Ei syksyllä tarvitse synkistellä!

Syyskuu on monta vuotta tarkoittanut mulle sitä, että se surullisen kuuluista syysväsymys alkaa tuntea oven raosta ja kaikki kiva hiipuu kesän jälkeen, kun tylsä ja pimeä vuodenaika valtaa taas maan.

Tänä vuonna päätin, että en anna valtaa syysväsymykselle enkä ala synkistelemään ja elämään pimeän mukana. Tänä syksynä aioin olla virkeä vaikka valo väheneekin. Aioin elää ”täysillä” ja kokea uusia juttuja sekä fiilistellä tästä uudesta uskaliaammasta luonteenpiirteestäni. Ja aion edelleen.

Miksi juuri syksyn tullessa pitäisi vaipua johonkin horrokseen? Miksi olen aiemmin sellaiseen vaipunut?! Luonto hiljenee talviunille, mutta pitääkö ihmistenkin?

Syksy voisikin olla se aika, kun aloitat jotain uutta. Näinhän se usein onkin, ainakin koulut alkavat ja monet kurssit ym. sellaiset. Allekirjoittanut on aloittanut vähän opiskelua sekä juuri sitä itsensä valmentamista pois näistä hölmöistä stereotypioista.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

VoimaMinä-valmennus* osui juuri oikeaan aikaan, syyskuulle. Valmennus on loppu suoralla ja se on antanut tehtäviä, jotka ovat pistäneet ajattelmenaan asioita syvällisemmin. Tehtäviä, joita kokeilemalla on huomannut, että rutiinit on tehty rikottaviksi. Tehtäviä, joiden avulla on löytänyt virtaa ja huomannut väsymyksen pienenevän. Tehtäviä, jotka ovat opettaneet itsestä paljon.

Juuri tätä kaipasinkin syksyn startiksi! Tämä syksy kun ei ole se kaikista tavallisin esimerkiksi juuri rakennusprojektin ja sen tuoman pienen stressin ja kiireen myötä. Nyt kuitenkin huomaan, että stressi ei pitkälle kanna, päinvastoin. Ja tämän vuoksi pitää yrittää mennä rennolla asenteella raksaprojektit sun muut 🙂

Olen hiljalleen oivaltanut myös sen, että treenauksen ja terveellisen ruokavalion sekä löhöilyn ja herkuttelun välille voi löytää balanssin, jolloin stressitasot ja pakkosuorittaminen pienenevät ja tilalle tulee rento tekeminen! Vielä kun saisi treenirytmin takaisin normaaliksi, niin tämähän alkaa näyttää erittäin loistavalta syksyltä 🙂
Miten sinä koet syksyn tulon ja valon vähenemisen? Vaikuttavatko ne mielialaasi ja tekemisiisi, jos niin miten? 🙂
<3:llä Jenna
P.S. Uusi VoimaMinä-valmennus alkaa 19.10, suosittelen valmennusta todella lämpimästi! Koet varmasti yhtä hienoja ahaa-elämyksiä kuin minäkin 🙂 VoimaMinästä voit lukea lisää voimamina.fi:stä.
* VoimaMinä-valmennus saatu yhteistyössä MT Personal Trainingin sekä GreenStreetin kanssa

Näistä asioista nautin

Joskus on hyvä vain pysähtyä hetkeksi ja pohdiskella asioita. Mulla oli viikonloppuna sellainen todella rento olo ja muutamaan otteeseen sain hetken pienen pääni sisällä mietiskellä yhtä sun toista asiaa 🙂

Mieleeni nousi ne asiat, joista elämässäni nautin ja halusin kirjata ne ylös. Mistä asioista siis nautin?

Perheen seurasta

Mulle perhe ja sitemmin suku on muodostunut erittäin tärkeäksi. Olen todella koti- ja perhekeskeinen. Meillä on tiivis perhe. Jaamme niin ilot ja surut. Kaikesta voi puhua ja teemme paljon asioita yhdessä. Mieheni kautta perhe-käsite on laajentunut, ihana niin!

Ystävistä

Teinivuosien jälkeen ystäväpiirini on muuttunut aika paljon. Silloiset ystävät ovat joko jääneet kokonaan pois elämästäni tai heihin pitää välimatkan takia enää harvoin yhteyttä. Onneksi elämä on siitä antoisaa, että uusia ystäviäkin tarttuu matkaan, kun vain antaa tilaisuuksille mahdollisuuden. Meilä on älyttömän ihana kaveriporukka. Muutamiin on muodostunut tiiviimpi suhde ja teemme aikataulujen ja mahdollisuuksien mukaan kaikenlaista kivaa yhdessä. On se sitten vain tavallista kahvittelua, illanistujaisia tai vaikka uusien harrastusten kokeilemista.

Liikunnasta

Sanomattakin on selvää, että liikunnasta on tullut todella tärkeä osa elämääni. Töiden jälkeen on ihanan virkistävää käydä pitkällä kävelyllä koirien kanssa. Teemme tämän aina Mr. A:n kanssa yhdessä, joten samalla on hyvää aikaa keskustella läpi milloin mitäkin asioista. Virkistävää sekä keholle että mielelle!

Salilla treenaamisesta on tullut myös jo ihan elämäntapa. Kehitystä on huikeaa seurata ja se endorfiininen olo, joka ihan jokaisen treenin, hyvän tai huonon, jälkeen vallitsee, on edelleen ”se juttu”!

Hyvästä ruuasta

Jo pelkästään ruuan laitto ja uusien reseptien kehittäminen on hauskaa, ja tässäkin ”lajissa” huomaa kehittyvänsä, kun vain ruokaa tekee ja kokeilee uusia juttuja rohkeasti. Pahin, mikä voi mennä pieleen, on se ruoka ja ainahan voi aloittaa alusta, eikö?!

Ruoka on kliseisesti yksi iso asia, joka yhdistää ihmisiä ja illalliset isommalla porukalla on todella mukavaa 🙂

Hiljaisista koti-illoista ja hömppäleffoista

Pohjimmiltani olen aika mukavuudenhaluinen tyyppi. Mikä sen mukavempaa kuin käpertyä villasukat jalassa viltin alle sohvalle ja nollata aivot katsomalla jotain hömppäleffaa?!

Itseni ylittämisestä ja uusien asioiden kokeilusta

Tätä kappaletta en olisi vielä muutama kuukausi sitten kirjoittanut! Vasta tänä kesänä/syksynä olen oivaltanut, kuinka hienolta tuntuu, kun tekee asioita, jotka ovat oman mukavuusalueen ulkopuolella. Ylittää itsensä, vaikka aluksi mieli olisikin hieman hangoitellut vastaan. Olen kasvanut sen verran henkisesti, että entisestä epävarmasta ja mukavuusalueella eläjästä on tullut sellainen,  joka lähtee innolla kokeilemaan uusia juttuja!

20150919_151327

Koirien kanssa puuhaamisesta

Koirat tuovat elämään paljon enemmän kuin mitä vaativat. Joka päivä kotiintullessa siellä on kaksikko iloisina vastaanottamassa. On hieno huomata, mitä kaikkea koirat oppivat ja samalla kehittää itseään myös kouluttajana. Aina ei tarvitse lähteä sinne agiltykentälle asti, jotta voi pitää hauskaa koirien kanssa. Lelun heitto kotona ja pieni riehuminen piristää yllättävän paljon!

Bloggaamisesta

Blogin pitäminen on jollakin tapaa terapeuttista. Kun kirjottaa ajatuksiaan ylös, mieli kevenee ja välillä saattaa oivaltaa uusiakin juttuja, kun ajatukset ovat tekstin muodossa. Bloggaamisen mukana olen alkanut myös valokuvaamaan enemmän ja ehkäpä hieman jopa hurahtanut tähänkin! Myös vuorovaikutus teidän ihanien lukijoiden kanssa ja keskustelun herättäminen kommenttiboksin kautta ovat blogin positiivisia juttuja. Kommenttiboksiin onkin tullut viime aikoina mukavasti kommentteja, kiitos niistä <3 Laittakaahan sinne jatkossakin ajatuksianne, toiveitanne, mielipiteitänne, mitä vaan mieleen juolahtaa!

Miehestäni

Miksi tämä kohta on viimeisenä? No, ei ainakaan siksi, että tämä olisi vähäisin kohta! On hienoa, että olen löytänyt elämääni ihmisen, joka on tukena silloin, kun sitä tarvitsee. Rohkaisee ja kehottaa välillä astumaan sinne epämukavuusalueelle tietäen, että en tule katumaan. Kuuntelee ja löytää ne fiksut ratkaisut silloin, kun mun pilvilinnat kasvavat. Haaveilee yhdessä mun kanssa erilaisista jutuista. <3
Nautin monista muistakin asioista, mutta tässä nyt lyhyesti ne tärkeimmät ja päällimmäisenä mieleen tulevat.
Mistä asioista sinä nautit? 🙂
<3:llä Jenna

Kroppa kuntoon jouluksi 2015: Miten testataan maksimit?

Tämä postausidea tuli lukijalta viime viikolla, joten ei muuta kuin tartutaan tuumasta toimeen! Miten ne maksimit eri liikkeissä testataan? Meneekö homma vaan niin, että tankoon laitetaan rautaa vaikka ja kuinka ja sitten vaan kokeillaan, että menikö yksi toisto? Vai pitäisikö hommassa ottaa huomioon jotain muutakin?

Tärkeintä maksimeiden kokeilemisessa on, että osaat suorittaa liikkeen varmasti ja hyvällä tekniikalla. Jos tekniikka ei ole kunnossa, niin maksimipainoilla heiluessa voi sattua pahastikin. Lisäksi, kuten kaikki kuntosaliharjoittelu, myös maksimien kokeilu alkaa huolellisella lämmittelyllä. On se sitten burpeeta, kuntopyörällä polkemista, kyykkyhyppyjä, crosstraineria, niin hyvä olisi saada lihakset lämpimiksi ja vaikka vähän hikeä pintaan. Lisäksi edellisestä samoja lihaksia kuormittavasta treenikerrasta olisi hyvä olla aikaa vähintään pari-kolme päivää. Maksimeja kokeillessa on hyvä olla treenikaveri mukana, tai ainakin kannattaa muistaa laittaa varmistusraudat laitteisiin, jotta ei vahingossakaan jää raudan alle jos rauta ei nousekkaan.

Seuraavaksi treenataan liikettä ja avataan lihaksia esim. kepin avulla. Kepin kanssa tehdään liike niin, että ääriasennoissa otetaan hyvin kevyt ja lyhyt venytys. Tarkoituksena on siis vaan vähän hakea tuntumaa, eikä siis venyttää lihasta.

Tämän jälkeen aloitetaan tekemään varsinaista liikettä. Alkuun on hyvä ottaa n. 15 % maksimipainoista olevat painot ja tehdä kevyttä lämmittelyä näillä painoilla. Tämän jälkeen siirrytään painoihin, jotka ovat n. 40 % maksimista. Tehdään 2×5 toistoa, joilla herätellään hermostoa. Sitten ladataan n. 60 % maksimeista tankoon ja tehdään 2×2 toistoa. Seuraavat painot ovat n. 75 %, n. 87,5 % ja lopulta uuden maksimin kokeilu. Kaikkia näitä tehdään vain yksi toisto. Maksimeja kokeillessa nosta painomääriä pienin askelin ja pidä riittävän pitkät tauot, että olet varmasti palautunut hyvin. Kun et enää saa painoja ylös, niin edellinen minkä vielä sait on uusi maksimisi.

IMG-20150622-WA0021 IMG-20150622-WA0026

Alla vielä tiivistetysti miten maksimien haku  voisi edetä esim. penkkipunnerruksessa:

Lämmittely aerobisesti: 10 min

Kepin kanssa liikkeen ääriasentojen kokeilu

Kiertäjäkalvosinten lämmittely esim. tekemällä kuminauhalla kiertoliikkeitä n. 2 x 20 per käsi.

Kuorma Sarjat Toistot Palautumisaika Kommentti
n. 15 % maksimipainosta 2-3 10-20 1-2 min Lämmittelyä
n. 40 % maksimipainosta 2 5 2-3 min Lämmittelyä
n. 60 % maksimipainosta 2 2 2-3 min Lämmittelyä ja kuormaa
n. 75 % maksimipainosta 2 1 3-5 min Totutetään kroppaa kuormaan
n. 87,5 % maksimipainosta 1 1 5 min
maksimit 1 1 >5 min Nosta painomääriä pienin askelin.

Maksimit on hyvä kokeilla vaikka 2-3 kuukauden välein riippuen omista tavoitteista. Joissakin treeniohjelmissa maksimien kokeilu on sisäänrakennettu ja ne tulee siten testattua säännöllisesti. Oli miten oli, maksimeja kokeilemalla pääset hyvin selville omasta kehityksestäsi!

Me kokeillaan maksimit ensi viikolla penkkipunnerruksessa, kyykyssä ja maastavedossa, ainakin! Laita vaikka kommenttiboksiin omia maksimejasi tai jos aiheesta tulee kysyttävää, vastataan mieluusti 🙂
Energiaa alkavaan treeniviikkoon,
Jenna & Mr. A