Matkakuume ja omia kokemuksia matkustelusta

Olin 2 vuotias ollessani ensimmäisen kerran ulkomailla. Kreetalla. Muistan, että meidän hotellin vieressä oli piha, jossa oli kalkkuna. Tällä reissulla se ehkä jo syttyi. Nimittäin rakkaus Kreikkaa kohtaan.
Olen matkustellut jonkun verran muuallakin. Thaimaassa. Virossa. Ruotsissa. Nämä paikat siis ns. lapsuusiässä. Mieheni kanssa on koluttu Pariisi, Rooma, Kreeta (jo kahdesti), Teneriffa ja viime kesänä ennen syksyn Kreetan matkaa Korsika. Häämatkakohteena siis. 
Ulkomaita enemmän ollaan pyöritty ympäri Suomea. On vaellettu. Laskettu koskia. Ihmetelty leirintäalueita. Nautittu vesipuistoista. Lasketeltu. Koluttu lähes kaikki Suomen kansallispuistot. Nautittu. Mielestäni kaikkien pitäisi kyllä reissata edes jonkin verran Suomessa, sillä oma kotimaansa on hyvä tuntea 🙂

Kreeta 2011

Kreeta 2011

Kreeta 2011

Kreeta 2011

Kreeta 2011

Kreeta 2011

Kreeta 2011

Kreeta 2011
Kreetalla siis vierailukertoja on tullut jo huimat 4! Miksi? No se on ehkä se fiilis, mikä houkuttelee kerta toisensa jälkeen juuri Kreikkaan tai no sinne Kreetalle 😉 Ihmiset on ystävällisiä, ruoka on hyvää, maisemat kauniita. Merivesi on tosi kirkasta suurimmassa osassa saarta, esimerkiksi Elafonisiksen ranta oli ihan huikean ihana. 

Kreeta 2013
Kreeta 2013
Kreeta 2013

Eilen varattiin matka Lefkakselle. Eli nyt vaihdetaan saarta, hihhii! Olen kuullut, että myös Lefkakselta löytyy ystävällisiä ihmisiä. Jonkun lähteen mukaan Euroopan upeimmat hiekkarannat. Pohjois-osassa saarta on luolia, joihin pääsee snorklaamaan tai sukeltamaan. Keskellä saarta taas on vuoria, joissa voi tehdä vaikka vaellusreissun.

Eli harrastusmahdollisuuksia löytyy saarelta vaikka kuinka. Lännessä on niitä ihania turkooseja hiekkarantoja <3 En malta odottaa, että pääsee vetämään levyksi ja nauttimaan lämmöstä. Tai snorklaamaan kirkkaaseen veteen. Etelässä on hieman tuulisemmat rannat, joten sinne kannattaa suunnata, jos haluaa vaikkapa surffata. Idässä on mm. Nidrin kaupunki, joka on enemmän turistikaupunkina tunnettu. Nidrin rannalla on paljon eri vesiurheilumahdollisuuksia. 

Me otettiin hotelli siis tuolta lännestä tai oikeastaan luoteesta, Agios Nikitaksen kylästä. Ei mitään 5 tähden hotellia, mutta sellainen uusi kivan näköinen kuitenkin 🙂 Omalla parvekkeella ja merinäköalalla! Alla kuva Minos Beach:ltä Agios Nikitaksen kylän vierestä. Oioi!

blog.visitgreece.gr
relax1 The Enchanting Haven of Agios Nikitas
blog.visitgreece.gr

magic The Enchanting Haven of Agios Nikitas
blog.visitgreece.gr

Ennen tätä ihanaa romanttista saarta vietetään se kesäloma. Siihen olis nyt vielä se kolmisen viikkoa, mutta hyvää kannattaa odottaa! Eikös? 
Onko joku teistä lukijoista kenties vieraillut Lefkaksella? Olisiko hyviä matkavinkkejä? Tai oletko ihastunut kenties johonkin toiseen Kreikan lukuisista saarista? 

Tein äsken pihalla kahvakuulatreenin. Tästä lisää pian 🙂 On se kuulailu vaan rankkaa!
Nyt iltarahkaa nassuun!
Ihanaa viikkoa!
<3 Jenna

Vastauspostaus part 2.!

Iltaa! Tää viikko on ollut aika moista hässäkkää! Tiistaina oli se BootCamp-treeni, keskiviikkona meillä oli ulkopuolisen kouluttajan agilitytreenit ja eilen sitten kävin treenaamassa taas Monnan kanssa, ihan yksityistunnilla siis. Huh! Kyllä huomaa taas kropasta, että on treenattu 😀 Ei oo varmaan ikinä ollu yläkroppa näin yhtä puuta, hehe! noo, kyllä sitä tästä taas vertyy 🙂

Treenattiin eilen kahvakuulalla ja TRX-naruilla. TRX-narut oli ihan uus tuttavuus mulle, mutta tykkäsin kovin! Saattaa olla, että jonakin päivänä multa löytyy kotoa TRX:t. Ne saa näppärästi oven yläreunaan kiinni, joten ei tarttis pulttailla mitään seiniinkään 😉 Kahvakuulailuun sain niitä kaipaamiani tekniikkavinkkejä sekä muutamia uusia liikkeitä 🙂 Sain muuten maanantaina pari tilaamaani kahvakuulaa kuntokauppa.fi:stä (vieraile sivuilla tästä: kuntokauppa.fi) eli 12 kg ja 16 kg:n möykyt. Tällä viikolla en noita omia päässyt vielä testaamaan, mutta eiköhän sitä ens viikolla vois vähän kuultatreeniä tehdä! Kuulailusta tulossa lisää tännekin! 

Kävin äsken vähän shoppailemassa ystävän kanssa ja löysin kivan kesäisen paidan sekä mekon! Nyt rentoudun koirien kanssa sohvalla 😉 Mies lähti Tuskaan ja mulla siis kerrankin ”vapaa” ilta, heheh! Välillä on mukava olla vaan ihan yksin omien ajatuksiensa kanssa ja kuunnella just sitä musiikkia mitä haluaa. 
Niin, itse asiaan, eli nyt saatte vastaukset niihin viimeisiin kysymyksiin, jotka viime postauksesta jäi uupumaan. Olkaa hyvät!

Itseäni kiinnostaisi näin kuntosaliharjoittelua aloittaessa säännöllisen ruokailun merkitystä urheillussa, onko se niin merkittävää ja jos on niin miksi?

Kyllä ruokailulla ja ruokavaliolla on suurikin merkitys urheilussa. Sanotaan, että 70 % tuloksista muodostuu juuri sieltä keittiöstä ja 30 % sitten salilla tai muulla urheilulla. Tämä ei nyt tarkoita kuitenkaan sitä, että saisit vaikkapa ne lihakset vain syömällä 😉
Säännöllinen ruokailu on siksi tärkeä, säännöllisellä tarkoitan noin 3 tunnin välein syömistä, että ei tule naposteltua niitä herkkuja tai muita välipaloja koko ajan, koska ei myöskään tule nälkä. Jos nälkä yllättää, pitäisi muistaa syödä enemmän kerralla! Eli, kun nälkä yllättää, on keho jo miinuksella ja se alkaa ottaa polttoainetta mm. lihaksista. 
Myös painon pudotuksessa pitäisi muistaa syödä säännöllisesti juuri siksi, että ei tulisi syötyä niitä turhia välipaloja. 
Ja vielä oma lisäkysymys: kuinka paljon pitää sitten syödä? Jos haluat saada massaa, syöt enemmän kuin kulutat ja jos taas pudotat painoa, syöt vähemmän kuin kulutat. Helppoa, eikö?! 


Suositteletko personal trainerin hankkimista, miksi? Oletko sitä mieltä, että ilman sitäkin voi yhtä hyvin pärjätä?

Jos et ole ikinä aiemmin treenannut esim. kuntosalilla, suosittelen ottamaan edes tunnin tai kaksi personal trainerin kanssa, jotta opit oikeat tekniikat. Jos alusta asti opit tekniikan väärin, saattaa se aiheuttaa loukkaantumisia eikä johda haluttuun lopputulokseen. Väärästä tekniikasta on myös erittäin vaikea oppia pois! Eli, ainakin aluksi suosittelen kyllä!

Itse ”hankin” PT:n viime helmikuussa siksi, että en enään päässyt omin avuin siihen suuntaan, mihin halusin, enkä ole kyllä katunut päivääkään! Se tuki niin liikunta-, ravinto- että mentaalipuolella on kyllä tarpeellista, ainakin vielä 🙂 Ehkä jonain päivänä pärjään sitten ”omillani”. Mutta toisaalta se, kun treenaa toisen valvovan silmän alla, antaa myös enemmän niihin yksin tehtäviin treeneihin, kun tietää, kuinka kovaa pystyy treenaamaan!


Ootko kokenut jotain vaikeuksia/haasteita kuntosaliharrastuksesi matkan varrella ja miten niistä pääsit yli? 

No ehkä suurin vaikeus oli tuo painon kanssa tappeleminen. Kun aloitin FitFarmin nettivalmennuksessa, odotukseni oli, että ”nyt kun mulla on ammattilaisen tekemä ruokavalio, niin paino lähtee nousemaan”. No tämä tietysti oli sellainen massavalmennus, joka ei voi olla täysin hyvä kaikille. Painoni siis laski entisestään valmennuksen aikana ja suunta oli aivan väärä.

Kun sitten PT:n kanssa laadittiin mulle ruokavalio (aluksi hahmotelma ja siitä sitten joka viikko kerran punnitsin aamupainon ja alettiin katsoa, lähteekö paino ylös) alkoi paino vihdoin nousta, ja tämä toi kyllä paljon motivaatiota sinne treenaamiseen! Nykyisin vaaka saa pölyttyä tuonne vessan lattialle, kaivan sen esiin harvoin, vain tarkistaakseni, että se paino ei lähde laskuun 🙂 


Mitkä tekijät sulla on sellaisia jotka antaa sulle voimaa ja joiden avulla uskot onnistuvasi tavoitteissasi?

Ehkä suurinpana se, kun joku läheinen tai PT huomauttaa, että oon kehittynyt! Ja toki se, että huomaa itsekin niiden painojen nousun siellä salilla. Siis kehittyminen antaa varmasti eniten voimaa 🙂 Välillä on niitä taantumia, mutta kyllä sitä aina sieltä noustaan.



Asioita, joihin näin kuntosaliharjoittelun aloittelijana kannattaa kiinnittää huomiota?

Kuten jo edelläkin mainitsin, tekniikka. Tekniikka on se tärkein! Miten se liikerata menee, tuntuuko oikeassa lihaksessa, teetkö oikealla nopeudella? Liikkeeseen pitää aina keskittyä, samalla ei höpötetä kaverin kanssa eilisen illan Salkkari-jaksosta, sen ehtii ennen tai jälkeen treeninkin. Tietysti pitää myös laatia itselleen joku tavoite. On se sitten kunnon ylläpito tai kohottaminen, laihtuminen´tai lihasten kasvatus. You name it! Tavoite on hyvä olla siksi, että on joku mitä kohti pyrkiä, jolloin treenaaminenkin on mielekkäämpää 🙂 Myös ruokavaliota on hyvä vähän tarkastella.


Millä tasapainotat elämää urheilun keskellä ja minkä ohjeen antaisit nuorille jotka aloittavat ”fitness” elämän?

Elän myös sitä ihan normaalia arkea. Urheilu on osa sitä, mutta ei koko elämä. Pidän pari lepopäivää viikossa ja muistan rentoutua 🙂 

Tuo ohje onkin sitten haastavampi. Ehkä aluksi pitää miettiä, että riittääkö se ”pelkkä treenaaminen” vai onko tarkoitus esim. kilpailla tulevaisuudessa? Myös se, että muistaa syödä kunnolla. Paljon on ollut esillä sitäkin, että tarkkaillaan ruokavaliota liian kanssa, jolloin pahimmassa tapauksessa sairastuu syömishäiriöön. Ja muistaa, että ne kisakuvat on vain ja ainoastaan sen yhden päivän kuntokuvia, ei ”koko vuoden ympäri kuntoni” -kuvia. 

