4 kk muutos: Kannattiko treenata jalkoja 3:sti viikossa?

Blogiani säännöllisesti seuraava ei ole voinut välttyä ”kuulemasta” olkapääleikkauksestani viime joulukuun alussa. Leikkauksen takia treenit salilla jäivät kuukaudeksi kokonaan tauolle ja tauon jälkeen ei vaihtoehtoja ollut kuin jalkojen treenaus. Mielessä kävi monesti se, että kuinka pieneksi sitä oikein ehtii olkapään kuntoutuksen aikana oikein kutistua? Se tavoite, kun ei ole laihtuminen..

Kuten kirjoitin eilen, en mielelläni käy kovin usein vaa’alla. Seuraan kehitystäni mieluummin mittaamalla (mittanauhalla sekä kehonkoostumusmittauksella) kroppaa silloin tällöin ( noin 4-6 kk välein, InBody 6-12 kk välein) ja toki kehittymisen huomaa myös siitä, että vaatteet alkavat kiristää. Niin, toki yksi kehittymisen mittari on tietysti treenipainojen seuraaminen, mutta voimatasojen nouseminen ei tarkoita automaattisesti palan kasvua 😉

Alkuvuodesta treenailin siis ahkerasti jalkoja. Tein kolmijakoisen ohjelman, jossa jaoin jalat etureisiin, takareisiin & pohkeisiin sekä pakaraan. Miten noin 3 kuukauden mittainen jakso tällä ohjelmalla sitten vaikutti mittoihin? Ensimmäiset mitat otettu 2.1.15 ja toiset 20.4.15:

  • Oikean reiden ympärys 51,5 cm / 53 cm, muutos +1,5 cm
  • Vasemman reiden ympärys 51,5 cm / 52,5 cm, muutos +1,0 cm
  • Oikean pohkeen ympärys ~34 cm / 33,7 cm, muutos -0,3 cm
  • Vasemman pohkeen ympärys ~34 cm / 33,5 cm, muutos -0,5 cm
  • Pakaran ympärys 94,0 cm / 95,5 cm, muutos +1,5 cm
  • Paino 58,8 kg / 60,0 kg, muutos +1,2 kg

DSC_2006 SONY DSC DSC_1780 DSC_15101
Muutosta on tapahtunut ja oikeaan suuntaan! Eli silloin tällöin tällainenkin treenikausi on ihan paikallaan. Pohkeiden osalta homma ei luista ihan suunnitelmien mukaan, mutta ne nyt on aina olleet mun heikko kohta. Kunhan eivät pienene enään niin siitä vois lähteä 😉

Kolme viikkoa ja olkapään leikkauksesta on kulunut se ”kriittinen” puoli vuotta. Tämän jälkeen ei pitäisi saada tuota olkapäätä sijoiltaan eli pääsen vihdoin treenaamaan kyykkyä! Lisää jalkojen kasvatusta siis tiedossa, haha!
Miten sinä seuraat kehittymistäsi?
<3:llä Jenna

jenna

2 vastausta artikkeliin “4 kk muutos: Kannattiko treenata jalkoja 3:sti viikossa?”

  1. Hei, jos saa toivoa, olisi kiva saada kokonainen postaus tuosta leikkauksen jälkeisestä treenaamisesta ihan aikajärjestyksessä 🙂 Eli tosiaan miten aloitit treenaamiseen (esim kävelyä leikkauksen jälkeisinä viikkoina tms) ja sitten mitä kaikkia kikkoja keksit kun käsi oli tuettuna. Itsellä leikkaus luultavasti edellä syksyllä niin olisi kiva kuulla kuinka kova se kipu aluksi on ja pystyykö sitä tekemään MITÄÄN sen aikana… Kiitos!

  2. Tottakai saa toivoa! Se on jopa suotavaa 🙂 Loistava postausidea, laitanpa toteutukseen! Mukavaa viikonloppua!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta