2 x välipalavinkki

Kaupallinen yhteistyö: nu3

”Tää on ehdottomasti parasta vihersmoothieta mitä oot tehnyt!”, sanoi Mr. A. maistettuaan mun lennosta keksimää vihreää hedelmäsmoothieta. Totuushan on se, että tää smoothie ei varmaan täytä kaikkea vihesmoothien kriteerejä, mutta on ah niin hyvää ja maistuu ilmeisesti myös kaksilahkeisille 😉 Ennen kuin mennään tarkemmin reseptiin, käydään läpi yksi smoothien ainesosa eli vehnänorasjauhe. Tätä jauhetta oon pitkään halunnut kokeilla ja nyt kun siihen oli mahkut, päätyi se osaksi smoothieta. Ai niin, kun avasin purkin, tuli tuoksusta mieleen kevät / alkukesä 🙂 Kertokaa, mihin kaikkeen muuhun vehnänorasjauhetta voi käyttää kuin smoothien joukossa tai mehun joukossa?!  Olisi kiva kokeilla jotain muutakin!

Vihreää vehnävoimaa

Puhdasta jauhetta nuoren vehnän (Triticum aestivum) ensimmäisistä lehdistä (sirkkalehdistä)

  • Vehnäoraan sato korjataan silloin kun ravinnetiheys on korkeimmillaan
  • Vehnälle ominaista gluteenia ei muodostu vehnänoraassa
  • Jauheen, tablettien tai kapselien muodon lisäksi vehnänorasta voi nauttia myös tuoreena tai mehuun puristettuna
  • Vehnänoras kuivatetaan alhaisessa lämpötilassa (40 °C)
  • Sisältää runsaasti proteiinia ja kuituja
  • Jauheen voi sekoittaa sellaisenaan veteen tai mehuun
  • Loistava lisä vihreisiin smoothieihin (lähde: nu3)

Vihreä hedelmäpommi -smoothie
(noin 5 dl)

Kuori banaani ja pilko se muutaman osaan, laita blenderiin. Halkaise avocado, poista kivi ja koverra hedelmäliha blenderiin. Halkaise appelsiinit, mandariinit sekä lime, purista mehu ja lisää banaanin ja avocadon joukkoon. Lisää vielä jauheet ja blendaa. Anna seistä hetki jääkaapissa, jos haluat nauttia smoothien kylmänä. Tämä sopii loistavasti osaksi aamiaista tai vaikka välipalaksi yhdessä nu3 Superfood Trio -patukan kanssa!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA
nu3 Superfood Trio -patukka

Luonnollinen ja vastustamaton: vilja-superfood-patukka välipalaksi!

  • luonnollinen vilja-hedelmä -patukka
  • hienoisen makea maku, joka syntyy agave- ja riisisiirapista
  • hyviä ravintoarvoja superfoodeista, kuten kaakaonibseistä, goji- marjoista ja chia- siemenistä
  • siemenet, pähkinät ja hiutaleet antavat miellyttävää rouheutta
  • käytännöllinen välipalaksi sekä matkalle tai retkelle mukaan otettavaksi (lähde: nu3)

Smoothien kaverina vaikkapa juuri välipalalla toimii todella hyvin nu3:n Superfood Trio -patukka. Halusin kokeilla jotain aivan erilaista ”energiapatukkaa” ja voin sanoa, että tuttavuus näiden kanssa oli positiivinen. Maku on todella kiva, koostumus hyvä ja pähkinöiden & siemenien ansiosta nälkä pysyy hyvin loitolla. Suosittelen kokeilemaan!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Makoisaa ja rauhallista viikonlopun alkua,
<3:llä Jenna

Molemmat tuotteet on tilattavissa täältä: nu3.fi

Treenikooste viikko 3: PT- & kotitreeniä

#Timmikuu on edennyt positiivisesti eteenpäin ja tavoitteissa ”3 treeniä viikossa” sekä ”ei herkkuja viikolla” on pysytty hyvin. Kaikki treenit eivät ole suuntautuneet salille, kuten jo aiemminkin kirjoitin, mutta mun mielestä pääasia on se, että treenejä tulee ja oma fiilis on parantunut ihan huimasti viime vuoden loppuun verrattuna! Mr. A. on reissannut parin viime viikon aikana ympäri Eurooppaa ja olen huolehtinut kodista + koirista yksin. Näinä hetkinä en edes yritä ahtaa salitreenejä kalenteriin, joten tehokkaat kotitreenit ovat silloin todella hyvä valinta 🙂 Onneksi nyt reissut on kuulemma hetkeki reissattu ja päästään taas yhdessäkin salille!