Pitäisi löytää se kultainen keskitie ja muistaa, että elämässä pitää välillä nauttia muustakin kuin liikunnasta! Ja herkuttelu on ihan ok välillä 😉



Mitä ilman et voisi elää?

Suklaata 😀 Miestäni, perhettäni, koiriani, ystäviäni, salilla treenaamista, luontoa.. Näitä on vaikka kuinka ja paljon!


Missä olet kehittynyt parhaiten ja laitatko itsellesi minkälaisia tavoitteita? pieniä vai vaikeasti tavoitettavia =)

Kyllä niitä tavoitteita on. Pitää olla aina, muuten ei voi kehittyä! Ensijainen tavoite oli lihasten kasvatus, mutta nyt kun huomaan, että joo, kyllä ne vaan kasvaa, niin lisätavoitteita tulee. Voimatasojen nostaminen on toki yksi ja perus kunnon kasvatus myös. Mitään maraton-tavoitteita en aseta, koska se ei taas oikein sovi tähän lihasten kasvatukseen, mutta sellainen kunto, että jaksaa hölkätä edes muutaman kilsan 🙂
Tavoitteena on myös se pysyvä terveellisten elämäntapojen ylläpitäminen (toki ne herkkupäivät on ok silloin tällöin) sekä se, että sinne salille lähteminen olisi joskus enemmänkin itsestään selvyys kuin jokakertainen neuvottelu itsensä kanssa 😉



Syötkö paljon proteiinilisiä, jauheita, patukoita ym? 

Itse olen aikamoinen tikku ja yritän saada massaa kasvatettua salilla. Tuntuu kuitenkin että ruokaa pitäisi syödä ihan älyttömiä määriä, vielä kun otetaan huomioon etten syö lihaa lainkaan.. Sinä olet ilmeisesti saanut painoa nousemaan ihan kivasti niin oisi kiva tietää vähän tuosta ruokavaliostasi 🙂 Joku päivän tai viikon syömiset postaus ois esimerkiksi tosi kiva!

Voin tehdä tuollaisen päivän syömiset -postauksen kyllä jossain vaiheessa 🙂 Proteiinilisiä tai oikeastaan Whey100 käytän palautusjuomana malton kanssa, jos en ole syönyt kunnolla ennen treeniä tai en syö heti treenin jälkeen kunnon ruokaa. Patukoita menee tosi harvoin. Lähinnä satunnaisesti välipalana. 

Ruokaa pitää kyllä syödä paljon varsinkin, jos olet yhtään saman tyyppinen kuin minä, eli aineenvaihdunta pelaa enemmän kuin hyvin! Mutta toisaalta ei kannata ihmetellä sitä ruuan määrää. Kyllä siihen tottuu, ja se määrä kyllä saattaa vielä noustakin, kun kroppa kehittyy 😉 Saathan kuitenkin proteiinia ruokavaliostasi? Ilman proteiinia lihakset kehittyvät todella huonosti, sillä proteiini on juuri se lihasten rakennusaine. En ole tuohon lihattomaan ruokavalioon juuri perehtynyt, mutta saahan sitä proteiinia esimerkiksi maitotuotteista, kananmunasta, pähkinöistä jne. 


Kumpi on tärkeämpi motivaatio elämäntapaasi, ulkonäkö vai terveys?

Terveys. Ehdottomasti! Terveys ja se hyvinvointi ja jaksaminen 🙂 Nämä ovat kyllä muuttuneet huomattavasti siitä, kun aloin syödä terveellisemmin ja liikkua! Ulkonäkö on vain plussaa 🙂



Mitä onnellisuus merkitsee sinulle? 🙂

Hyvää oloa. Sitä, että itsellä on asiat hyvin ja että perheellä on asiat hyvin. Sitä, että ympärillä on ihania ihmisiä. Iloisuutta. Olen onnellinen, kun aamulla herään mieheni vierestä. Olen onnellinen, kun koirat riehuu ympärillä. Olen onnellinen, kun kuulen hyvän biisin. Olen onnellinen, kun ystävä kertoo hyviä uutisia. Olen onnellinen, kun ihmiset ympärillä on. Olen onnellinen, kun nautitaan hyvästä ruuasta rakkaiden kanssa.

Ja tätäkin listaa voisi jatkaa vaikka kuinka!

Kiitos, että jaksoit lukea 🙂 Tuli nyt vähän pidemmät vastaukset. Kyselkää ihmeessä, jos jokin asia jäi epäselväksi tai tuli jotain uusia mietteitä!

Loppuun pari biisiä, jotka saa mut ihan fiiliksiin 🙂

Rakkautta ja aurinkoa viikonloppuunne!

<3 Jenna

Vastauspostaus part 1. !

Ihanaa alkanutta viikkoa! Mitenkäs viikko on alkanut? Täällä ollaan jo hikoiltu oikein urakalla! 734 kcal edestä jopa 😉 Eilen siis oli viimeinen Monnan järjestämä BootCamp -treeni. Oli kyllä niin huippua treenata ihanien naisten kanssa! Eilen meitä oli 7 ja kyllä sitä vaan joukosta saa sitä tsemppiä siihen omaan tekemiseen, sitä yrittää tehdä ehkä vieläkin kovempaa kuin yksilötreeneissä. Ei siis sillä, ettenkö niissä yksilötreeneissäkin yrittäis vetää ittestäni aina ihan viimeisetkin mehut!

Pari, vai onko siitä jo 3 viikkoa, sitten laitoin teidät lukijat kyselemään mitä vain mieleen juolahtaa ja kysymyksiä sateli melkein 30 🙂 Iso kiitos näistä! Tulevaisuudessa varmasti järjestän taas jotain vastaavaa 🙂 

Vastailen nyt about puoleen kysymyksistä ja tässä pian niihin toisen puolikkaan kysymyksiin 🙂

Lempparitreeni? 

Hmm.. tää on vaikee! Vielä kuukausi sitten olisin vastannut jalkatreeni, mutta ehkä se on nyt se selkätreeni kuitenkin.

Kerro jokin mukava muisto/hassu tapahtuma salilta.

Tottakai ne hetket, kun jaksatkin nostaa enemmän kuin viime viikolla tai teet muuten vaan loistavan treenin, on mukavia muistoja. Mitään kovin hassua en kyllä muista.. Tai ehkä se, kun meinasin jäädä jumiin jalkaprässiin 😉 Viimeinen toisto olikin liikaa ja piti huutaa mies apuun 😛


Lempiliike pepulle?


Reidenloitonnuslaitteessa siten, että nojaat kunnolla eteenpäin koko ajan. Saa kyllä hyvän tuntuman!

Kuinka monta kertaa viikossa treenaat?

Pyrin treenaamaan ainakin 3 kertaa viikossa salilla. Joskus tulee se 4kin kertaa. Salitreenaamisen lisäksi kerran kuussa treeni Monnan eli mun PT:n kanssa, joka yleensä on jotain muuta, kun sitä perus salia. Agilitytreenit ja yks pitkä lenkki kerran viikossa. Lisäksi sitten joka päivä lyhyempiä lenkkejä koirien kanssa.

Lempiharrastus?


No olisko se se salilla treenaaminen 😉

Haluatko lapsia? Ahdistaako vartalon muuttuminen tulevaisuuden raskauden myötä? 


Varmaan joskus. Ehkä. En oo ajatellut vielä niin paljon tätä asiaa. Ainakaan nyt ei ahdista vartalon muuttuminen timmimmäksi, mutta tuohon raskausmuutokseen en osaa sanoa mittää.. Varmaan sitä miettii sitten, jos asia on ajankohtainen 🙂

Mistä unelmoit?

Siitä, että voisi matkustella mielin määrin. Siitä, että me oltais super hyviä agilityssä Ferin kanssa. Siitä, että joskus mullakin olis ne ihanat lihakset. Siitä, että joskus meillä on iso piha. Siitä, että .. Niin, aika monesta asiasta 🙂

Oletko tyytyväinen nykyiseen vartaloosi?

Joo ja en 😀 Siis oon toki tyytyväinen siihen, millainen kroppa mulla on, mulla on ihan hyvä olla näin 🙂 Mutta kyllä sitä kehitystä kaipaa vielä! Aina pitää olla vähän jotain mihin ei oo täysin tyytyväinen, muuten se kehittyminen stoppaa 😉

instagram: @jennaeaarnio


Mistä pidät itsessäsi eniten ? (ulkonäöllisesti)


Voiko tähän sanoa, että silmistä? Heh, oon saanut kivan väriset silmät! No mut jos pitää valita joku kropan osa, niin olisko sit kuitenkin noi reidet? 

Mitä kouluja olet käynyt? 

No toki ihan peruskoulut sekä lukion. Ammattikorkeakoulun sähkövoimatekniikan linjalta sitten hankin sen ammatin. Eli insinööri oon.

Mitä teet työksesi nykyään?

Oon töissä sähkölaboratoriossa. Eli käytännössä saan hajottaa paljon tavaraa! Oikeesti aika rentouttava duuni 😉

Lempikesäherkku? 🙂

Jäätelö! Ehdottomasti. Ja toki ne mansikat siinä sivussa. Tai pääroolissa jätskin kerakin menee.

Millainen on sun unelmavartalo? (kuva)

No sellainen vähän enemmän lihaksikas kuin nyt. Ehkä vähän vaikea kuvailla mikä sitten on se, mihin on ns. ”tyytyväinen” tai tiedä sitä onko sitä koskaan tyytyväinen, mutta se, mihin nyt aluksi on tavoitteet on jotain Oona Tolppasen tai Laura Pukkilan off-kauden tyyppistä. Alla kuva Laura Pukkilasta, kuva täältä.
Ja tässä olis mun unelmien kädet =)
Siis sopivasti pyöreitä muotoja eikä mikään kuivan kesän orava!


Kerro jokin liike kuntosalilla mihin sinulla on viha-rakkaussuhde 😛 ?

Olisko se sit jalkaprässi?! Oikein inhottaa aina istua siihen penkkiin, mutta sitten kun sarjat on tehty, jalat on niin hapoilla, että <3 


Mikä motivoi sinut treenaamaan ja antamaan treeneissä kaikkesi?

Kehitys. Se, että huomaat viikosta toiseen kuinka painot tai toistomäärät salilla nousee ja kuinka sitä ruvetaan miettimään PT:n kanssa, että josko sitä taas kohta olis aika vaihtaa treeniohjelmaa. Toki oman peilikuvan muuttuminen on plussaa, mutta eniten se olo koko kropassa, kun huomaa kehittyvänsä ja voi kokonaisvaltaisesti paljon paremmin kuin ilman niitä treenejä karkkipussi toisessa ja sipsipussi toisessa kädessä! Been there. 

Mitä mieltä olet tällä hetkellä paljon mediassa pyörivästä ”fitness-buumista” ?


Ensinnäkin sanaa ”fitness” käytetään usein väärin. Tai siis fitness:hän on vaan yksi urheilulaji siinä missä vaikka jääkiekko. Ei se tee susta fitness-harrastajaa, jos käyt kerran salilla, mutta jos treenaat tavoitteellisesti fitnesstä, niin se on ihan eri asia. Tottakai on hyvä, että ihmiset liikkuvat enemmän ja toivottavasti syövät terveellisemmin. Kuitenkin pitää olla itselleen armollinen, antaa niitä lepopäiviä kropalle ja antaa itselleen ainakin silloin tällöin mahdollisuus herkutteluun. Ei siihen kuole, että ei käy salilla 24/7, päin vastoin, kehittyminen tapahtuu parhaiten levossa ja hyvin palautuneilla lihaksilla. Ja mieli voi paremmin, kun ei kiellä itseltään esim. sitä karkkipussia kerran viikossa, jos sen haluaa syödä 🙂 Kaikki voi mennä överiks, mutta eikö sitä voi treenata ihan kohtuudellakin? 😉

Jos vielä jäi joku asia mietityttämään, niin laittakkee kysymyksiä vielä tän postauksen kommenttiboksiin :) Vastaukset tulee sitten siinä toisessa vastauspostaus osassa!

Nyt meen nukkumaan, että jaksaa huomenna herätä aikaisin ja pääsee sitten iltapäivällä fressillä fiiliksellä treenaamaan taas Märskyyn 🙂

Nauttikaa treeneistä!

<3 Jenna