Valintojen maailma: Muutama sananen ajankäytöstä

Huomaan silloin tällöin havahtuvani siihen, kuinka harmittelen sitä, kun en lapsena opetellut käsilläseisontaa. Tai sitä, kun en jatkanut ranskan kielen opiskelua lukion jälkeen. Tai että en edelleenkään jaksa juosta sitä 5 km ilman älyttömän montaa taukoa. Tai johonkin muuhun vastaavaan asiaan, jonka haluaisin osata, mutta en ole vaivautunut opettelemaan.

Toinen ajatus harmituksen jälkeen on useimmiten se, että kyllä mä sitten huomenna aloitan. Ensi viikolla kyllä panostan siihen astangajoogaan, sitä kautta saisin näppärästi voimaa ja kehonhallintaa. Ja kyllä mä sitten ensi kuun alusta tai kun on paremmat ilmat käyn juoksulenkillä. Nyt ei oikein viitsi, kun on tuota pölyäkin..

Niin. Kyllä mä sitten kohta ja jos mä sit joskus kun on aikaa. Kuulostaako tutulta?

Mun arjessa valitettavasti melko usein juuri tällaiset ajatukset pääsevät valloilleen. Mikä siinä aina onkin, että odottaa sitä ensi viikkoa tai kesää tai lomaa, että silloin sitä aikaa varmasti on enemmän. No ei sitä kyllä ole! Ihan joka päivä meillä on käytettävissä sama 24 h. Se, mihin ja miten sen käyttää, on jokaisen päätettävissä. Tietysti työ, nukkuminen ja ruuan valmistus vie siitä ajasta jo siivun, mutta muu osa on ihan vapaata riistaa!

Valitsenko tänään 4 tunnin telkkarimaratonin vai olisiko sittenkin salitreeni ja kunnon lenkki koirien kanssa parempi? Jos sitten näiden jälkeen teen iltapalaa ja katson sen Temptation Islandin tallennukselta. Selailenko Instagramia ja Pinterestiä löytäen yhä hienompia jooga ja kehonhallintaliikkeitä kateellisena huokaillen vai kokeilisinko itse jotain liikettä? Ehkäpä jopa huomaan, että se onnistuisi tai jos ei heti, niin ainakin kovasti harjoittelemalla jonain päivänä! Kuitenkin nopeammin kuin kuvia katselemalla 😉 Otanko joka illalle puolen tunnin tai tunnin aikaa ruuan laitolle vai tekisinkö maanantaina ison satsin kerralla, jolloin seuraava kokkaushetki olisi vasta torstaina? Ehtisin vapautuneen ajan käyttää vaikkapa siihen ranskankielen opiskeluun!

PicMonkey Collage
kuvat: pinterest.com

Niinpä, valintojen maailma! Ei sitä tietysti joka päivä tarvitse olla kovin tehokas. Välillä on enemmän kuin ok ottaa ihan rennosti sohvalla makoillen ja katsellen sitä lemppari sarjaa. Mutta arkena tuntuu välillä siltä, että aikaa on vain ihan liian vähän. Olisiko se peiliinkatsominen ja pieni vaivannäkö ajankäytön priorisoimisen kanssa paikallaan? 🙂

Nyt kuitenkin aloitetaan Vappu! Järkeistetään ajankäyttö sitten ensi viikolla (tämä on lupaus, ei enää niitä tekosyitä ja laiskotteluja!). Meillä Vappu menee vähän rauhallisemmissa tunnelmissa mökkeillen, mutta kyllä ne tippaleivät & simat on pakattu mukaan ! Niin ja kävin kyllä ostamassa viinipullonkin, saa nähdä tuleeko avattua 😉 Blogi ei jää sen kummemmalle vapputauolle, sillä mulla on teille mm. pari Q&A-postausta tulossa!
Hauskaa Vappua ihanat!
<3:llä Jenna

30 minuutin tehokas jalkatreeni

Viime viikon perjantaina päätin nopeasti käydä salilla töiden jälkeen. Nimenomaan nopeasti. Vuorossa oli jalat, sillä yläkroppa oli edellisen päivän crossfit-treenistä melko hellänä 😉

En lähde salille ikinä asenteella ”teen nyt pikkuisen ja sit lähden kotiin.. tuleepahan nyt ainakin käytyä salilla”. Vaan vaikka aika olisi kuinka kortilla, mennään treeni tekemään niin hyvin kuin pystyy ja mieluusti vielä vähän paremminkin! Jos on oikeasti todella kiire, on parempi jättää treeni toiselle päivälle, kun on enemmän aikaa. Hyödyntämällä esimerkiksi erilaisia erikoistekniikoita, saa muutamalla hassulla liikkeelläkin tehtyä tosi hyvän treenin, joka tuntuu vielä seuraavina päivinäkin. Tämän takia pieni suunnittelu ennen treeniä on aina paikallaan, ei tarvitse pitää turhan pitkiä taukoja vaeltamalla ympäri salia tai miettien, että mitä sitä nyt sit oikein tekisi 😉
30 minuutin tehokas jalkatreeni
1. Reisiojennus istuen
Lämmittely: 20 (20 kg)
8 (65 kg) / 7 (67,5 kg) / 7 (70 kg) / 5 (72,5 kg)
> nouseva pyramiditekniikka
DSC_2150
2. Pakarapotku alataljassa (stepperin päällä)
15 (15 kg) / 10 (17,5 kg) / 8 (17,5 kg)
DSC_2153
3. Reisikoukistus päinmakuulla
10 (40 kg) / 6 (45 kg) + 3 (40 kg) / 6 (42,5 kg) + 2 (40 kg) + 3 (35 kg)
> kaksi viimeistä sarjaa pudotussarjana, voi siis tehdä kaikki sarjat samalla tekniikalla
DSC_2169
DSC_2166
Voin sanoa, että toimii! Jopa vähän yllätyin, että sain jalat ihan tönköiksi näinkin ”vähillä” liikkeillä. Pitää vaan tauot suht lyhyinä ja muistaa, että ottaa sen verta painoa, että viimeiset toistot saa juuri ja juuri tehtyä tekniikan kuitenkaan kärsimättä.
Pakarapotkun voi tehdä ihan tavallisesti lattialla seisten tai laittamalla tukijalan stepperin/steppilaudan päälle, jolloin liikkeeseen tulee lisää laajuutta. Muistaa viedä jalan suoraan taakse kantapää edellä, niin kyllä se pyöreä peppu sieltä tulee 😀
Ainoa miinus mun treenissä oli se, että lämmittely jäi vähän vähäiseksi. Etureisille sain hyvät lämmöt ekalla pitkällä sarjalla, mutta olisi alkuun voinut uhrata sen 5-10 min vaikka pyöräilyyn!
Tsemppiä treeneihin,
<3:llä Jenna

Näin hoidan ihoani

*Yhteistyössä Hyvinvoinnin Tavaratalo

Urheilu ja hikoilu ovat pienimuotoinen haaste ihonhoidolle. Tehokkaan treenin tunnistan siitä, että kasvoni ovat melkoisen punaiset ja hiki valuu. Sanomattakin on selvää, että treenin jälkeen ihon puhdistus on todella tärkeää, muuten voi ihmetellä sitä punaista sävyä ihan ilman treeniäkin!

Muutaman kerran multa on toivottu ihonhoito-postausta ja aivan täydelliseen aikaan sain Hyvinvoinnin Tavaratalolta testiin muutaman Laveran ihonpuhdistus tuotteen. Juuri sellaisia tuotteita, joita vastaavia olen aiemminkin hyödyntänyt omassa ihonhoidossani, mutta tällä kertaa luonnollisessa muodossa. Tässä siis katsaus siihen, miten hoidan ihoani! Siihen ei kuulkaas kovinkaan kummoisia poppakonsteja edes tarvita 🙂

SONY DSC
1. Pesu
Myönnän, että useimmiten tulee pestyä kasvot vain vedellä. Tämä on tietysti hyvä tapa, sillä esim. juuri treenin jälkeen on tärkeä saada suurin hiki pois iholta tukkimasta ihohuokosia. Mutta kyllä se pesu ihan pesuaineella on silti tehokkaampaa! Kun sain testiin Lavera Neutral puhdistusvaahdon, kasvojen pesu muuttui aika näppäräksi. Vaahto nimittäin levittyy todella hyvin ja jättää ihon todella puhtaan tuntuiseksi. Vaahto on suunniteltu herkälle ja allergiselle iholle. 1-2 pumppausta vaahtoa hierotaan kevyesti kostutetulle iholle ja pestään pois lämpimällä vedellä. Näppärää ja vaahtoa on vielä hauska käyttää!
SONY DSC SONY DSC SONY DSC
2. Viimeistely

Kasvovesi on löytynyt mun suosikki ihonhoitotuotteista niin kauan kuin muistan. Useimmiten pyyhin kasvot ja decolteen aina aamuisin sekä iltaisin (pesun jälkeen) kasvovedellä. Lavera Hellävärainen kasvovesi oli myös uusi tuttavuus, mutta tykästyin tuotteeseen heti ensimmäisestä käytöstä lähtien. Kasvovesi sopii sekä normaalille että kuivalle iholle, ja sen sisältämä luomumalvauute rauhoittaa ihoa. Kasvovesi jättää ihon ihanan pehmeäksi ja iho tuntuu puhtaalta koko päivän. Tämä siksi, että se sisältää luomumanteliuutetta, joka pehmentää sekä suojaa ihoa. Ilmankos tuntui niin hyvin suojaavalta!

SONY DSC

3. Hemmottelu

Tämä on ehkä se tärkein kohta 😉 Liian harvoin tulee kyllä hemmoteltua itseään, mutta silloin tällöin on ihana levittää kasvonaamio rentouttavan saunan jälkeen. Tiedän, pitäisi vähintään kerran viikkoon ottaa pieni aika omalle itselleen, mutta aina ei vain muista/ehdi!

Lavera Calendula Tasapainottava naamio oli kyllä nimensä mukaisesti tasapainottava. 15 minuutin vaikutusajan ja pesun jälkeen iho tuntui todella pehmeältä ja seuraavana aamuna punaisuus oli lieventynyt sekä suurimmat näpyt hävinneet. Mulla on aina ollut vähän hankala iho. Posket kuivaa samalla, kun T-alue kerää epäpuhtauksia. Tämä naamio olikin sekä normaalille että sekaiholle ja lupaus on nimenomaan palauttaa ihon tasapaino. Naamio sisältää luomuinkivääriä, joka sisältää runsaasti mineraaleja ja vitamiineja sekä sillä on puhdistavia ja stabiloivia ominaisuuksia. Mangonsiemenvoi puolestaan suojaa ja ravitsee ihoa tehokkaasti. Tämäkin jää käyttöön!

Josko sitä nyt muistaisi sen pienen hemmotteluhetken kerta viikkoon!
SONY DSC
Onko Laveran tuotteet tuttuja? Käytätkö luonnonkosmetiikkaa? 🙂
Jos kiinnostus tuotteisiin heräsi, käy vierailemassa Hyvinvoinnin Tavaratalon nettisivuilla (klik)! Siellä on myös todella usein hyviä tarjouksia!
Raikasta tiistai-iltaa,
<3:llä Jenna