Stressiä? Ai mullako?

Ihanaa alkanutta viikkoa! Mainitsin teille viime viikon treenikoostessa, että tällä viikolla ”joudun” olemaan treenaamatta. Itseasiassa tämä treenikielto alkoi (ja hyvä niin) jo viime torstaina. Ai miksi? No, siihen saatte alla vastauksen!

Alkuun pieni googletus, mitä stressi oikein on ja millaisia oireita se tuo mukanaan:

”Stressillä tarkoitetaan tilannetta, jossa ihmiseen kohdistuu niin paljon haasteita ja vaatimuksia, että sopeutumiseen käytettävissä olevat voimavarat ovat tiukoilla tai ylittyvät. Monet tutkijat uskovat, että miltei mikä tahansa myönteinen tai kielteinen muutos voi vaikuttaa yksilöön stressaavasti. Mikään ärsyke ei sinänsä stressaa, vaan reaktio riippuu paljon yksilön vastustus- ja sietokyvystä, erityisesti näkökulmista ja asenteista. Filosofi Epiktetos sanoi: ”Eivät asiat sinänsä vaivaa meitä, vaan meidän käsityksemme niistä.”

Kaikki stressi ei ole haitallista. Keskeistä on, onko stressi tilapäistä vai jatkuvaa. Määräaikaista stressiä ihminen kestää paljon paremmin. Lyhytaikainen stressi ei yleensä aiheuta ongelmia – se saa ihmiset tekemään parhaansa. Pitkäaikainen stressi voi olla monin tavoin vaarallista.

Itse stressikokemus on psykologinen, mutta sen monet vaikutukset yksilöön ovat fyysisiä. Ihmisen oma arvio tilanteesta on ratkaiseva. Fyysisiä oireita, jotka voivat kertoa stressitilasta, ovat mm. päänsärky, huimaus, sydämentykytys, pahoinvointi, vatsavaivat, tihentynyt virtsaamisen tarve, hikoilu, flunssakierre ja selkävaivat.

Tavallisimpia stressiin liittyviä psyykkisiä oireita ovat jännittyneisyys, ärtymys, aggressiot, levottomuus, ahdistuneisuus, masentuneisuus, muistiongelmat, vaikeus tehdä päätöksiä ja unen häiriöt…”

Teksti lainattu täältä

IMG-20150825-WA0005

Nykypäivänä vaikuttaa siltä, että koko ajan pitä suorittaa. Suoritetaan töissä / koulussa ja näiden jälkeen vielä vapaa-ajallakin. Some pitää hoitaa siinä sivussa, samoin perhe, arkiaskareet, harrastukset ja kaikki muu vielä päälle.

Miten on oman jaksamisen laita? Muistaako enää huolehtia itsestään?

Vasta viime viikolla havahduin siihen, että tässä ollaan menty jokasuuntaan ja aika lujaa. Vasta, kun aloin pohtimaan PT:n kanssa oireita, joita mulla on ollut, tajusin, että kyllä. Olen stressaantunut. Voin kertoa, että aika moneen noista yllä olevista stressin oireista voin huutaa ”Täällä Bingo!”. Muun muassa levottomuus, muistiongelmat sekä unen häiriöt ovat kuuluneet viime viikkoihin.

Olenko muistanut ottaa iisisti? En. Olenko tajunnut, että pitäisi höllätä? Oikeastaan en.

Oireeni ja niistä keskustelu saivat onneksi havahtumisen aikaiseksi ja PT:ni suositteli lämpimästi pientä stoppia treenaamisesta ja muusta kroppaa sekä mieltä kuormittavasta. Ei treeniä vaan oleskelua sekä kevyttä kehonhuoltoa ja joogaa. Nyt otetaan hetki ihan rauhassa ja häivytetään se stressi pois kokonaan. Kyllä se sali siellä odottaa taas ensi viikollakin ja silloin aion olla suorittamatta!

Mikä siinä onkin, että vain sillä, että koko ajan tekee jotain, saa aikaiseksi vaikka ja mitä, vain siten voi olla muka tyytyväinen itseensä?

Eikö sillä, että voit hyvin ja jaksat tehdä tarvittavat asiat hyvillä ja rennoilla fiiliksillä. Olet virkeä ja energinen. Eikö näillä pitäisi olla suurempi merkitys kuin sillä, kuinka paljon päivässä saat aikaiseksi?

Mun mielestä ehdottomasti kyllä!

Hassua, että sitä välillä elää niin suorittamisen ja sumun keskellä, että se oma jaksaminen jää ihan kokonaan rekisteröimättä. Toivon, että tämän viikon jälkeen voin sanoa olevani hyvin levännyt ja virkeä!
<3:llä Jenna

Älyttömän siisti sunnuntai!

IMG-20150830-WA0009IMG-20150830-WA0011IMG-20150830-WA0010IMG-20150830-WA0012IMG-20150830-WA0006IMG-20150830-WA0005IMG-20150830-WA0002IMG-20150830-WA0001IMG-20150830-WA0000IMG-20150830-WA0008Jälleen kerran on ylitetty itsemme, moneen kertaan! Oon vieläkin ihan fiiliksissä 🙂

Vietettiin viikonloppu vaihteesta Jyväskylässä Mr. A:n vanhempien luona. Eilen vietettiin leppoisaa päivää muun muassa kaupungilla. Mulla oli järkkäri mukana, eli olin kuin mikäkin turisti, hahah! Saattaa olla, että tännekin eksyy vielä kuvia 🙂

Mutta takaisin tähän päivään. Käytiin tänään vähän seikkailemassa Laajavuoren Laajis-seikkailupuistossa. Ajatus lähti ihanalta anopiltani eikä tarvinnut kolmea sekuntia kauempaa miettiä, että mennäänkö! Treenivaatteet päälle ja menoksi. Minä ja Mr. A. lähdettiin seikkailemaan ja meillä oli loistavat huolto / kannustus / kuvaus -joukot alhaalla. Paikan päältä saatiin vuokrata valjaat ja kypärät sekä ostaa hanskat, jotka osoittautuivat myöhemmin erittäin tärkeiksi. Henkilökunta laittoi valjaat oikeaan säätöön ja lähdettiin kapuamaan kohti seikkailun alkupistettä. Alussa oli siis satakunta puuporrasta, joissa sai kivan alkulämmittelyn. Olin jo tässä vaiheessa ihan kuollut 😛

Ensimmäisenä testattiin hommaa lyhyellä harjoitusradalla, jonka jälkeen sai kokeilla viidestä radasta toista tai kolmatta rataa. Ensimmäinen rata oli Junnurata, joten se skipattiin suosiolla. Päädyttiin aloittamaan 3. radasta ja siitä edettiin viimeiseen, Sportti-rataan, asti.

Kaikista haastavin oli tietysti tuo viimeinen rata, mutta löytyi muistakin radoista vaikeita kohtia. Tasapainoa, kropan hallintaa ja etenkin käsivoimaa tarvitsi lähes koko radan. Kiipeily telineillä, välillä jopa yli 10 m korkeudessa, oli toki liikuntaa, mutta älyttömän hauskaa sellaista! Tosin  vikalla radalla teki hetkellisesti melkein luovuttaa, kun jo kolmannella esteellä, sellaisilla roikkuvilla verkoilla, eteneminen otti niin paljon jokaiseen lihakseen. Mutta, koska luovuttaminen ei oo oikein mun juttu, oli aivan mahtava fiilis päästä koko rata loppuun!

Itsensä ylittämistä kaikin puolin. Suosittelen.
Oletteko te käyneet testaamassa vastaavia seikkailupuistoja? Entä missä jutussa ylitit itsesi viimeksi? 🙂
Ihanaa alkavaa viikkoa! Siitä tulee loistava!
<3:llä Jenna
 

7 kehonpainoliikettä, jotka voit tehdä lenkin ohessa

Aurinkoista lauantaita! Tällä kertaa muutama kehonpainolla tehtävä tehokas liike, jotka voi tehdä vaikkapa juuri lenkin ohessa. Allekirjoittaneesta ainakin tuntuu välillä siltä, että aika ei riitä ihan kaikkeen, joten hyvä keino saada ”kaksi kärpästä yhdellä iskulla”,  on se, että välillä vähän yhdistelee treenejä 🙂
Kehonpainotreeni lenkin ohessa
Lämmittely hoituu näppärästi reippaalla 10-15 minuutin kävelyllä tai hölkällä.
1.  Bulgarialainen kyykky
OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA
2. Boxikyykky
OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA
3. DippiOLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA
4. Punnerrus kiveä vasten
OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA
5. Skorpionipunnerrus
OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA
6. Boxihyppy
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
7. LankkuOLYMPUS DIGITAL CAMERA
Pysähdyin tekemään treenin kivien luo, mutta yhtä hyvin käy vaikkapa puiston penkki tai vastaava. Tee jokaista liikettä 3 sarjaa, 8-12 toistoa melko lyhyillä palautuksilla kiertoharjoitteluna, niin saat varmasti hyvän tuntuman! Lankun voi tehdä 3 x maksimipidolla.
Aktiivista lauantaita!
<3:llä Jenna