3 kk:n muutos – InBody-mittauksen tuloksia

bosu

Vaaka on pysynyt visusti kodinhoitohuoneen kaapin alla jo useamman kuukauden. Haluan seurata kehitystäni myös mittaamalla kehonkoostumusta silloin tällöin, mutta vaa’asta luovuin, koska tuntui siltä, että stressaan vaan ihan turhaan sen näyttämää lukemaa! InBody-kehonkoostumusmittaus on osoittautunut melko hyväksi keinoksi seurata mihin suuntaan kroppa muokkautuu.

Viimeksi kävin tammikuussa mittaamassa kehonkoostumuksen uusimmalla InBody 770 -mittarilla ja nyt, kun mittausta oli taas tarjolla, käytiin molemmat Mr. A:n kanssa katsomassa, onko mitään tapahtunut tässä kolmen kuukauden aikana. Vuorokaudenaika oli sama kuin edellisessä mittauksessa sekä mittarikin täysin sama, joten tulokset ovat paremmin toisiinsa verrattavissa. Tammikuussa olin todella pettynyt mittaustuloksiin, mutta toisaalta, kun ottaa huomioon sen, että vasta viime vuoden lopulla pääsin kunnolla takaisin treenien pariin olkapään leikkauksen jälkeen, oli tulos ehkäpä jopa odotettavissa. Kirpaisi vain nähdä se, että kehitystä lihaksissa ei ollutkaan tullut.

No, viime viikon torstaina fiilis oli sitten aivan toinen kuin 3 kk sitten! Kehitystä oli kuin olikin tullut! jee 🙂

Paino: 61,8 kg > 62,8 kg

Lihasmassa: 27,4 > 27,9 kg

Rasvaprosentti: 20,0 % > 20,2 %

Lihasmassa on se mulle tärkein juttu, jota seuraan InBody-mittauksessa. Rasvaprosentilla ei ole merkitystä mulle eikä silläkään, että paino nousee, koska kyllähän se nousee, kun lihasta tulee! Sanotaan, että naisille sellainen 0,5 kg:n lihasmassan lisäys / kuukausi on aika maksimi. 3 kg / vuosi on jo todella kova tulos edes treenaamisen alkuaikoina (lähde lihastohtori.wordpress.com/2012/09/17/lihaskasvunopeus). Tottakai me ollaan erilaisia, joten tarkkoja lukuja ei pysty kukaan antamaan ja tähän vaikuttaa myös se, kuinka paljon treenivuosia on jo takana. Mulla ensimmäisenä ”kunnon” treenivuonna lihasmassaa kertyi noin 4 kg, mutta sen jälkeen tahti on hiipunut. Tämäkin on ihan normaalia, koska lihasmassan lisääntyminen ei kulje lineaarista käyrää. Alussa tahti on kovempaa, mutta jonkin ajan kuluttua kehitys hieman hiipuu. Tietenkään kehitys ei lakkaa, jos vain säännöllisesti treenaa eikä kangistu tekemään samaa treeniä kuukaudesta toiseen vaan antaa lihaksille joka kerta uusia ärsykkeitä, ja tietysti syö hieman enemmän kuin kuluttaa treenaamista tukevaa ruokaa. Lisää lihasten kasvattamisesta voit lukaista vaikka täältä Lihastohtorin kirjoituksesta!

Vaikka liikunnasta saatava hyvä fiilis ja kropan kunnossa pysyminen ovat ne suurimmat syyt miksi löydän itseni salilta, agilitystä, lenkiltä tai sieltä tankotanssisalilta, on myös kehonkoostumuksen muuttuminen mielenkiintoinen lisä tähän kaikkeen. Kunhan kaiken tekee ilman suurempaa stressiä 🙂
<3:llä Jenna

