Endorfiinipuutos

Oon mietiskellyt viime päivinä sitä, miksi ei mikään huvita. Siis ei oikein kiinnosta/huvita pitää kotia kunnossa, tehdä ruokaa taikka siivota. Ei kiinnosta lähteä salille eikä sen paremmin tehdä muuta kuin olla möllöttää. Tämä fiilis alkoi varmaan pari viikkoa sitten ennen lomaa. Olisiko ollut joku lomastressi, joka puhkesi? 

Aamu alkoi näillä, kurkkukipu pois!

Ennen talvilomaa olin 4 päivää yksin kotona ja tämä tarkoittaa tietysti sitä, että hoitaa kotihommat, kokkailut, koirien lenkit ja kaiken muun. Lisäksi vielä hoidin pakkaamisen lomaa varten, jotta oli sitten helppo lähteä heti töiden loputtua matkaan. Hommaa oli niin paljon, että ei ehtinyt juuri mitään muuta kuin tehdä vaan asioita ja mennä nukkumaan. Herätä ja aloittaa taas. 

Loma tuli kyllä hyvää saumaan ja sai kyllä levättyäkin kaikkien aktiviteettien ohessa 🙂 Ainakin mieli sai lepoa! Lomalta palattua kävin salilla työmatkan ohessa ja oli taas niin ihanaa treenata 🙂 

Työmatkan jälkeen taas väsymys ja tylsistyminen liikkumiseen palasi eikä sinne salille saanut itseään sitten millään :/ Onneksi mun tsemppaava PT palasi lomaltaan ja sain ajatuksia herättävän viestin tänään ja taas sain tsemppausta ja lähdin salille! Kiitos Monna jälleen kerran 🙂 Näitä hetkiä varten tarvitsen erityisesti jonkun, joka opettaa, että miten ajatellaan silloin, kun heikko hetki yllättää!

Kuvat yhtä tärähteneitä ku niissä esiintyvä henkilö 😀

16 kg kp! 🙂

 Eli otsikko? No, ehkä tämä kaikki tylsistyminen ja ”ei kiinnosta lähteä minnekään tai tehdä mitään” johtuvat siitä, että mieli on tottunut saamaan sitä endorfiiniä. Kun vaan lojuu sohvalla ja päästää ne huonot ajatukset ja tunteet liikkeelle, ei lähde salille (tai tee jotain muuta liikunnallista tms.), ei sitä ihanaa mielihyvänhormonia saa ja tulee ikään kuin puutostila. Tämän kun sai tänään katkaistua, niin jo muistaa, että miksi tätä tekee!

Lämmittelysarjaa

Se loistava fiilis, joka treenaamisesta ja siitä, että saa nostettua painoja tai toistomääriä tulee, on jotain tavoittelemisen ja muistamisen arvoista 🙂 Tällaisia juttuja olen tänään pohdiskellut ja päättänyt, että muistan, mitä olen tavoittelemassa (sitä unelmieni kroppaa ja hyvää oloa), jos heikko hetki iskee!

Salille vaan vaikka laiskottaisi!

<3 Jenna

Siis mikä ihmeen fitness?

Tervehdys viikonloppuun, joko ootte muistaneet ne kellot kääntää oikeaan aikaan?! Vihdoin ehdin istahtaa koneelle ja vähän kirjoitella 🙂 Joku flunssan poikanen yrittää sitkeästi ottaa valtaa musta, kurkku pirun kipee ja nenä vuotaa :/ , ja siksi olen suosiolla jättänyt salitreenit nyt väliin vaikkakin olisi pitänyt käydä tekemässä se selkä-rinta sekä jalkapäivä.. No mieluummin parantuu ensin ja sitten vasta treenaa, eikö! Tänään kuitenkin sen verran kuntoilin, että olin aamun töissä agilitykisoissa ja välillä ihan hikikin tuli, kun esteitä roudattiin.. Olisiko ollut juuri kehon ”heikommasta” tilasta tuo nopea sykkeen kohoaminen ja hiki?! No oli miten oli, nyt ehtii rauhoittua ja vetää villasukat jalkaan ja ottaa kupposen teetä hunajalla! Toivottavasti se vie tämän ikävän flunssan pois ennen kuin pahemmin ehtii edes alkaakaan!

Porvoo perjantaina
Lenkiltä tänään, Reinot & villasukat <3 hihi!

Hetken aikaa oon halunnut jo kirjoittaa vähän ”faktoja” fitneksestä. Eli siis mikä ihmeen FITNESS? Monet ovat varmasti törmänneet tähän nykyään joka paikasta esiin pulpahtelevaan sanaan. Luulen, että jos tehtäisiin kysely, että mitä tuo sana oikein tarkoittaa, saataisiin monen monta erilaista vastausta. 

Itselleni tuli ehkä ensimmäisenä mieleen ”kehonrakennus”, ”naiset bikineissä lavalla tiukassa kunnossa” tai sitten ”miehet tiukoissa speedoissa öljyttynä, toki myös  kroppa tikissä” 😀 joo no 😛

Nyt haluaisinkin vähän avata, että mikä se ”fitness” on tai oikeastaan mitä ovat eri ”fitnessurheilulajit” ja samalla vähän muistutella itsellekin mieleen, että miten ne ny menikään 🙂 

Tiedot ja kuvat ovat tuolta IFBB.fi sivuilta (osa myös suoria lainauksia) ja sieltä kannattaa käydä lukemassa, jos vaikka jonkin tietyn lajin tarkat poseerausmääritelmät kiinnostavat!

Ensinnäkin IFBB eli  International Federation of Bodybuilding and Fitness on organisaatio, jonka alaisuudessa toimii tällä hetkellä 182 jäsenmaata. IFBB Finland ry sekä Suomen Kehonrakennusliitto ry toimivat Suomessa IFBBn alla. IFBB Finland ry:n toimintaan kuuluvat seuraavat lajit:

  • body fitness
  • bikini fitness
  • fitness
  • women’s physique
  • men’s physique 
  • classic bodybuilding

Kehonrakennusliitto ry:n toimintaan puolestaan kuuluvat kehonrakennuslajit, joihin en nyt tässä perehdy sen enempää. 

Niin kuin jo tuossa yllä tuli ilmi, on Suomessa kuusi erilaista kilpailulajia, jotka kuuluvat näihin fitnessurheilulajeihin. Eli se fitness itsessään on vain yksi näistä lajeista! Seuraavaksi vähän enemmän tietoa eri lajeista. En kuitenkaan mene kovin syvälle eli jos sinua kiinnostaa esimerkiksi poseerausasennot tms. on ne kerrottu erittäin tarkasti IFBB:n nettisivuilla!

Body fitness

”Body fitness on kauneuskilpailu, jossa haetaan lihaksikasta, urheilullisen esteettistä naisfysiikkaa.”
Arviointikriteerit

Kilpailijan urheilullinen kokonaisvaikutelma:
fysiikan yleisnäkymästä (huomioidaan myös) hiukset ja kasvot
 yleisvaikutelmallinen urheilullisuus
fysiikan tasapainoinen ja symmetrinen olemus
 ihon kunto ja sävy
urheilijan kyky tuoda itseään esille itsevarmasti, kauniisti ja tyylikkäästi

Fysiikka:
 pitää arvioida lihasten yleismuodot, jotka on hankittu urheilemalla
lihasryhmissä pitää olla pyöreyttä ja kiinteyttä
kehon rasvamäärä pitää olla alhainen, mutta ei liian alhainen
Lisäksi:
ihon sävy ja kiinteys
ihon pitää olla pehmeän ja terveen näköinen, ilman selluliittia
 kasvot, hiukset ja meikki pitää ottaa huomioon urheilijan kokonaisvaikutelmassa
Bikini fitness
”Kilpailu on tarkoitettu itseään kunnossa pitäville naisille, joilla on terveelliset elämäntavat. Kilpailijoilla ei saa olla lihaserottuvuutta, mutta kehon pitää olla urheilullisen ja terveen näköinen. Ylä- ja alakehon pitää olla oikeassa suhteessa toisiinsa nähden ja arvostelussa otetaan huomioon myös kasvot ja hiukset.
Kilpailijat eivät saa kilpailla saman kilpailun yhteydessä pidettävissä kehonrakennus-, fitness-, naisten classic bodybuilding- tai body fitness -kilpailuissa.”
Alkukilpailun arviointikriteerit

kehon tasapainoisuus ja muoto
kehon kokonaisvaikutelma, jossa otetaan huomioon:
– Ihon sävy/rusketus
– Ryhti
– Yleisvaikutelma

Finaalin arviointikriteerit

Finaalikierroksella käytetään arvioinnissa muuten samoja kriteereitä kuin ensimmäisellä kierroksella, paitsi t-kävely ja esiintyminen t-kävelyssä otetaan myös huomioon finaalin arvostelussa.

Fitness

”Fitness -kilpailussa haetaan urheilullisen lihaksikasta naisfysiikkaa, joka on notkea, liikunnallinen, voimakas ja akrobaattinen.”
Alkukilpailun ensimmäinen kierros – Vapaaohjelma, arviointikriteerit

(ohjelman pituus on maksimissaan 90 sekuntia (1,5 minuuttia) ja minimipituudeltaan 60 sekuntia (1 minuutti))
vapaaohjelmassa tulee olla voimaa, notkeutta ja kestävyyttä ilmentäviä liikkeitä
tyyli, persoonallisuus, urheilullinen hallinta ja esiintymisen kokonaisvaikutelma 
voi sisältää aerobicia, tanssia, voimisteluliikkeitä tai muita liikunnallisia taitoja, joita kilpailijalla on’
 pakollisia liikkeitä tai liikesarjoja ei amatöörikilpailussa ole.
esiintymisasu arvostellaan osana kokonaisuutta.
fitnesskilpailussa kaikki propsit eli koreografiset lisävarusteet ovat kiellettyjä

Toinen kierros – Fysiikkakierros (”poseeraukset”), arviointikriteerit
 urheilullinen kokonaisvaikutelma
fysiikan yleisnäkymästä, jossa otetaan huomioon hiukset ja kasvot
yleisvaikutelmallinen urheilullisuus
 fysiikan tasapainoinen ja symmetrinen olemus
ihon kunto ja sävy
urheilijan kyky tuoda itseään esille itsevarmasti, kauniisti ja ylpeästi
Fysiikka:
 pitää arvioida lihasten yleismuodot, jotka on hankittu urheilemalla
lihasryhmissä pitää olla pyöreyttä ja kiinteyttä
kehon rasvamäärä pitää olla alhainen, mutta ei liian alhainen
Lisäksi:
ihon sävy ja kiinteys
ihon pitää olla pehmeän ja terveen näköinen, ilman selluliittia
 kasvot, hiukset ja meikki pitää ottaa huomioon urheilijan kokonaisvaikutelmassa
Women’s physique
”Women’s Physique on niille naisille, jotka haluavat nauttia treenaamisesta, kilpailemisesta ja kilpailuun valmistautumisesta. Kilpailijan fysiikan pitää olla urheilullisesti treenattu ja sen pitää myös olla naisellinen sekä kaunis. Fitnessfysiikkakilpailijan fysiikka on hiukan lihaksikkaampi kuin body fitnessissä ja kilpailijoilla on parempi lihaserottuvuus kuin body fitness-kilpailijalla. Lihasmassa ei saa olla kehonrakentajamainen eikä lihakset samalla tavalla erottuvia kuin kehonrakentajilla.”
1. Poseeraukset
2. Vapaaohjelma
Alkukilpailun arvostelukriteerit

tärkeintä kilpailijan antama yleiskuva
 harmoninen ja klassinen fysiikka
 kilpailijan kokonaisuus, anatomista rakenne (mukaan lukien leveät hartiat, korkea ja paksu rintakehä, oikeanlaiset mutkat selkärangassa, raajojen ja keskivartalon sopusuhtaisuus toisiinsa nähden, jalkojen ja säärien suoruus)
kilpailijan iho
Vapaaohjelman arvostelukriteerit

kilpailijat esittävät oman vapaavalintaisen ohjelmansa musiikkiin sovitettuna
 poseeraukset lihaksikkuuden, erottuvuuden, tyylin, persoonallisuuden, urheilullisen koordinaation ja yleisvaikutelman perustella
 ohjelman pehmeys, taiteellisuus ja koreografia

poseerausohjelmassa ei saa maata lattialla, esitellä pakaralihaksia pyllistämällä yleisöön päin tai nostamalla housuja sivuilta ylös leveä selkä edestä tai takaa poseerauksissa, jotta reisilihasten yläosat tai pakarat näkyisivät. Nämä poseeraukset ovat ehdottomasti kiellettyjä.
lisävarusteiden (props) käyttö on kielletty.
Men’s physique
”Men’s Physique -kilpailu on tarkoitettu miehille, jotka haluavat lihaksikkaan, silti urheilullisen ja esteettisesti miellyttävän fysiikan.”
Arvostelukriteerit

lihaksikkuus ja kehon kunto
miehekkäs yleisnäkymä
kilpailijan iho ja sen virheettömyys, hiukset ja kasvonpiirteet
tuomarit etsivät arvostelussaan terveellisen näköistä ja treenattua fysiikkaa, joka on harmoninen, symmetrinen, lihaksikas ja jossa on lihaserottuvuutta
lavaesiintyminen ja persoonallisuus
ryhdikäs olemus 
osaa ottaa paikalla olevan yleisön karismallaan ja urheilullisella fysiikallaan
Classic bodybilding
”Classic bodybuilding (CBB) on kehonrakennuskilpailu, jossa kilpaillaan pituusluokissa, jotka ovat suhteutettu kilpailijan pituuteen ja painoon. Classic bodybuildingissa painotetaan urheilullisia muotoja, jotka esitellään anatomisissa asennoissa, pakollisilla asennoilla (eitsemän pakollista asentoa, jotka ovat:
– Tuplahauikset edestä
– Leveä selkä edestä
– Rinta sivulta
– Tuplahauikset takaa
– Leveä selkä takaa
– Ojentaja sivulta
– Vatsalihakset ja reisi) ja musiikin mukaan tehdyllä vapaaohjelmalla.”
Alkukilpailun arvostelukriteerit

tärkeintä kilpailijan antama yleiskuva
harmoninen ja klassinen fysiikka
kokonaisuus, anatomista rakenne (mukaan lukien leveät hartiat, korkea ja paksu rintakehä, oikeanlaiset mutkat selkärangassa, raajojen ja keskivartalon sopusuhtaisuus toisiinsa nähden, jalkojen ja säärien suoruus)
iho ja hiukset

Pakollisten asentojen tuomariarvostelu finaalissa

Finaalin ensimmäisellä kierroksella käytetään samoja kriteerejä tuomariarvostelussa kuin alkukilpailussa

Löytyykö edellä olevista oma suosikkilaji ? 🙂 Mulla varmaan kiinnostus suuntautuisi joko body fitnekseen taikka fitnekseen (ainoastaan tuo vapaaohjelma saattaisi olla vähän niin ja näin 😉 ), jos joku suunta tälle ”amatöörisalillatreenaajalle” pitäisi valita !
Ihanaa tulevaa viikkoa, toivottavasti selviätte nopeasti tuosta kellojen siirrosta!
<3 Jenna

Salil taas!

Hejsan! Terveisiä Ruotsista 🙂 Käväisin tuossa 1,5 päivän matkalla Ruotsin puolella, tarkemmin Boråsissa (mukava pikkukaupunki lähellä Göteborgia), oikeastaan kyse oli työmatkasta, mutta tiistai-iltana ehti vähän muutakin tehdä kuin niitä töitä 🙂

Cappuccinoa kentällä

Eli paluu salitreeneihin on nyt tehty! Hotellissani oli mukava kuntosali tai oikeammin kuntoiluhuone. Sieltä löytyi ihan hyvät varusteet: kuntopyörä, crosstrainer, juoksumatto sekä kaksi taljaa (sai säädettyä joko ylä- tai alataljaksi) lisäksi vinopenkki sekä liuta käsipainoja. Myös jumppapalloja sekä -mattoja. 

Pebaa ja ihmevääntöasento 
Salilla oli hienot kattoikkunat 🙂

Päädyin tekemään lämmittelyt crosstrainerilla. Reilu 5 minuutin lämmitelyn jälkeen oli suorastaan hiki! Huoneen lämpötila oli normaalia korkeampi, varmasti yli 25 asteen, joten ei lihakset ehtineet ainakaan ”jäähtyä” treeninkään aikana 😀

Treeneistä valitsin hartia-ojentaja-hauis -treenin. Oli ehkäpä helpoin toteuttaa, koska salilla ei ollut esimerkiksi tankoa, jolla olisi sitten saanut tehtyä jo vaikka mitä. Kuitenkin alkuun ojentajia taljassa, ensin vastaotteella ja vielä myöhemmin myötäotteella. Hauiskääntöä tein sekä taljassa että käsipainoilla. Lisäksi Monnan opettamaa liikettä eli Arnold pressiä (suosittelen kokeilemaan, kyllä muuten tuntuu hartioissa ja olkapäissä 🙂 ). Loppuun vielä vähän lisää olkapäitä taljassa.

Treeni tuntui hyvältä viikon tauon jälkeen ja toi vähän piristystä lentokoneessa istumisen jälkeen 🙂 Nälkä tuli treenatessa enkä sitten jäänyt enään salille tekemään vatsoja, joita olin alkuun suunnitellut tekeväni. 

Boråsin högskola
Telkusta tuli HIMYM:in vanhoja jaksoja ruotsiksi tekstitettynä 🙂
Treenin jälkeen suihkun kautta kaupungille pyörimään ja etsimään ruokapaikkaa. Kuitenkin löysin vain (harmikseni jo kiinni olevia) urheilutarvikekauppoja.. Kaiholla sai siinä lasin läpi sitten katsella erilaisten lisäravinteiden muodostamia vuoria ja suuria määriä treenivaatteita! :/ Ja lopulta palasin sitten takaisin hotellille syömään.. heh..

Tänne ku ois päässy shoppaileen!

Hotelli

Aamiaiseksi leipää, kahvia, appelsiinimehua sekä maustamatonta jugua omenasoseella

 Keskiviikkona työpäivän jälkeen oli matka takaisin kentälle. Siellä olikin mukavasti pari tuntia aikaa ihmetellä ja käydä syömässä sekä vähän shoppailemassa tuliaisia 🙂

Ei ny ollu ihan sitä täysjyväpastaa, mutta minkäs voit ku nälkä yllättää!

Tänään taikka huomenna sitten taas salitreenien pariin! 

Tsempatkaahan loppuviikko, 

<3 Jenna