistä ihan hyvällä tahdilla 🙂 Muutaman liikkeen jätin sitten ihan suosiolla pois, mutta pääliikkeet tuli kuitenkin tehtyä!

Eli alkuun lämmittelyt kevyellä prässillä, niin että jalat lämpesivät. Sitten painoa prässiin ja ilokseni jaksoin tehdä täydet sarjat 70 kg vastuksella! Prässin tauoilla tein alataljassa takapotkua. Eli toinen nilkka kiinni taljaan ja eikun pumppaamaan jalkaa suoraksi taakse. Huh! Peppu kiittää ja kumartaa tästä liikkeestä 😀 Suuren suuria painoja liike ei tarvitse tuntuakseen, itse käytän n. 20 kg vastusta vielä toistaiseksi.

Lopuksi tein SMJV:tä eli sitä suorin jaloin maastavetoa. Alkuun painoa 55 kg, mutta ekan sarjan jälkeen nostin 60 kg. Siinä sitten remmien kanssa ähkiessä alkoi tuntumaan siltä, että eiköhän tää aamutreeni ollut tässä! Kroppa huusi lisäenergiaa ja raskaat liikkeet heti aamutuimaan ottivat kyllä koville. 

Kohta vielä vähän askelkyykkyjä ja sen sellaista, ja ne pohkeille nousut vaikka rappusissa! Saa jalat sitten kunnon treenin 🙂

Kuinka moni teistä lukijoista treenaa aamuisin ja millainen on tankkauksenne ennen aamutreeniä? 🙂

Aamupalan ja välipalan väsäilyä

Aamutreeneissä toki positiivista on se, että herää mukavasti heti aamusta eikä vasta puolen päivän aikaan kitattuaan pannullisen kahvia. Ja tietysti illat jää vapaiksi ja voi keskittyä muihin juttuihin !

Lukemista viikonlopuksi 🙂
Ihanaa viikonloppua kaikki uudet ja vanhat lukijani! Ja vielä tervetulotoivotus ja teille kaikille uusille lukijoille 🙂 Toivottavasti viihdytte matkassani ja teillä on esim. joku postausehdotus, niin rohkeasti vaan viestiä joko kommenttikenttään tai sähköpostiin!
<3 Jenna

Mietteitä treenimotivaatiosta

Viikon treeniputki on taas auki (eikä mee kiinni, heheh). Eilen agilitytreenien jälkeen löytyi jostain pieni rippunen motivaatiota ja suuntasin salille tekemään selän ja rinnan. Vaihtoehtona olisi ollut tuijottaa telkkua ja katsella jotain tyhjänpäiväisiä ohjelmia. 

Miten aina viikon alussa tuntuukin siltä, että ei yhtään jaksaisi lähteä treenaamaan? Rehkimisestä ja hikoilusta salilla omassa rauhassa tulee kuitenkin aivan mahtava fiilis, joten jo sen pitäisi tsempata nostamaan se perse ylös sohvalta, nappaamaan salikassi olalle ja lähtemään ulos ovesta! Vai eikö ? Mikä teitä motivoi lähtemään sinne salille? 🙂

.


Parin viikon ajan salilla olen huomannut myös sen, että se tammikuun alun ”kesäkuntoon nyt ja heti” -kampanja ihmisillä on tainnut saada päätöksensä, koska porukkaa näkee salilla huomattavasti vähemmän kuin tammikuussa. Sääli sinänsä, koska kaikilla meillä pitäisi olla sen verran itsekuria, että jos päättää saada itsensä kuntoon ensi kesäksi tai vaikka syksyn lomamatkalle, eikö sitten pitäisi pysyä suunnitelmassaan ja käydä treenaamassa? Tietenkään en paheksu heitä, jotka vain kaverin kanssa käyvät lajia kokeilemassa kerran tai pari ja toteavat, että kyllä se zumba sittenkin on vaan enemmän mun juttu. Mutta jos on jo aiemmin kokeillut sitä kuntosalilla treenaamista ja todennut, että se saattaisikin olla ihan jees liikuntamuoto, niin miksi lopettaa jo vajaan kahden kuukauden jälkeen? 

No tällaisia pohdiskeluja tänään! Eli eilen treenailin siis selän ja rinnan. Penkkikin alkaa sujua pikku hiljaa 🙂 Painot ei vielä oo päätä huimaavat, mutta kehitystä tapahtuu ja uskalsin laittaa taas hieman vastusta lisää. Tietyissä liikkeissä (kuten penkki, mave ..) yritän saada tekniikan mahdollisimman hyväksi ennen kuin lisäilen liikaa painoja, jotta ei sitten tapahdu niitä loukkaantumisia väärillä tekniikoilla! 

Treenin jälkeen tein vielä kotona keskivartalotreenin. Vatsoja, hooveria sekä selänojennusta! 

Tänään lähdin heti töiden jälkeen tekemään viikon ns. pääaerobisen treenin. Teen siis kerran viikossa vähän pidemmän lenkin ja toki joka päivä pienempiä lenkkejä koirien kanssa 🙂 Aika keväinen keli jo ! Mutta toivottasti se takatalvi vielä tulisi 😉 

Lenkille lähdössä

Sorsatkin oli liikenteessä

Pahoittelen runsasta selfie-kuvien määrää, mutta onpahan kuvia! 😀 

Jos olette jumahtaneet sinne ihanaan sohvan nurkkaan, miettikää, mikä saisi teidät liikkelle? Voin vaikka taata, että sen rehkimisen jälkeinen olo on kokemisen arvoinen 😉

<3 Jenna

Mittailua ja ilouutisia

Jes! Vihdoista viimein vaaka näytti aamulla vähän enemmän kuin viikko sitten 🙂 Suht samalla painolla menty jo joulusta, mutta nyt siellä oli jo lukemat siirtyneet seuraavan kilon puolelle eli 58,2 kg! Wuhuu! Teille, jotka olette uusia lukijoita: tavoitteeni on siis nostaa painoa (joo poikkeuksellinen nainen.. 😛 ), mutta se lihasten metsästys on yksi tavoitteistani ja lihas nyt vaan PAINAA! Ilmeisesti tuo kaloreiden lisäys alkaa tehdä tehtäväänsä 🙂

Sieltä se päkki kuoriutuu!

En siis kauhistele (ainakaan vielä) vaa’an lukemaa ja piristyn, jos maanantai aamun punnituksessa on tullut muutama gramma edes lisää 🙂
Muitakin iloisia uutisia on! Olen nyt myös Kehonrakennus ja Fitness-sivuston bloggaaja 🙂 Eli jos olet kiinnostunut aiheesta, niin klikkaappa itsesi Facebook-sivuille: www.facebook.com/KehonrakennusJaFitness
Eilen uhkailin, että kaivaisin sen mittanauhan tuolta kaapista ja niin myös tein! Eli tässä vähän kriittisempien mittojen kehitystä (mitat otettu lihasta jännittämättä):
5.11.13 (55,3 kg)
Oikea reisi: 49,0 cm
Oikea pohje: 32,5 cm
Vasen reisi: 48,0 cm
Vasen pohje 32,0 cm
Peppu: 92,5 cm
Vyötärö: 66,5 cm
Oikea haba: 28,9 cm
Vasen haba: 28,7 cm
24.2.14 (58,2 kg)
Oikea reisi: 52,0 cm
Oikea pohje: 33,0 cm
Vasen reisi: 51,0 cm
Vasen pohje 33,0 cm
Peppu: 94,0 cm
Vyötärö: 68,5 cm
Oikea haba: 30 cm
Vasen haba: 30 cm
Kehitystä on siis tapahtunut jonkin verran 🙂 Haba sais kasvaa vielä vähän nopeammin.. ja ne pohkeet! Tuntuu, että kaikki ruoka ja treeni menee vaan suoraan tonne reisille 😛 
Ja alla vielä muutama kuva uudesta vihreämmästä tavastani syödä. Lautasen täyttää nykyään sen pastan tai vaalean leivän sijasta vihannekset ja kasvikset 🙂 Suosittelen! Olo on jotenkin paljon kevyempi ja virkeämpi.
Syökäähän terveellisesti! 
<3 Jenna