Asiaa endorfiineista

Viime kirjoituksessani (Mietteita-treenimotivaatiosta) pohdin sitä, mikä saisi ihmiset paremmin motivoitumaan treenaamisesta ja liikkumisesta ylipäätään. Puhetta oli myös siitä ihanasta olosta, joka treenin jälkeen kropassa vallitsee. Mikä tämän olon sitten aiheuttaa? Alla suomennos Arnold Schwarzeneggerin kirjasta ”The New Encyclopedia of Modern Bodybuilding”.

Lihakseen virtaava veri stimuloi propriosestitiivisiä sensoreita. Liikunta ja sen seurauksena pumppi saavat aikaan hormonaalisia vastineita sisältäen endorfiinejä ja enkephaliineja (enkephalin), jotka ovat luonnon omia kipulääkkeitä. Lisäksi liikunnasta saatava positiivinen tuntemus stimuloi mielihyväkeskuksia etenevässä määrin, kun kehosi liittää liikunnan hyvään lopputulokseen. Eli mitä enemmän treenaat, sitä enemmän keho ns. tykkää siitä, koska palkkana on endorfiinit, joihin kroppa jää koukkuun. Fyysinen ja psyykkinen hyvä olo määrittelee sen kuinka voit ja kuinka hyvin jaksat treenata. Kun olet pumpissa voit paremmin ja tunnet olosi voimakkaammaksi, joten täten on helpompaa motivoida itsensä treenaamaan kovaa ja saada treenissä kova intensiteetti aikaan. 

Tänään aamulla kello soitti jo puoli seiskan aikaan ja olimme päättäneet mieheni kanssa vetää salitreenin ennen töihin lähtöä! Kunnianhimoinen tavoite, mutta heräsin kuin heräsinkin kellon soittoon. Koirat ulos ja vähän aamiasta nassuun. Salikamat päälle ja salille 🙂 Ehkä liiankin kunnianhimoisen tästä treenistä teki se, että olin valinnut jalkatreenin aamutreeniksi. No, en valitse enää toiste ! Se on vaan treeni, joka pitää (siis ainakin mun) käydä tekemässä illalla ennen kuin alkaa väsyttää, mutta on vielä kropalla kunnolla energiaa tehdä raskaitakin liikkeitä. 

Tein kuitenkin osan treenistä ihan hyvällä tahdilla 🙂 Muutaman liikkeen jätin sitten ihan suosiolla pois, mutta pääliikkeet tuli kuitenkin tehtyä!

Eli alkuun lämmittelyt kevyellä prässillä, niin että jalat lämpesivät. Sitten painoa prässiin ja ilokseni jaksoin tehdä täydet sarjat 70 kg vastuksella! Prässin tauoilla tein alataljassa takapotkua. Eli toinen nilkka kiinni taljaan ja eikun pumppaamaan jalkaa suoraksi taakse. Huh! Peppu kiittää ja kumartaa tästä liikkeestä 😀 Suuren suuria painoja liike ei tarvitse tuntuakseen, itse käytän n. 20 kg vastusta vielä toistaiseksi.

Lopuksi tein SMJV:tä eli sitä suorin jaloin maastavetoa. Alkuun painoa 55 kg, mutta ekan sarjan jälkeen nostin 60 kg. Siinä sitten remmien kanssa ähkiessä alkoi tuntumaan siltä, että eiköhän tää aamutreeni ollut tässä! Kroppa huusi lisäenergiaa ja raskaat liikkeet heti aamutuimaan ottivat kyllä koville. 

Kohta vielä vähän askelkyykkyjä ja sen sellaista, ja ne pohkeille nousut vaikka rappusissa! Saa jalat sitten kunnon treenin 🙂

Kuinka moni teistä lukijoista treenaa aamuisin ja millainen on tankkauksenne ennen aamutreeniä? 🙂

Aamupalan ja välipalan väsäilyä

Aamutreeneissä toki positiivista on se, että herää mukavasti heti aamusta eikä vasta puolen päivän aikaan kitattuaan pannullisen kahvia. Ja tietysti illat jää vapaiksi ja voi keskittyä muihin juttuihin !

Lukemista viikonlopuksi 🙂
Ihanaa viikonloppua kaikki uudet ja vanhat lukijani! Ja vielä tervetulotoivotus ja teille kaikille uusille lukijoille 🙂 Toivottavasti viihdytte matkassani ja teillä on esim. joku postausehdotus, niin rohkeasti vaan viestiä joko kommenttikenttään tai sähköpostiin!
<3 Jenna
jenna

4 vastausta artikkeliin “Asiaa endorfiineista”

  1. Itse käyn aina joskus ennen aamuvuoroon menoa tekeen n.30min treenin. Eli olen salilla n.klo.5.15. Syön leivän tai puuroa + 2 kuppia kahvia. Ajomatka salille/töihin kestää n.50min joten se aamupala ehtii hyvin imeytyä. Hyvin on energiaa treeniin mut töissä tulee totaali loppu helposti jos ei heti tankkaa. Vaimo käy myös monesti ennen aamuvuoroaan salilla. Hän on siellä n.klo.6.00 mutta se aamupala taitaa monesti jäädä pelkkään rahkaan ja kahviin.

  2. Juuri tuossa, että annat aamupalan imeytyä kunnolla taitaa olla se taika, joka itseltä jää välillä vähän heikommalle. Eli liian nopeasti aamupalan jälkeen (n. 20 min) salille, jolloin energiaa ei ole rankkaan treeniin riittävästi! Täytyy yrittää parantaa tavat ja tankata hyvin ja hyvissä ajoin ennen salia 🙂 Esimerkiksi heraprotskudrinkki ja bananaani ovat hyvä aamiainen niinä aamuina, kun lähtee treenaamaan. Heraproteiini imeytyy suht nopeasti ja banaani täyttää mahan 🙂

    Mukavia ja tehokkaita aamutreenejä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta