3 kk:n muutos – InBody-mittauksen tuloksia

bosu

Vaaka on pysynyt visusti kodinhoitohuoneen kaapin alla jo useamman kuukauden. Haluan seurata kehitystäni myös mittaamalla kehonkoostumusta silloin tällöin, mutta vaa’asta luovuin, koska tuntui siltä, että stressaan vaan ihan turhaan sen näyttämää lukemaa! InBody-kehonkoostumusmittaus on osoittautunut melko hyväksi keinoksi seurata mihin suuntaan kroppa muokkautuu.

Viimeksi kävin tammikuussa mittaamassa kehonkoostumuksen uusimmalla InBody 770 -mittarilla ja nyt, kun mittausta oli taas tarjolla, käytiin molemmat Mr. A:n kanssa katsomassa, onko mitään tapahtunut tässä kolmen kuukauden aikana. Vuorokaudenaika oli sama kuin edellisessä mittauksessa sekä mittarikin täysin sama, joten tulokset ovat paremmin toisiinsa verrattavissa. Tammikuussa olin todella pettynyt mittaustuloksiin, mutta toisaalta, kun ottaa huomioon sen, että vasta viime vuoden lopulla pääsin kunnolla takaisin treenien pariin olkapään leikkauksen jälkeen, oli tulos ehkäpä jopa odotettavissa. Kirpaisi vain nähdä se, että kehitystä lihaksissa ei ollutkaan tullut.

No, viime viikon torstaina fiilis oli sitten aivan toinen kuin 3 kk sitten! Kehitystä oli kuin olikin tullut! jee 🙂

Paino: 61,8 kg > 62,8 kg

Lihasmassa: 27,4 > 27,9 kg

Rasvaprosentti: 20,0 % > 20,2 %

Lihasmassa on se mulle tärkein juttu, jota seuraan InBody-mittauksessa. Rasvaprosentilla ei ole merkitystä mulle eikä silläkään, että paino nousee, koska kyllähän se nousee, kun lihasta tulee! Sanotaan, että naisille sellainen 0,5 kg:n lihasmassan lisäys / kuukausi on aika maksimi. 3 kg / vuosi on jo todella kova tulos edes treenaamisen alkuaikoina (lähde lihastohtori.wordpress.com/2012/09/17/lihaskasvunopeus). Tottakai me ollaan erilaisia, joten tarkkoja lukuja ei pysty kukaan antamaan ja tähän vaikuttaa myös se, kuinka paljon treenivuosia on jo takana. Mulla ensimmäisenä ”kunnon” treenivuonna lihasmassaa kertyi noin 4 kg, mutta sen jälkeen tahti on hiipunut. Tämäkin on ihan normaalia, koska lihasmassan lisääntyminen ei kulje lineaarista käyrää. Alussa tahti on kovempaa, mutta jonkin ajan kuluttua kehitys hieman hiipuu. Tietenkään kehitys ei lakkaa, jos vain säännöllisesti treenaa eikä kangistu tekemään samaa treeniä kuukaudesta toiseen vaan antaa lihaksille joka kerta uusia ärsykkeitä, ja tietysti syö hieman enemmän kuin kuluttaa treenaamista tukevaa ruokaa. Lisää lihasten kasvattamisesta voit lukaista vaikka täältä Lihastohtorin kirjoituksesta!

Vaikka liikunnasta saatava hyvä fiilis ja kropan kunnossa pysyminen ovat ne suurimmat syyt miksi löydän itseni salilta, agilitystä, lenkiltä tai sieltä tankotanssisalilta, on myös kehonkoostumuksen muuttuminen mielenkiintoinen lisä tähän kaikkeen. Kunhan kaiken tekee ilman suurempaa stressiä 🙂
<3:llä Jenna

jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta