Viiniä & mansikoita

Jo on aikoihin eletty! Hyvinvointiblogi ja otsikko, joka viittaa selvästi ainakin puoliksi epäterveellisiin juttuihin! Hui!

Joudun myöntämään erään asian teille rakkaat lukijat. Käytän alkoholia silloin tällöin, kuten esimerkiksi viime viikon perjantaina. No, oliko yllättävä paljastus? 😉 Vietettiin Anssin nimppareita, no ei oikeasti vietetty.. Ihan muuten vaan haluttiin ottaa ilta rennosti sillä lauantaina ei ollut tiedossa mitään kummempaa treeniä tai vastaavaa.

Silloin tällöin on mielestäni ihana vain olla, ottaa lasi tai pari viiniä ja syödä samalla vaikka niitä mansikoita tai todella hyvää ruokaa! Elämä ei saa olla liian rajoitettua, joten mielestäni alkoholin käyttö esimerkiksi kerran parissa viikossa kohtuudella nautittuna on ihan okei.

Alkuvuodesta pidin lähes neljän kuukauden tipattoman jakson. Syy tähän tipattomaan oli lähinnä juuri kokeilla, mitä tipaton jakso saa aikaan kehossa. Tänä aikana en kyllä oikeastaan (yllättävää kyllä!) havainnut oloni olevan mitenkään erilainen. Ilmeisesti muutenkin niin kovin satunnainen ja maltillinen alkoholinkäyttö vs. täysin tipaton ei kehon fiiliksiin vaikuta kovinkaan suurin muutoksin. Asia on varmasti täysin eri silloin, jos tulee esimerkiksi vedettyä ihan kunnon ränni vaikkapa kerta viikkoon. Oikeastaan ainoa, mitä huomasin, oli hyvän punaviinin kaipuu täydellistä naudan sisäfilettä syödessä 😉

Tällaisia mietteitä alkoholin käytöstä näin ennen vappua!

<3:llä Jenna

Voihan repsahdukset!

Hoh hoh! Moneskohan postaus tämä on sokerikoukusta ja repsahduksista tämän blogin historiassa? En edes viitsi tutkailla historiaa vaan jaan teille jälleen yhden uuden. Valitettavasti 😉

Viime viikko vietettiin talvilomaa. Lähdettiin sunnuntaina mökille, jossa oleiltiin viikon verran. Tästä vielä mutkan kautta vanhemmilleni, jossa oltiin pari päivää. Reilu viikko siis poissa kotoa ja poissa tutusta ja selkeästä arkirytmistä. Lomalla on ihanaa ja ihanaa on myös se, että lomalla on todellakin okei ottaa rennosti, myös ruokailun kanssa. Mutta tällaiselle erittäin helposti sokeriin ja herkkuihin addiktoituvalle juuri nämä viikon ajan rennompaakin rennommat syömiset johtavat lähes poikkeuksetta siihen, että arkirytmiin ja herkuttomiin päiviin on todella haastava palata.

Ei ole tällä viikolla vielä täysin herkutonta päivää näkynyt ei! Itsehän tietää täsmälleen mitä pitäisi tehdä, että kierteen saisi jälleen katkaistua, mutta mutta.. Ei tässä auta muuta kuin ottaa jälleen itseään niskasta kiinni. Korvata herkkuhimon hetkinä suklaalevylle hakeutuva mieli (yksi hyvä keksintöhän on lopettaa niiden herkkujen tuominen kotiin asti!)  vaikkapa hedelmillä ja päästä takaisin säännölliseen ateriarytmiin. Eiköhän se herkkuhimo näillä taas hiljalleen unohdu ja kroppa alkaa tuntua virkeämmältä!

Kolikon kääntöpuolena on tietysti se, että eipä tässä mitään tiukkaa dieettiä olla noudattamassa, joten itsensä mollaamiseen näinä hetkinä ei ole aihetta. Mutta onhan se olo kevyempi sekä virkeäpi, kun syö terveellisesti, muistaa vedenjuonnin, liikkuu monipuolisesti sekä nukkuu tarpeeksi! Mieli taas voi hyvin, kun antaa silloin tällöin vapauksia itselleen ja suo niitä pieniä herkkuhetkiä (joiden ei välttämättä tarvitse sijoittua viikon jokaiselle päivälle, herkkupäivä viikossa riittää  varmasti ihan hyvin;) )!

Kurssi kohti virkeämpää oloa!

// Jenna

Erilainen lähestymistapa tähän vuoteen

J:

Edellisessä postauksessa sivusin jo sitä, että tälle vuodelle en aseta sen kummempia tavoitteita tai tee mitään lupauksiakaan. Valehtelisin, jos väittäisin, että olisin pitänyt edellisien vuosien lupauksista kiinni. Joistakin kyllä, mutta varmasti suurimmasta osasta en. Ehkä nämä tavoitteet pitäisi kirjoittaa jääkaapin oveen ylös, jotta ne edes muistaisi vielä helmikuussakin!

koli_rinteet lumilautailu_kolisininen_hetki_koli

Arvostan kyllä suuresti teitä, jotka vuoden alussa teette ne lupaukset ja asetatte tavoitteet tulevalle vuodelle ja pysytte niissä 🙂 Itse olen todennut, että omalla kohdallani reilu armollisuus itseä kohtaan sekä spontaanius toimivat tällä hetkellä parhaiten. Jos edellisellä viikolla olen päättänyt, että ensi viikolla teen 4 salitreeniä sekä 2 lenkkiä ja vielä venyttelen kolmesti, eikä nämä kaikki toteudukaan, saattaa joko harmittaa ja jopa syyttää itseään ”laiskuudesta”. Mutta tosiasia on, että on lähes mahdotonta tietää tulevan viikon jokaisen tunnin aikatauluja saatikka oman kehon fiiliksiä. Joku päivä saattaa olla todella raskas vaikkapa töissä, jolloin illalla ei enää tee mieli rasittaa kehoa enempää vaan esimerkiksi rento joogahetki tai leffailta on silloin paikallaan. Joinakin päivinä saattaa sitä energiaa ja innostusta taas olla niin paljon, että treenejä kertyy helposti.

Itsensä syyllistäminen siitä, että joku suunniteltu asia ei toteudukaan, ei kanna varmasti pitkälle.

Tänä vuonna ainoa päätökseni on mennä rennommalla fiiliksellä eteenpäin. Stressasin viime vuoden lopulla aivan liikaa, enää ei todellakaan jaksa sellaista. Jonkin sortin burnout oli varmasti lähellä, mutta onneksi reilu viikon loma (yhtä etätyöpäivää lukuunottamatta) teki juuri sen, minkä halusinkin. Sai nukkua vaikka kellon ympäri ja olla tekemättä oikeastaan mitään kummempaa. Akut tuli ladattua ja nyt on energiaa taas kuin pienessä kylässä!

DCIM112GOPRO

Rentoa hyvää tekevää liikuntaa salilla (edelleen 2-jakoisella ohjelmalla),  joogaa, pitkiä lenkkejä, sykettä kohottavia HIIT- ja kahvakuula-treenejä, löhöilyä ja oleilua, hyvää ruokaa, satunnaista herkuttelua. Näistä aion koostaa tämän vuoteni, mutta ilman suurempia/tarkempia suunnitelmia!