Yksi PT-treeni oli sovittu viime viikolle ja onneksi oli! Me ollaan keskitytty PT:n kanssa todella paljon siihen, että opin hermottamaan lihaksia ja tästä on ollut todella iso apu. Treeneihin on tullut ihan uutta potkua ja aika pienelläkin työllä lihakset saa vedettyä ihan piippuun. Viime keskiviikkona treenin jälkeen ei jalat meinanneet kantaa 😉 On se kiva, kun sali on pitkien portaiden yläpäässä! Heh!

Olen myös keskittynyt todella paljon kehonhuoltoon viime aikoina. Alaselkä on kipuillut reilu kuukauden kireiden pakara- & takareisilihasten takia, mutta ehkäpä tässä hiljalleen nekin alkava antaa periksi, kun vaan sitkeästi rullailee ja kevyesti venyttelee. Notkeutta on tullut kivasti lisää ja sitä saa edelleen tullakin. Salilla sekä tankotanssissa ei notkeudesta ole haittaakaan 🙂 Tässä vielä koko viime viikon treenit & kehonhuollot:

Maanantai: 30 min foam rollaus + kevyttä venyttelyä

Tiistai: Lepo

Keskiviikko: PT:n kanssa treenivuorossa jalat

Torstai: Olkapäätreeni kotona

Perjantai: HIIT-treeni (20 min) kotona

Lauantai: Venyttelyä

Sunnuntai: Tankotanssi 1 h 15 min & 40 min reipas kävelylenkki lumessa tarpoen

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA
Miltä sun treeniviikko näytti? 🙂
<3:llä Jenna

3 lukijan kysymystä olkapääleikkauksesta

Uusi aktiivinen viikko edessä! Vihdoin tuntuu siltä, että joulukuun laiskottelu + sairastelu ja viime viikon InBody-”morkkis” ovat taakse jäänyttä historiaa ja olen päässyt nauttimaan liikunnasta todenteolla 🙂 Vaikka salille asti ei ole ennättänyt tai päässyt (auto prakaili tuossa pakkasilla) kolmesti viikossa, niin olen korvannut treenit tehokkailla kotitreeneillä sekä uudella tankotanssiharrastuksella. Vitsit että se on vaan kivaa, mutta samalla niin hemskutin haastavaa!

Kuulumisista päivän aiheeseen. Sain viikonloppuna kommentin lukijalta ja ajattelin kirjoittaa vastaukset näin postauksen muodossa, jotta ne tavoittavat mahdollisesti muutkin asian kanssa painivat:

Hei! Olen tällä hetkellä poikki olevan kiertäjäkalvosinjänteen vuoksi leikkausjonossa. Koska en vielä ole päässyt sen paremmin lääkäreitä haastattelemaan ajattelin kysyä sinulta:
1) Kuinka pian leikkauksesta sait alkaa tekemään jotain esim.kävelemään (itse varmaankin kuntomatolla kun näillä liukkailla ei taida ulos uskaltaa)? Oliko kätesi tuolloin vielä kantositeessä ja saako se heilua siinä ns.kevyesti?
2) Millaiset vaatteet ovat helpoimpia kun käsi on kantositeessä?
3) Vinkkejä tulevaan?

Itseäni eniten kauhistuttaa se ettei pääse salille eikä liikkumaan. 🙁
Kiitos jos ehdit vastaamaan. -Jenni

Ihan alkuun pitää sanoa, että mun olkapää leikattiin reilu vuosi sitten sijoiltaanmenon vuoksi eli en ole aivan varma, onko kiertäjäkalvosimen leikkauksen jälkeen tilanne samanlainen vai helpompi/pahempi. Varmasti yksilötasollakin fiilikset sekä ohjeet leikkauksen jälkeen aina vaihtelevat. Mutta kerron asiat nyt niin kuin ne mun leikkauksen jälkeen mulla meni:

1) Heti seuraavana aamuna leikkauksen jälkeen puhuin norjaa vessassa ja nukuin todella paljon eli olo ei ollut mikää kovin fressi vahvojen lääkkeiden takia. Surin osa ajasta meni pienessä horroksessa nukkuen puoli-istuvassa asennossa olkkarissa nojatuoli-rahi yhdistelmällä viltin alla. Leikkauksen jälkeen meni muistaakseni nelisen päivää, että pystyin lähtemään kevyelle kävelylle ulos. Käsihän piti ottaa jo heti seuraavana päivänä leikkauksesta pois kantositeestä 3 kertaa päivässä ja tehdä muutamia kuntoutusharjoitteita. Muuten käsi oli koko ajan, sekä päivällä että yöllä (okei, ei suihkussa!), kantositeessä. Yöllä käsi tuettiin vielä erillisellä liinalla selän takaa, jotta se tosiaan pysyi paikoillaan. Muistan, että alkuun pienetkin liikkeet ulospäin kropasta vihloivat olkavarteen, itse olkapää ei ollut kipeä ollenkaan vaan nimenomaan olkavarsi. Juuri tämänkin takia oli hyvä pitää kantosidettä ja kävellessä pidin kyllä paljon kättä paikoillaan vielä toisellakin kädellä. Tikit sain pois parin viikon päästä leikkauksesta ja parantuminen eteni hiljalleen 🙂

  • Täältä voit lukea viime vuoden lopulla kirjoittamani olkapään kuulumiset!
  • Täällä puolestaan juttua siitä, kun olkapääni alkoi liikkumaan
  • Tässä alkuvuoden 2015 kuulumiset olkapään osalta sekä tarkemmin kuntoutuksesta
  • Ja tässä vielä ihan eka juttu leikkauksen jälkeisenä päivänä

2) Löysät vaatteet 🙂 Sellaiset, jotka saa helposti päälle ja pois. Tykkäsin käyttää myös paljon hihattomia paitoja tai toppeja, jolloin tikit eivät hinkanneet vaatteisiin ikävästi. Pukeminen on aluksi yllättävän hankalaa, kun kättä ei voinut kuin roikottaa suoraan alaspäin, ja juuri sen takia suosittelen ”helppoja” puettavia! Talvi tietysti hitusen haastavaa aikaa kevyemmän pukeutumisen puolesta, mutta löysät collegepaidat ym. sopivat myös loistavasti.

haba
17.1.2016 tilanne alkaa olla taas sama kuin ennen leikkausta 🙂

3) Leikkaukseen joudutaan aina syystä, joten huoli pois! Leikkauksessa korjataan se, mikä on vialla, joten sen jälkeen olkapää on entistä parempi 🙂 Kannattaa ottaa alkuun rauhallisesti ja kuulostella omaa oloaan. Ei kannata ihmetellä, jos menee hetki ennen kuin jaksaa esimerkiksi ulos pienelle kävelylle eikä sitä, että kunto saattaa laskea hetkellisesti melko rajustikin. Kuntoutusohjeita kannattaa ehdottomasti noudattaa orjallisesti, koska siten on mahdollisuus välttyä siltä, että olkapää jumahtaa paikalleen ja pahimmillaan tilanne voi johtaa uusintaleikkaukseen. Kroppaa kannattaa kuulostella ja jos olkapää ei liiku täydellä liikeradalla vielä silloin, kun sen fyssarin mukaan pitäisi, kannattaa käväistä tutkituttamassa tilanne. Mulla olkapäätä ympäröivät faskiakalvot olivat menneet sen verran jumiin, että vaikka kuinka tein kuntoutusharjoitteita, en saanut kättä liikkumaan. Faskiakäsittelyn jälkeen olkapää liikkui täysin normaalisti.  Siitä, etteikö pääsisi salille tai liikkumaan, ei kannata olla huolissaan. Ulos voi lähteä varovasti kävelemään ja hiljalleen pidentää lenkkejä sekä salille voi hyvin lähteä tekemään kevyesti vaikkapa jalkatreeniä, kun siltä tuntuu ja lääkäri/fyssari antaa luvan 🙂 Mulla ei kauaa mennyt, kuukauden verran muistaakseni, kun olin jo salilla treenaamassa jalkoja! Hitaasti, mutta varmasti hyvä tulee!
Jos mieltäsi vielä askarruttaa mikä tahansa kysymys olkapääleikkausta koskien, vastaan parhaani mukaan 🙂
<3:llä Jenna