Raksailua ja kehonhuoltoa

Näin lomalla jo hieman valoa nähnyt treenien jatkaminen on taas himmunut. Aika ei vain yksinkertaisesti riitä kaikkeen vaikka kuinka haluaisi. Mutta toisaalta vaikka treeni ei kulje eteen eikä taakse (ainakaan muutamaan seuraavaan päivään), ei tässä paikoillaan ole ehtinyt olla oikeastaan hetkeäkään.

Hyötyliikuntaa ei kannata väheksyä missään nimessä ja on sen tässä raksaillessa itsekin huomannut, että kroppa on välillä todella kovilla vaikka ei sitä varsinaista salitreeniä tule tehtyäkään. Vai onkohan tämä enemmänkin treeniä, mutta aivan eri muodossa? No on miten on! Uusimpana projektina terassin rakennus, koirien verkkoaidan aitatolppien pystyttäminen sekä varaston maalaus (olkapäät kiittivät etenkin katon maalaamisesta!) ovat aikaansaaneet sen, että  kroppa on vaihteesta melko loppu! Mutta sinänsä mukavaa hommaa ja bonuksena näkee koko ajan hiljalleen oman työnsä jäljen 🙂

Eilen kävin ihanan Annan hierottavana 90 minuuttia, joten eiköhän tässä taas jaksa painaa hommia! Vaikka varsinaisesti sitä salitreeniä ei ole tullut, ei lihashuollosta kannata tinkiä 🙂

Olisiko teillä toiveita tulevien postausten suhteen? 🙂 Toiveita otan enemmän kuin mielelläni vastaan!

<3:llä Jenna 

Viikon 9 treenikooste

Heipä hei! Ja mukavaa alkanutta viikkoa 🙂 Täällä ollaan menty niin puolivaloilla tää päivä että! Viikonloppuna liikuntaa tuli hieman normaalia enemmän. Lauantaina parit jalkatreenit salilla ja reippailut päälle! Sunnuntaina vielä vähän pohjetreeniä ja toki pitkät lenkit koirien kanssa. Voi juma, kun tuntuu jaloissa 😀 parempi ottaa tää päivä ihan levon kannalta, ehkäpä vain joogailla ja rullailla 🙂
Lupasin lisätä joogaa/venyttelyä mun viikkoihin ja sen myös viime viikolla tein 🙂 Suosittelen kyllä kaikille kehonhuollon mukaan ottaamista viikkorytmiin!
Miltä viime viikko näytti treenien osalta? 

Maanantai: 1 h yin-joogaa
Tiistai: Lepo, kevyttä venyttely
Keskiviikko: Jalkatreeni salilla
Torstai: 1 h agilityä, venyttelyä
Perjantai: Lepo, venyttelyä
Lauantai: Etureisi- & alaselkätreeni salilla aamulla, 3 km reipas kävelylenkki (salilta kotiin), takareisitreeni + vatsoja salilla illalla
Sunnuntai: Pohkeet salilla
Alaspäin katsova koira
Spagaatin kokeilua
Dragon

Tauko 😀 Kyllä se joogakin tuntuu 😉
 Oon alkanut nauttia entistä enemmän juuri viikonlopuista, jolloin ehtii käymään salilla vaikka molempina päivinä! Tietysti tämä ei aina oo mahdollista. Muutenkin oon huomannut, että vasta nyt, monen monen vuoden harrastamisen jälkeen, liikunta ja etenkin salitreenaaminen on sellaista, että siitä nauttii. Salille lähteminen ei enää oo ”haaste”. Sinne lähtee mieluusti. Jälleen pitää vähän kehua, että se tunne kovan treenin jälkeen on ihan huikee!
Myös se, että huomaa kehittyvänsä, palkitsee. Treenipainot nousee tasaiseen tahtiin. Kun vielä muuttelee ohjelmaa silloin tällöin ja ottaa uusia liikkeitä testiin, kun siltä tuntuu, ei voi motivaatiopula iskeä ja kehityskin on taattu 🙂
Treeni-iloa, 
P.S. Arvon heti huomenna aamulla GoExpo-lippujen voittajat ja huutelen nimiä lippuja varten 🙂

Astanga-jooga kokeilussa

Taitaa olla niin, että ainakin joku pieni ”jooga-kärpänen” on puraissut 🙂 Tällä viikolla joogaa on kertynyt jo 2 tuntia, 1 h yin-joogaa ja 1 h astanga-joogaa, jota kokeilin torstaina töiden jälkeen. Muuten treenien suhteen tää viikko ei oo ollut niin hyvä kuin viimeiset muutamat viikot, mutta jotenkin tää rytmin muuttaminen on saanut fiiliksen sellaiseksi, että rentouttava jooga on ollut mukavampi valinta kuin salitreeni. Viikonloppuna aion kyllä vähän treenailla ja ens viikolla sitten taas uudella innolla! 
Mitä on astangajooga?
”Astangajoogaa luonnehditaan usein liikunnalliseksi, fyysiseksi ja dynaamiseksi joogaksi. Tämä onkin totta, jos ajattelee asentoharjoituksen vaativuutta ja näyttävyyttä sekä sen lihaskuntoa, terveyttä ja elinvoimaa lisäävää vaikutusta. Astangajooga on kuitenkin paljon muutakin kuin kehoa venyttävä ja voimistava harjoitus. Kun jooga-asentoihin yhdistetään tietoinen hengitys, katseen kohdistaminen ja mielen keskittäminen, harjoitus paitsi kehittää hyvää kehonhallintaa myös parantaa aistien hallintaa ja laajentaa tietoisuutta omasta itsestä. Sri K. Pattabhi Joisin mukaan astangajooga on polku, joka johtaa meidät ”itsessämme olevan hengen luokse” eli kohti omaa todellista olemustamme.” (http://www.ashtangabook.com/fi/ashtanga.asp)
Omat kokemukset
Kokeilin astanga-joogaa Yoogaia.com-palvelun kautta. Alkuun olin hieman pihalla melko nopean tahdin vuoksi, mutta kymmenen minuutin jälkeen olin jo päässyt hengitysrytmiin ja sitä kautta eri asennot alkoivat onnistua samaan tahtiin ohjaajan kanssa. Ei kyllä samalla tapaa kuin ohjaajan kanssa 😀 Yllätyin kuinka fyysisesti haastavaa ko. jooga olikaan. Ja kuinka jumissa mun lihakset oli.. Kuitenkin tunnin edetessä kroppa antoi hitaasti periksi ja taivuin entistä enemmän, myös tasapaino löytyi, mutta kyllä se voimaa vaati! Astanga-joogan eri asennot on kyllä niin hienoja, että tätäkin joogaa on jatkettava vähintään kerta viikkoon. Eilen lihaksissa olkavarsia ja etureisiä myöten tuntui, että jotain oli tullut tehtyä. Varmasti voimatasot, syvät lihakset sekä notkeus lisääntyy, kun vaan ahkerasti jaksaa lajia harjoittaa. Samanlaiseen rentoutumiseen en astanga-joogassa päässyt kuin yin-joogassa sen fyysisyyden vuoksi, mutta se ei haitannut 🙂 Niin ja olkapäälle teki ihan hyvää kevyt venyttely 😉

Onko teistä joku kokeillut astanga-joogaa tai ihan harrastaja? 🙂

Pirteää perjantai-iltaa,

<3: Jenna