Miks tytöt kyykkää?

Ei, mun ei pitänyt enää jauhaa siitä miehien silmää toiseksi eniten miellyttävästä asiasta eli pepusta, pebasta.. mitä näitä nyt on! Mutta kuitenkin haluan sanoo muutaman sanasen tästäkin 😀 Lukee siis ken haluaa! Ja tähän alkuun heti, että niitä negatiivisia kommentteja tästä asiasta en halua, kiitos kaunis 🙂

Luin tuossa viimeisintä MeNaiset Sport -lehteä ja löysin mielenkiintoisen jutun (Hei, saa katsoa perään! / 16.4.14) siitä, miksi niitä pakaralihaksia juuri tulisi treenata. Oikeastaan jutussa oli kerrottu eri vuosikymmenten ”peppumuodista”: 50-luvulla naisellisen pehmeä, 90-luvulla pieni kuin pojalla, 2000-luvulla aavistuksen sporttinen ja nyt 2014 ”katseiden kääntäjä”. No oli miten oli, jutun lopussa kerrottiin tosiaan siitä, miksi sitä peppua oikeasti kannattaa treenata.

Jos nyt joku on tähän mennessä kyykännyt vain sen takia, että se varmaan näyttää kivalta vastakkaisen sukupuolen silmään tai koska muutkin, niin tässä tulee muutama fakta lisää siihen, miksi kannattaa sitä bebaa treenata! Eli ensinnäkin pyöreä takapuoli kertoo elinvoimasta. Sellaisen omaava pitää itsestään huolta ja käy aktiivisesti siellä reisi-peppu -jumpassa taikka salilla. Myös ruokavalio on kohdallaan tällaisen pepun omistavalla henkilöllä. Ei se rasva sieltä takalistostakaan sula pelkällä sipsillä ja karkilla!

Kaiken kaikkiaan, kun treenaat, saat hyvän lihaskunnon, jolloin jaksat paremmin ja olet vielä mummona tai pappanakin rautaisessa kunnossa! Miettikää oikeasti niitä teräspappoja tuolla salilla, aikamoista! Omakin mummu vetää treeniä salilla ja kävelee pitkiä lenkkejä minkä ehtii 🙂 Mutta palatakseni siihen pepun treenamisen hyötyihin: kun lihakset ovat vahvat, on ryhti hyvä. Tämä taas pitää lonkat ja lantion oikeassa asennossa ja tästä hyötyy taas takareisi ja polvi saaden tukea. Huikeeta! 

Mulla on issias vaivannut aina silloin tällöin. Enemmän silloin ennen kuin nyt. Puhuin asiasta PT:ni kanssa ja hän oli sitä mieltä, että keskimmäisten pakaralihasten heikkous voi johtaa myös näihin issiasvaivoihin. Niinpä nyt tässä treeniohjelmassa keskitytään myös enemmän siihen keskimmäisten pakaralihasten voimistamiseen! Kesäpeppu here I come 😀

Eli hattua saa nostaa tälle uudelle ”muotivillitykselle” eli niille pyöreille treenatuille pepuille! Ja vaikka se lättäpeppu tulee varmasti taas muotiin jossakin vaiheessa, ole erilainen ja muista, että siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa, että se peppu pysyy pyöreänä 🙂

Niin, kyllä kannattaa, sekä miesten että naisten, luoda katsaus sinne takalistoon ja miettiä, että tarvitsisiko se sittenkin vähän niitä kyykkyjä tai muita pakaralihaksia vahvistavia liikkeitä? 

Aion tuossa vappuna testata tuosta MeNaiset Sport -lehdestä löytyneen treenin juuri tuolle pakarapuolelle ja siitä kommenttia sitten myöhemmin!

Nyt aion pakkaamisen keskellä tehdä vähän treeniä kahvakuulan kanssa ! Miltä kuulostais kyykkytreenit vapun vieton lomassa ? hihii 😉

<3 Jenna

Tulipa treenattua sitä peppuuki!

Jes jes jes! Enää 2 päivää töitä ja sit pitkä vappuloma 🙂 tai ainakin pitkän viikonlopun verran, mutta tulee kyllä niin tarpeeseen! 

Instagram: @jennaeaarnio

Viikonloppu sujui ihanan lämpöisestä ilmasta nauttien 🙂 Lauantaina oli vuorossa vähän shoppailua kaupungilla sekä kahvittelua ulkona! Ja oikeastaan varmaan kolmesti tuli ne kahvit nautittua siellä terassilla, mahtavaa 🙂 Eikä se koko viikonloppu mennyt ihan herkuitta, mutta saahan sitä silloin tällöin viettää vähän herkku-päivää, eikö!? 

Shoppailujen jälkeen oli vuorossa jalkatreeni. Sai peppukin kyytiä, kun reiden loitontajiin laitoin 55 kg ja eteenpäin nojaten sai peppulihakset treeniä! Tänään vasta on tuntunut siltä, että jotain tuli oikesti tehtyäkin! Ja smjv:ssä sain painoja nostettua aika runsaasti: 12 kg > 18 kg! hihiii!

Allergia on vaivannut viime aikoina aika reippaasti ja tämän takia en juuri parin kymmenen minuutin koiranpissityslenkkiä pidempään oo ulkona oleillut.. Mitä nyt ne hetket kahvikupin kanssa. Mutta siis rasitus ulkona ei oo nyt hyvästä :/ Onneksi sisätiloissa ei pölyä oo niin paljoa ja ilmastointikin toimii useissa paikoissa! Salitreenin sentään on vielä jaksanut tehdä 🙂

Tultiin eilen suht myöhään kotiin ja piti koukata huoltsikalta jotain helppoa ruokaa illaks. Ostin testimielessä tuollaisen Valio Pro feel -proteeinirahkan, mansikan makuisen. Oli kyllä ihan makoisaa vaikka en kovin paljoa noita ”valmisrahkoja” syönytkään 🙂 Niin, tuunasin kuitenkin tuota vähän Biokian kuivatuilla marjoilla! Nam 🙂 Varmaan juuri kiireisenä välipalana voisi kuvitella tuollaista syövän!

Tänään käväisin salilla tekemässä pikaisen, 45 minuutin, rinta-ojentaja -treenin. Penkistä nousi jo 30 kg, siis 8 sarjana! 🙂 Hauska huomata, että kyllä ne voimatasotkin sieltä noussee pikkuhiljaa.. 

  

Ja punnerrettiin niitä ojentajiakin …

Ai niin, aamupaino oli tänäänkin sama 60,0 kg. Eli ei viime viikosta noussut sitten grammaakaan.. Mutta kyllä tämäkin paino saadaan tästä taas nousuun 😉
Miten aioitte viettää vappua? Ja kuinka moni meinaa olla ihan kokonaan  ilman alkoholia? Itse todennäköisesti torstai-iltana vasta kilistän ehkä yhden lasin skumppaa, mutta muuten taitaa jäädä juhlimiset vähään tänä vuonna 🙂 Lisää vappukuulumisia sitten myöhemmin!
Treenien täytteistä viikon alkua!
<3 Jenna

#selfie

Mikä on #selfie pohjanmaalaisittain? No sehän on #ittie! Kiitos appiukolleni tästä 😀
Nykypäivänä pinnalle on noussut ihmisten jokapäiväiset kuvat peilin kautta tai kännykkäkameran etukameralla käsi ojossa otettuina. Erityisesti näitä kuvia löytää Instagramista sekä blogeista, mutta toki muualtakin somen ihmeellisestä maailmasta. Itsehän seuraan eniten fitness (vai pitäisikö sanoa kuntoilu.. missä sekin raja taas menee?! hahhahaa)– sekä lifestyle -tyyppisiä blogeja ja sielläkin näitä ittieitä pilkahtelee suuriakin määriä. 

Miksi sitten itseään pitää niin kuvata? Ja tekeekö se ihmisestä itsekkään, jos jakaa tällaisia kuvia sosiaalisessa mediassa muiden nähtäväksi? Muiden mielipiteisiin en tietenkään voi vaikuttaa enkä tiedä ihmisten pohjimmaisia syitä näihin kuviin, mutta omat pointtini voin toki kertoa 🙂

Blogin alkuaikoina en ollut varmaan juuri kuullutkaan sanasta ”selfie”. Pyysin usein kaveria tai miestäni ottamaan muutaman kuvan salilta, jotta sain edes pari kuvaa blogiin jaettavaksi sekä itselle muistoksi. Nimenomaan, itselle muistoksi. Ja nyt harmittaa, kun niitä kuvia sieltä vuoden takaa ei olekaan niin paljoa.. Ei voi verrata niin hyvin nykyistä minää vanhaan, siis ulkonäöllisesti (fiiliksiä pystyn vertaamaan enemmän kuin hyvin, mutta niistä lisää myöhemmin). Miksi siis se ulkonäkö kiinnostaa? Mullahan tämä elämäntapamuutos alkoi siitä, että kyllästyin siihen, kun kädet oli tikut, jalat oli tikut, maha pömpötti siiderien ja karkkien jäljiltä. En ollut tyytyväinen omaan ulkonäkööni. Mutta kyllä siihen elämäntapojen muuttamiseen tervellisempään suuntaan liittyi muutakin. Jos unohtaa sen ulkonäön (joka on nyt jo jäänyt taka-alalle prioriteettilistalla), on se oman kehon hyvinvointi tärkeämpää, ulkonäkö enemmänkin toimii ehkä motivaattorina, mutta ei ole enää se salilla treenaamisen edellytys. 
Mulla on ollut aina ongelmia selän kanssa, no salilla kun käy aktiivisesti, selän ongelmat ovat vähentyneet lähes olemattomiin. Myös meillä suvussa esiintyy verisuonten kalkkeutumista, johon voin vielä tässä vaiheessa elämääni vaikuttaa, ehkä. Ainakin yritän. Ja toki monet muutkin sairaudet juontavat juurensa epäterveellisistä elämäntavoista, kuten liikalihavuudesta, liian vähästä liikunnasta sekä siitä ruokavaliosta. Saan motivoitua itseni sinne salille ja liikkeelle ylipäätään sillä, että näen jotain muutosta itsessäni. Eikä sitä muutosta juuri huomaa muulla, kuin niillä kuvilla. On ne sitten otettu peilin kautta tai ei 😉
Nyt poikkesin ehkä hieman taas postauksen alkuperäisestä aiheesta, mutta siis ainakin minä tykkään seurata blogeja, joissa on niitä kuvia! On se kuva sitten peilin kautta otettu tai huippujärkkärillä huippukuvaajan ottama. Kuvat tekevät sen luonteen blogiin, mutta toki, jos tekstin sisältö on mitään sanomaton, ei ne kuvat välttämättä pelasta. Se, tekeekö kuvat henkilöstä itsekkään, on tietysti kaikkien oma mielipide. Mielestäni kuitenkaan ei. Jos seuraa jonkin ihmisen muutosta vaikkapa lihavasta lihaksikkaaksi, juuri niiden kuvienkin avulla, saattaa saada itsekin kipinän omien elämäntapojen muuttamiseen. ”Jos tuo pystyy, miksen minäkin!?” Siis toki pitää jossain määrin olla ”itsekäs”, että haluaa pitää itsestään huolta, mutta ei se ole sitä negatiivista itsekkyyttä !
Toivottavasti pointtini näistä selfiestä tai ittieistä tuli selväksi! Ottakaa vaan niitä kuvia, niitä on sekä kiva katsella tulevaisuudessa että niitä on kiva seurata nyt 😉 Mitä mieltä sinä olet selfiestä? 🙂
Löysin muuten pari päivää sitten mulle ihan uuden tuttavuuden blogisivuistoista tai siis sellaisista, joihin voit ilmoittaa oman blogisi ja jossa voit seurata muiden blogeja, nimittäin Blogkeen-sivuston. Ja olihan se pakko omakin blogi sinne laittaa 😉 Jos jo seuraat blogeja edellä mainitun sivuston kautta tai ehkä haluat alkaa seurata blogeja siellä (päivitykset saa muuten myös tilattua Facebookiin), käyhän tilaamassa Kohta kunnossa! -blogipäivityksetkin 😉 Tuossa linkki:
                  Kohta kunnossa!
Ja ne mun #ittiet löytyy täältä:
Aurinkoista sunnuntain jatkoa ihanat lukijat! 
– Aurinkoa palvova J.