Treeniin voimaa itsensä psyykkaamisesta

jalkaprässi reisiojennus
Oon taistellut monta vuotta mun pään kanssa siitä, että oppisin luottamaan itseeni sekä taitoihini. Siihen, että kyllähän mä ihan oikeasti osaan ja joissakin asioissa oon vielä todella hyväkin! Suomalainen ”noo emmää nyt oikein osaa” -asenne on syöpynyt meikäläiseen vähän liiankin syvälle!
Tiistaina agilitytreeneissä koin pienen ahaa-elämyksen, kun kouluttajamme puhui ennen treeniä juuri siitä, mihin treeneissä ja kilpailuissa keskittyy sekä ennen, niiden aikana että jälkeenkin. Puhuttiin myös siitä, miltä tuntuu ennen kilpailuja ja miltä ennen treeniä. Kisoissa mua jännittää aina sopivasti. Sillä tavalla, että jännitys saa mut skarppaamaan ja nauttimaan kilpailutilanteesta. Treeneissä ei samanlaista fiilistä taas tule, joten lähdettiin miettimään myös sitä, millä se saataisiin luotua. Mitä tulee tuohon keskittymiseen, niiin jos esimerkiksi agilityssä fokus on seuraavassa esteessä koiran sijaan, varmasti jossakin kohtaa rataa tulee virhe, joita ei sinne kilpailuradalle mahdu yhtäkään, jos haluat pärjätä. Rataantutustuttaessa mietitään ne omat ja koiran linjat sekä painetaan tuleva rata tiukasti mieleen, selkäytimeen voisi sanoa. Itse radalla sitten keskitytään koiraan, kun tiedetään jo mihin ollaan milläkin hetkellä menossa ja miten. Kun treenissä sitten keskittyi koiraan ja siihen fiilikseen, joka tulee, kun radan suorittaa parhaalla mahdollisella tavalla, ei virheitä tullut ja olo oli mieletön treenien jälkeen!

Samaa voi mun mielestä soveltaa hyvin myös esimerkiksi kuntosalitreenaamiseen. Jos treeniä ennen et mieti mitä lähdet tekemään, koska kyllä se siellä treeniohjelmassa lukee. Etkä sen kummemmin salillakaan keskity liikkeeseen, vaan teet vaan niillä painoilla, jotka lappuun on kirjoitettu ja sen verran toistoja, kun ohjelmassa lukee, et varmasti saa kummoista treeniä aikaiseksi. Jos vielä tähän yhdistää muiden treenien seuraamisen omaan keskittymiseen sijaan, niin voi jo hitusen miettiä, että kannattiko sinne salille ylipäätään lähteä.

Eli ennen treeniä kannattaa miettiä valmiiksi mitä aikoo treenata ja käydä joko valmis treeniohjelma läpi tai miettiä suunnitelma valmiiksi treeniä varten. Voi myös hieman miettiä sitä, miltä treenissä tuntuu sekä miltä treenin jälkeinen olo tuntuu. Itse treenissä puolestaan kannattaa keskittyä täysin siihen liikeeseen, jota on tekemässä ja juurikin siihen, missä liikkeen pitää tuntua. Ei jalkoja treenaavan hienoihin legginsseihin tai salimaken hauiksen kehittymiseen. Kun keskityt kehon fiiliksiin, voit huomata kuinka helposti sait tehtyä muutaman toiston enemmän kuin viime kerralla tai painot nousivat viime kertaan verrattuna tai vaikkapa palautumisajan seuraavaan sarjaan ei tarvitsekaan olla niin pitkä. Eli ”psyykkaamalla” itseäsi jo ennen treeniä sekä sen aikana, saat takuuvarmasti treenistä enemmän tehoja irti kuin ilman sitä! Ja muista painaa mieleesi se fiilis treenin jälkeen, mun mielestä siihen endorfiiniryöppyyn jää vähän koukkuun 😉

On ollut jännä huomata kuinka paljon oma mieli loppujen lopuksi vaikuttaakaan esimerkiksi juuri urheilusuoritukseen!
<3:llä Jenna

Vähän erilaisia asioita musta

Pari viikkoa sitten pyysin teitä esittämään mulle kysymyksiä ja niitähän tulikin mukavasti, kiitos 🙂 Nyt seuraa vastaukset niihin!

  • Miten herkuttelet (joku ei niin terveelllinen -herkku)

Kun herkuttelen, on ne herkut yleensä joko suklaata tai poppareita 🙂 Nämä kaksi ovat jostain syystä nousseet ylitse muiden, joskus olin mm. irttareiden suurkuluttaja, mutta perus äklömakeat karkit tms. ei oikein enää uppoa! Popparit tehdään aina itse oliivi- tai rypsiöljyyn ja suolaa käytetään aika vähän 🙂 Jotta tästä ei saa sellaista kuvaa, että ihan joka päivä mättäisin herkkuja, pitää kertoa, että viikonloput ovat niitä rennompia hetkiä, viikoilla pyrin olemaan herkuttelematta ja syömään ruokavalion mukaan 😉

  • Terveellinen lempiruokasi

Onpas hankala kysymys! Tykkään todella paljon kanasta, etenkin ihan perus kanan ohutleikkeet vaikkapa kvinoan sekä vihannesten kera ovat todella hyviä. Myös lohi on noussut suosikiksi ja sitä pyritään tekemäänkin lähes viikottain.

  • Ei niin terveellinen -lempiruokasi

En tykkää hamppareista enkä pizzerioiden pizzasta, grillillä oon käynyt viimeksi varmaan 2 vuotta sitten.  Varmasti grillattu kanafile, jonka päällä on salviaa ja ympärille on kieputettu pekoania yltää sinne ”ei niin terveellisiin” -lemppariruokiin.

  • Suolaiset vai makeat herkut

Ehdottomasti suolaiset!

kattaus

  • Suosikkitreenisi

Olkapäät. Tällä hetkellä olkapäiden treenaaminen on ehdottomasti noussut yhdeksi suosikiksi. Ehkäpä syy on siinä, että haluan vähän enemmän vielä muotoa niihin ja nyt, kun oikea olkapää on palannut lähes normaaliksi leikkauksen jälkeen, on sitä kiva treenatakin 🙂

  • Ns. inhokkitreenisi, jonka kuitenkin teet, koska se on hyödyllinen

Jalkatreeniin mulla on muodostunut sellainen viha-rakkaus -suhde. Koska jalkatreenissä treenataan niitä isoimpia lihaksia, on se ihan älyttömän raskas ja usein koputtelee siellä sietokyvyn rajoilla, mutta aina kunnon sarjan jälkeen ja etenkin treenin jälkeen saa olla ylpeä itsestään, että taas kerran ylitti itsensä!

pystypunnerrus_2

  • Mitä katsot televisiosta

Hmmm.. Kehtaanko myöntää?! Yleensä kaikkea hömppää, koska tykkään ikään kuin nollata aivot telkkarin ääressä 🙂 Netflix on todella kovalla käytöllä, mutta telkkarista tulee seurattua tällä hetkellä lähinnä Temptation Islandia (onhan se kyllä ihan totaali hömppää!). Niistä hieman ”järkevämmistä” sarjoista Jutta & 10 suurta unelmaa sekä esim. Huvila & Huussi ovat seurannassa, kun muistan avata telkkarin oikeaan aikaan!

  • Paras tapa viettää viikonloppua

En tiedä mikä on se paras tapa, mutta tykkään rennoista kotiviikonlopuista. Vietetään aikaa myös silloin tällöin molempien vanhempien ja sisarusten kanssa. Perhe on todella tärkeä mulle ja onkin ihana välillä ihana viettää aikaa heidänkin kanssaan, keskustella pitkään ja parantaa vähän maailmaa. Tottakai myös sillon tällöin on kiva lähteä vaikkapa kaupungille shoppailemaan, mutta ehkäpä ne rennot viikonloput ovat kuitenkin niitä parhaita.

kohta_kunnossa_3

  • Harrastuksesi urheilun lisäksi

Tykkään tehdä erilaisia käsitöitä, etenkin virkata ja kutoa. Harmikseni aika ei aina tunnu riittävän tähän harrastukseen, mutta toivottavasti uudessa talossa saisi taas inspiraation ja löytäisi aikaa vaikkapa virkata matot uuteen makkariin!

  • Millä alalla työskentelet (ymmärrän, jos et halua blogissa kertoa tätä!)

Olen valmistunut vuonna 2013 sähkövoimatekniikan insinööriksi ja työskentelen sähkötekniikan parissa tälläkin hetkellä.

  • Lempparimaa matkustaa?

Kreikka 🙂 Tykkään todella paljon kreikkalaisesta kulttuurista, ruuasta ja vuosien varrella sitä on tullut kierrettyä jo melko monta saarta sekä vähän mantereellakin! Ensi syksynä odottaa jo matka sinne!
Tuliko vielä mieleen jokin kysymys? 🙂
Mukavaa alkavaa viikkoa,
<3:llä Jenna