Mitä kaikkea PT on antanut mulle?

J:

Aiemminkin olen kirjoittanut sekä useasti maininnut, että treenaan silloin tällöin PT:n kanssa. Välillä kerran vikkossa, joskus hieman harvemmin. Miten meidän aikataulut nyt yksiin menevät 🙂

Vaikka tavoitteeni ei ole kisalavat eikä tiukka ”fitness-kunto” haluan ehdottomasti, että joku katsoo perään. Oma treenikokemus alkaa olla jo usean vuoden mittainen ja matkan aikana on oppinut sekä kehittynyt paljon. Isoin kehitys on mielestäni kuitenkin tapahtunut viimeisen vuoden aikana.

Tämä viimeisen vuoden kehitys ei kuitenkaan näy huimasti esimerkiksi kehonkoostumusmittauksessa vaan mm. omassa päässäni sekä liikkeiden tekniikoissa, joskin esimerkiksi takaketjun lihakset erottuvat paremmin kuin vuosi sitten. Niina on älyttömän taitava katsomaan, että liike menee juuri sinne minne pitääkin ja jos näin ei ole, aloitetaan liikettä rakentamaan aivan alusta. Hän myös huomioi mm. leikatun olkapääni todella hyvin, joten aina löytyy korvaava liike, jos jokin ei vaan toimi. Hermotus (tästä kirjoitetaan erikseen vaiheessa jossain) on asia, joka on ollut ihan uusi juttu ja joka on mukana joka ikisessä toistossa. Treenaaminen on tullut opeteltua niin sanotusti kantapään kautta lähes uudestaan.

Kun treenaa ammattilaisen kanssa, pääsee joka ikinen kerta pois sieltä mukavuusalueelta ja huomaa mihin oma keho ja mieli pystyvät. Tästä on suuri hyöty myös niihin itsenäisiin treeneihin ja väkisinkin se kehityskin on taattu!

Suosittelen ehdottomasti treenaamaan edes silloin tällöin joko Personal Trainerin tai osaavan kaverin kanssa. Saat varmasti treenistä enemmän irti ja tulee katsottua ne tärkeät tekniikatkin kuntoon 🙂

Aktiivista viikon alkua!

Vasta nyt alan ymmärtää, mitä on kovaa treenaaminen

Jalkatreeniin_lähdössä
Ennen treeniä vielä hymyilytti 😉

Otsikon ajatuksen sanoin ihan ääneenkin eilen illalla, kun reilu puolet jalkatreenistä PT:n kanssa oli kulunut. Alkuun tehtiin takakyykkyä, kyllä! ihan tangolla ja vapailla painoilla eikä edes smithissä! Olin niin onnellinen, kun vihdoin alkaa tekniikka olla kohdillaan! Kyykky on jotenkin ollut niin samperin haastava liike oppia, mutta opettelu alkaa selvästi tuottaa tulosta ja liikkuvuus olla sillä mallilla, että liikettä voi tehdä, jee jee!

Kyykyn jälkeen oli vielä liuta supersarjoja pakaralle, etu- ja takareisille. Tällä kertaa mua haastettiin enemmän kuin koskaan aiemmin. En todellakaan osannut odottaa niin kovaa treeniä. Hymy hyytyi (välillä) ja olin todellakin yksi niistä hitusen ärsyttävistäkin ähisijöistä siellä muiden tositreenaajien joukossa 😀 haha!

Entinen minä olisi varmasti lopettanut siinä vaiheessa, kun sarjojen välisellä tauolla jalat eivät tuntuneet enää kantavan ja reidet oli aivan hapoilla. Mutta ei, luovuttaminen kun ei ollut vaihtoehto, oli vaan jatkettava. Tässä kohtaa pieni ylpeys itseä kohtaan nosti päätään ja treenin jälkeen oli kyllä mahtava fiilis! Mä tein sen! Selvisin, jaksoin enkä luovuttanut, jes!
Kokeile ylittää itsesi, oli se sitten kuntosalilla tai muualla, saatat yllättyä positiivisesti!
<3:llä Jenna

PT netissä vai ihan livenä?

Tämä aihe on pyörinyt mun mielessä jo tovin jos toisenkin ja juuri sen takia koitan herätellä mun hitusen talviunilla olevaa bloggaajapuolta aiheella, josta mielipiteitä löytyy! Kiitos muuten vielä parista ihanasta kommentista edelliseen postaukseen, toteutan varmasti toiveitanne tässä kevään aikana <3 Teidän lukijoiden kommentointi on kyllä yksi bloggaamisen isoista plussista!

Mitä mieltä olen PT:stä eli Personal Trainerista netissä vs. ihan live PT:stä? 

Alkuun haluan sanoa, että nämä seuraavat mielipiteet perustuvat mun omiin kokemuksiin ja omiin mielipiteisiini näistä kokemuksista. Jos olet eri mieltä, se on ihan sallittua ja mielelläni niitäkin kokemuksia kuulen!

Saliharrastukseni olen aikanaan vuonna 2009 aloittanut ensimmäisessä opiskelupaikassani Porissa. Olin täysi noviisi siellä konkareiden joukossa ja päätin ensimmäiselle kerralle ottaa PT-tunnin. Hän laati samalla treenatessamme mulle ohjelman, johon merkitsi laitteiden säädöt, painot ja toistot sekä vielä ihan kuvatkin laitteista. Ja mikä tärkeintä, katsoi, että liikeradat menevät oikein. Tässä on yksi asia, jota suosittelen kaikille aloittelijoille. Treenaa alkuun edes se yksi kerta, mielellään muutama, ammattilaisen kanssa. Näin vältyt jo alkuun siltä, että oppisit liikkeiden tekniikat väärin (eli vältyt siltä, että pahimmassa tapauksessa aiheutat vaan vahinkoa kropallesi) ja saat juuri sinun omiin tavoitteisiisi sopivan treeniohjelman. Joillekin PT voi tuntua ”hölmöltä” sijoitukselta, mutta etenkin alussa se on kyllä sen arvoista, mutta toki myöhemminkin!

Aikaa kului ja saliharrastus oli sellaista on-off -tyyppistä. Vuoden 2013 keväällä innostuin kokeilemaan FitFarmin Lite In Shape -valmennusta eli valmennusta, johon ohjeet sekä treeniin että ruokavalioon tulivat netin kautta. Treeniliikkeisiin opastivat videot ja ruokavalio oli tarkasti määritelty. Tämä valmennus kannusti liikkumaan enemmän tarkkojen ohjeiden ansiosta, mutta sen loputtua huomasin, että painoni oli laskenut vaikka toivoin, että se olisi lähtenyt nousuun lihaskasvun myötä. Eli suurelle joukolle laadittu ruokavalio on todellakin suurelle joukolle laadittu eikä henkilökohtainen. Treenipuolella tässä valmennuksessa opin uusia liikkeitä, mutta vaarana niissä oli se, että kun treenit tulivat vain videon muodossa, ei kukaan vahtinut salilla niitä eli saatoit tehdä hyvinkin virheitä tekniikassa. Mr. A. puolestaan kokeili FitFarmin Advanced -valmennusta ja sai kasvatettua sekä voimaa että lihasmassaa. Hänellä salitaustaa oli tätä kokeillessa jo useita vuosia. Näitä nettivalmennuksia suosittelen sellaisille henkilöille, joilla on jo vankasti tekniikat hallussa tai jotka niiden lisäksi ottavat myös sitä henkilökohtaista ohjausta.

hauisKului vuosi ja vuoden 2014 helmikuussa oli ensimmäinen tapaaminen ”ihan oikean PT:n kanssa”. Tällä kertaa päätin, että haluan henkilökohtaisen valmentajan, joka katsoo tekniikat kuntoon ja myös sen ruokavalion. Treenattiin kerran kuussa yhdessä ja muuten raportoin treeneistä, fiiliksistä ym. kerran viikossa. Ruokavaliotakin päiviteltiin tarpeen mukaan ja vuonna 2014 kehityin todella hyvin! Lihasta tarttui nelisen kiloa ja rasvaa paloi hieman. Tällä kertaa todella sekä ruoka- että treeniohjelmat olivat kunnossa. Vuoden 2014 lopulla oli olkapääleikkaus ja sen myötä treenitauko. Kesän 2015 alussa kävin vielä pari kertaa treenailemassa ko. PT:n kanssa, mutta orastava talonrakentaminen ja pitkät välimatkat (treenattiin Helsingissä) saivat ajattelemaan PT:n vaihtamista lähemmäksi.

pakarapotku

Syksyllä 2015 ystäväni suosituksesta bongasin ihanan PT Niina Mantilan Liikunta&Hyvinvointi Mantilat -yrityksen takaa. Hän vetää treenejä sekä salillaan East Body Malmilla että täällä Porvoossa ja tämähän sopi paremmin kuin hyvin! Nyt muutama kuukausi ollaan treenattu yhdessä, epäsäännöllisen säännöllisesti ja hiljalleen alkaa tekniikat hioutua entistäkin paremmiksi. Treenit ovat muuttuneet enemmän hermotusta herätteleviksi tausta-ajatuksena se, että lihasta saataisiin vielä hieman enemmän kasvatettua. Sain myös uuden ruokavalion loppu vuodesta ja sitä on matkan varrella hitusen päivitelty tarpeen mukaan. Varsinaista treeniohjelmaa mulla ei enää ole, joten treenit ovat todella mielekkäitä tehdä, kun saa itse suunnitella aina treenin kulun päivän fiiliksen mukaan 🙂

Se, että treenaa henkilökohtaisen valmentajan kanssa, antaa todella paljon. Saat ylitettyä itsesi joka treenissä ainakin 120 %:sti, jolloin omat treenitkin sujuvat erilaisella temmolla, kun tiedät, mihin pystyt! Lisäksi ne tekniikat sekä lihasten oikean käytön oppii todella hyvin.
Mitä mieltä olette? Henkilökohtainen valmentaja vai ”nettiPT” vai molemmat? 🙂 
Aktiivista alkavaa viikkoa,
<3:llä Jenna
Seuraava postaus: Harjakaiset