Kyykkytekniikkani ja painonnostokenkien vaikutus

A:

En ole ollut kovin innokas kyykkääjä, kuten tarkkasilmäisimmät ehkä huomaavat aavistuksen ohuista jaloistani. Tämän eteen tehdään töitä, jotta jalkoihin saataisiin lisää voimaa. Kyykky on ollut minulle kohtuullisen hankalaa, sillä olen pitkä (193,5 cm) ja minulla on pitkät reisiluut ja nilkan liikkuvuus ei ole paras mahdollinen. 3/3 siis kyykkäystä hankaloittavista anatomisista totuuksista. Kyykkyä voi tehdä joko niin, että tanko on epäkkäiden päällä, eli high bar ts. painonnostokyykkynä, tai vaihtoehtoisesti low bar eli voimanostokyykkynä. Aika pian itselläni alkoi low bar asento tuntumaan paljon luonnollisemmalta, sillä tällöin polvieni ei tarvitse mennä niin paljon eteenpäin ja peppu ei niiaa. Jos koitan mennä kyykkyyn ”normaalisti” high bar-asennossa, niin kantapäät nousevat helposti ylös ja tuntuu, että kippaan tai en pääse kunnolla alas. Varmasti tätä voisin liikkuvuusharjotteilla parantaa, mutta omaa anatomiaa ei voi muuttaa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Eräs keino saada liikkeestä enemmän pystympi on laittaa korkoa kantapään alle. Enemmän korkoa tarvitaan, jos nilkkojen liikkuvuus ei ole tarpeeksi hyvä luonnostaan sekä usein myös pidemmillä ihmisillä korkoa täytyy olla enempi. Painonnostokengät ovatkin oiva apu kyykkäyksen kaveriksi. Ne tukevoittavat asennon ja korjaavat asentoa hiukan enempi pystymmäksi. Yleisesti nostokengissä korko on 0,75 tuumaa tai noin 19 mm. Itse ostin Karhu Hercules -kengät, joissa korkoa on 24 mm. Näillä kyykkääminen muuttui huomattavasti luonnollisemmaksi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kyykkäsin low bar-tekniikalla noin 1,5 vuotta kolme kertaa viikossa, jolloin tulokset kohenivat reilusti, kyykky alkoi tuntua mukavalta ja jalkoihin alkoi tulla muotoa. Low bar-kyykky kehittää voimakkaasti taka-osastoa, sillä se on liikkeenä lähellä maastavetoa. Niinpä minullakin massa meni aika reilusti takamuksen puolelle.

High bar -kyykky on hyvä liike eritoten etureisille, toki ottaa se myös taka-osastoonkin. Törmäsin muutamia päiviä sitten blogiin, jossa painonnostokenkiin oli laitettu lisäkiila korkoa nostamaan, ja tästä innostuneena päätin kokeilla, paljonko itselleni tarvittaisiin korkoa kantapään alle, että kyykky alkaisi olla hig bar-tyylillä neutraalin näköistä. Kokeilin parilla tavalla. Ensin kokeilin kyykätä nahkaisilla kävelykengillä (kiinteä ”joustamaton” kumipohja 12 mm korolla) ilman ylimääräistä korkoa kantapään alla. Seuraavana testasin laittaa kantapään alle 18 mm paksut levypainot kenkien kanssa. Kyykky oli huomattavasti helpompaa. Seuraavana kokeilin laittaa levypainojen tilalle laudanpätkän kenkien kanssa, jonka paksuus oli 25 mm. Tämä tuntui vieläkin paremmalta. Kokeilin vielä sukkasiltaan levypainojen päällä kyykkäystä. Eli minulle sopiva korkoa olisi n. 3-4 cm. Nyt vaan etsimään sopivia kenkiä, joissa tämä olisi jo valmiina, tai jos ei ole, niin sitten käyttää kengät suutarin kautta.

Eiköhän tämän jälkeen painonnostokyykkykin ala kulkemaan ja alkaa tulla etureisiin lisää voimaa sekä massaa.

***

Lue edellinen postaus: Nopeampi selkätreeni

 

Nopeampi selkätreeni

J:

Eilen illalla tulin vasta kuuden jälkeen kotiin. Halusin illalla tehdä vielä keskeneräisiä juttuja, kuten portaiden mattoprojektia, mutta ensin oli päästävä treenaamaan! Näyttää vahvasti siltä, että kun tekee yhden ja toisenkin treenin, alkaa sitä liikuntaa enemmän vain kaipaamaan ja pian huomaakin, että salilla on helppo käydä eikä sinne tarvitsekaan ”pakottaa” itseään 🙂 Olisiko tämä sitten sitä endorfiinikoukkua? 😉

Koska en halunnut koko iltaa salilla hikoilla, tein vähän tiiviimmän, mutta silti tehokkaan treenin ja tällä kertaa vuorossa oli selkä:

Nopeampi selkätreeni

Lämmittelyksi kepin kanssa pyörittelyä sekä tangolla kulmasoutua.

1. Leuanveto (avustettu) 5 x max

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2. Alatalja lapiokahvalla 4 x 10-12

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3. Kulmasoutu TRX:llä 4 x 8-12

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

***

Lue myös edellinen juttu: Tunnelmallinen iltapäivä Vanhassa Porvoossa

Tunnelmallinen iltapäivä Vanhassa Porvoossa

J & A:

Reilu 5 vuotta sitten ei voitu kuvitellakaan, että muutetaan Porvooseen. Täällä on nyt asusteltu juurikin se 5 vuotta ja ihan hitusen päälle. Porvoo on ihana kaupunki, ainakin tuo vanha kaupunki, joka on varmasti jokaiselle suomalaiselle punaisista aitoistaan tuttu. Eilen oli Vanhan Porvoon joulunavajaiset, ollaan missattu ne jokaisena tähänastisena Porvoovuonna, mutta nyt päätettiin olla kotona ja käydä katsomassa mitä siellä oikein tapahtuu!

Tultiin paikalle juuri hieman ennen kolmea, jossain luki, että kolmelta on avajaiset. Käveltiin vanhalta sillalta kohti Raatihuoneentoria ja kuunneltiin sieltä kantautuvia joululauluja. Ihmisiä oli kerääntynyt torin täydeltä sekä pikkukujatkin olivat porukkaa täynnä. Meillä oli ihan älytön nälkä rautakauppakierroksen jälkeen, ja päätettiin, että ei jäädä sen ihmeemmin katselemaan vaan mennään suoraan syömään. Vastaan tuli kuitenkin tonttukulkue rumpaleineen sekä itse joulupukkikin, joten olihan se kaivettava kamera esiin ja räpsittävä pari kuvaa!

vanha_porvoo

kulkue_2

kulkue

joulupukki

Kulkueen mennessä ohi käveltiin Zum Beispieliin, joka on yksi lempparilounaspaikoista koko kaupungissa. Isot annokset joka kerta ja ruoka on aina tajuttoman hyvää! Suositellaan ehdottomasti, jos satut vierailemaan täällä 🙂

zum_beispiel

zum_beispiel_2

zum_beispiel_3

Syömisen jälkeen lähdettiin kävelemään takaisin autolle, mutta olihan se ”pakko” (lue: Jennan oli pakko) päästä katsomaan vielä pikkuinen putiikki, josta mukaan tarttui muutama joulukoriste.

joulukuusi

me

raatihuone

aitat

Välillä on kiva ottaa tällaisia pieniä irtiottoja arjesta vaikka ihan vain omassa kotikaupungissa! Vanhassa Porvoossa tulee todella harvoin vierailtua, mutta joka kerta se on sen arvoista!