2,5 h air joogaa <3

Lauantai alkoi kellon soitolla jo seitsemältä. Oli oikeastaan ihan mukava herätä aikaisin uuteen päivään, sillä tiedossa oli uutta ja varmasti kivaa tekemistä ihanan ystävän seurassa! Join kupin kahvia ja laitoin treenivaatteet päälle. Aamusmoothie mukaan ja auton nokka kohti Helsinkiä.

Jotta elämä ei olisi niin helppoa, Kehä 3:n liikennejärjestelyt hieman sekoittivat ajelua, ajattelin jättää auton Kontulan metroasemalle ja suunnata siitä metrolla keskustaan, mutta eihän sitä vanhaa risteystä enää ollutkaan! En oikein tykkää ajella ihan Helsingin keskustassa, saati etsiä sieltä isohkolle autolle parkkipaikkaa, joten siksi metroparkki. No, pienen säädön jälkeen löysin uuden reitin metroasemalle ja 2 minuuttia ennen metron saapumista olin asemalla! Stressitasot nousivat juuri sopivasti, jotta tuleva air jooga pääsisi sitten ne laskemaan 😉

”Air Jooga, eli ilmajooga on uudenlainen joogaharjoitus jossa käytetään apuna katosta riippuvaa silkkiliinaa. Tunti on hauska ja erilainen joogatunti, jonka keskiössä on monipuolinen asanaharjoitus, joka sopii kenelle tahansa***. Air Jooga harjoitukset lisäävät liikkuvuutta, lihasvoimaa, sekä avaavat hengitystä ja hengityksen merkitystä. Osa asanaharjoituksesta tehdään perinteisesti lattialla, osittain silkkiliinassa tai kokonaan leijuen.

Liinalla saadaan jaettua keho painoa ja ohjattua painovoimaa paremmin haluamaamme kehon osaan. Monet Air Jooga asennot on suunniteltu avaamaan hengitystä, liinana hieroessa mm. kylkikoria ja harjoitus aloitetaan tai päätetään hengitysharjoituksilla. Harjoitus antaa uudenlaista katsonta kantaa perinteisiin jooga asentoihin ja antamaan samalla paremman kokonaiskuvan liikkeestä ja liikkeen antamista hyödyistä.  Liina myös auttaa saavuttamaan myös hyvin haastavatkin liikkeet, joita ei ilman liinaa saisi harjoiteltua esim. turvallinen käsillä seisonta.” –Yoga Nordic

Ystäväni odotti Helsingin yliopiston -asemalla ja suunnattiin siitä Yoga Nordicille. Tunti alkoi etsimällä itselle sopivan korkuinen liina ja asettumalla matolle sen alle hetkeksi rentoutumaan. Rauhallisen musiikin soidessa jo tässä vaiheessa meinasin nukahtaa! Kun kaikki olivat saapuneet paikalle, aloitettiin tunti savasanalla eli alkurentoutuksella selällään makoillen liinan sisällä. Ilmajoogaliinan saa avattua reilu pari metriä leveäksi ja kun molemmat päät ovat kiinnitetty ylös, pääsee liinan sisälle ikään kuin riippumattoon. Alkurentoutus oli nimensä mukaisesti todella rentouttava ja siitä hiljalleen heräteltiin keho tulevaan.

air_yoga air_yoga2 air_yoga3

Koska kyseessä oli work shop -tunti, kokeiltiin tunnilla todella kattavasti, mitä kaikkea liinan avulla pystyy tekemään. Tehtiin erilaisia jooga-asanoita, vatsalihasliikkeitä, lantionnostoa, käsilläseisontaa, käytiin läpi erilaiset roikunnat ja variaatioita niissä. Jostain olin ennen tuntia lukenut, että ei siellä tule edes hiki, mutta toisin kuulkaas oli ainakin mun kohdalla! Välillä iski sellainen hiki, että! Osa saattoi olla myös ”tuskanhikeä”, sillä tietyissä liikkeissä liina hieroi oikeinkin mukavasti esimerkiksi reisien ulkosyrjien kalvoja. Air jooga toimii siis näppärästi myös foam rollauksen korvikkeena 😉

Tunnin lopuksi tehtiin vielä samanlainen loppurentoutus kuin alussa ja tunnin jälkeen keho oli kyllä hyvin auennut. Ihana kokemus kaiken kaikkiaan, vaikka aluksi liinaan totuttelu vaatiikin hieman aikaa 🙂 Saa nähdä tuleeko hankittua uuteen taloomme samanlainen liina, pääsisi sitten venyttelemään näppärästi sillä kotona!
Oletko kokeillut air joogaa? Jos, niin mitä tykkäsit?
<3:llä Jenna

jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta