Ei se pelkkä ulkonäkö, vaan kokonaisvaltainen hyvinvointi

Eilen 6.5.17 vietettiin Älä laihduta -päivää. Raksakiireiden keskellä en ehtinyt näppiksen ääreen, mutta sivuan asiaa hieman nyt:

Ulkonäkö oli pääosin se juttu, jonka vuoksi aikanaan aloitin kuntosalitreenin. Muistan vieläkin, kun ensimmäistä kertaa salille marssiessani sanoin PT:lle, että tee mulle sellainen treeniohjelma, jolla voisin saada lihasmassaa. Ihailin jo silloin, vuonna 2009 timmejä ja sopivasti lihaksikkaita naisia. Halusin olla itsekin sellainen. PT sanoi, että ei se lihas sieltä sulla kyllä niin nopeasti kasva, jos kasvaa ollenkaan. Tämän PT:n kanssa se ensimmäinen tapaaminen jäi myös viimeiseksi. No, hän oli täysin väärässä sen suhteen, että sellaista hoikkaa noin 55 kiloista kukkakeppiä muistuttavaa kroppaa ei muka saisi lihaksikkaammaksi! Jotenkin ne sanat kolahtivat silloin sen verran lujaa, että päätin, että kele!, kyllä varmasti pala kasvaa! Ja niinhän se kasvoi. Mutta vuosien varrella motiivi kuntosalilla käymiseen ja muunkin liikunnan viikkorytmiin liittämiseen on muuttunut huomattavasti enemmän ulkonäkökeskeisestä tavoittelemaan kehon kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Kun käyn säännöllisesti kuntosalilla, pysyy jumit poissa ja selkä (joka on kipuillut aikanaan vaikka kuinka ja paljon) kunnossa. Mieli on virkeä ja uni on huomattavasti parempaa. Kun tähän yhdistää reippaan, terveellisen syömisen, kasvaa se lihaskin siellä hiljalleen. Kuntosalitreenin ympärille olen yhdistänyt lenkkeilyn, agilityn sekä joogan. Lajit, joista itse nautin suunnattomasti. Stressitasot pysyvät alhaalla, kun piipahtaa työpäivän jälkeen läheisessä metsässä reippailemassa sekä joogaa pari kertaa viikossa oman fiiliksen mukaan. Välillä rauhallisempaa yin-joogaa, välillä vaikkapa dynaamisempaa astangaa.

Mitä tulee laihduttamiseen omalla kohdallani, täytyy sanoa, että en ole ikinä uhrannut ajatustakaan sille, että mun pitäisi tästä laihtua. Vuosien varrella sitä on oppinut arvostamaan toimivaa ja tervettä kehoa. Sitä kehon kokonaisvaltaista hyvinvointia. Mielestäni se on juuri se tärkein asia, jota voit oman hyvinvointisi eteen tehdä. Kun mietit omia elintapojasi ja tarvittaessa korjaat niitä astetta terveellisempään suuntaan, huomaat jo varmasti melko pian kuinka fiilis muuttuu ehkäpä siitä nuutuneesta ja väsyneestä virkeään ja jaksavaan. Terveydelle haitallisia tiloja ovat tietysti huomattava ali- tai ylipaino, mutta muuten paino ei juurikaan kerro mitään. Itse olen tässä vuosien varrella muuttunut hiljalleen alipainoisesta normaalipainoiseksi, mutta tätä painon muutostakin tärkeämpää on oma vointi. Jaksan tehdä asioita paljon paremmin kuin ennen, ja voin kokonaisvaltaisesti huomattavasti paremmin. Vaa’alla käynnin olen lopettanut jo aika päivää sitten, ja säästänyt painolukeman tuijottamiseen ja siitä vatvomisen oman kehon voinnin kuunteluun. Myös sen hetkellisen ruokien punnitsemisen sekä herkkupäivästä totaalikieltäymisen olen jättänyt taakse. Elämästä pitää nauttia!

Muista, että olet juuri hyvä sellaisena kuin olet! Mutta jos olo tuntuu nihkeältä eikä oikein jaksa, suosittelen elämäntapojen pientä viilausta liikunnan ja ruokailutottumusten myötä rennolla fiiliksellä 🙂

#älälaihduta

<3:llä Jenna

Terveen paperit

 

Nyt on ranne tutkittu kuten kovemmallakin urheilijalla konsanaan! Viime viikon maanantaiaamuna löin auton oven kiinni vasemmalla kädellä ja ai että, kun vihloi jälleen ranteeseen. Päätin sillä sekunnilla, että nyt riittää. Nyt tää homma tutkitaan perinpohjin.

Ranteen kipu johtaa juurensa siis uuden vuoden päivään. Oltiin juuri pakattu auto mökillä ja lähdettiin vielä jäälle kävelemään koirien kanssa. Kävelin laiturille, jalat lähti alta ja seuraavalla sekunnilla istuin laiturilla, sellainen fiilis, että nyt sattui ja pahemman kerran. Pääsin kuitenkin ylös ja pystyin kävelemään ihan ok. Mitään ei ollut todennäköisesti murtunut. Käveltiin lenkki ja lähdettiin kotiin. Kului pari viikkoa eikä käsi kestänyt varata ollenkaan painoa, joten kävin työterveyslääkärillä, josta lähettivät eteenpäin röntgeniin. Siellä ei näkynyt mitään, joten päätin odottaa vielä pari viikkoa.

Viime viikon alku koitti eikä käsi edelleenkään kestänyt painoa. Soitin heti ajan ortopedille, jolle sain vielä ajan maanantai-illalle. Hän ei löytänyt suoraan vastausta kivun aiheuttajaan, joten tiistaina oli vuorossa magneettikuvaus. Puolen tunnin pötköttelyn jälkeen homma oli valmis. Kerrankin oli onni myötä ja sain keskiviikolle ajan käsikirurgian erikoislääkärille, joka aloitti juuri samana päivänä työt Porvoossa! Mahtavaa! Keskiviikon käynnillä ei erikoislääkärikään löytänyt kivun aiheuttajaa ja totesi, että saan tehdä mitä vain kivun sallimissa rajoissa. Jos kipuilu ei lähde parissa kuukaudessa, sitten uusi visiitti.

Edelleen ranne aristaa, kun sille varaa painoa, mutta vihdoin sai luvan treenata! Vielä vältän kaikkea sellaista, jossa ranteen päälle varautuu painoa ns. punnerrusasennossa. Teki melkoisen hyvää viime viikolla, kun pääsi torstaina tekemään pitkästä aikaa kunnon selkätreenin 🙂 Kyllä se terveys on vain sellainen asia, jota ei voi liikaa arvostaa!

Mukavaa päivää!

-J

P.S. Huomenna tulossa treenipostausta blogiin, joten pysykäähän kuulolla!

Ihanan rentouttavat I love me -messut

Kaupallinen yhteistyö: Sulo Hyvinvointi, Puls Nutrition

Oi että! Olipas kerrankin rentouttavat messut! Vaikka ihmisiä oli aivan älyttömästi eikä läheskään kaikkea tarjontaa tullut eilen muutaman tunnin messuilun yhteydessä koluttua (koska ei jaksanut jonottaa…), luulen, että ne itselle mieluisimmat paikat kuitenkin erottuivat edukseen 🙂

Saavuin messuille jo puoli yhdentoista aikaan ja treffasin ystäväni aulassa. Suuntasimme yhdessä ihmettelemään messutarjontaa ja höpöttelemään samalla niitä näitä. Messut olivat tänä vuonna tarjonnaltaan mun mielestä viime vuotta suuremmat. Tuotemaistiaisia löytyi joka nurkalta, eikä tässä kyllä ihan uutta ruokavaliota tullut noudatettua 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Uusista tuotteista vakuuttavin oli Puls Nutritionin SNAP-proteiinikeksi, joka tulee keväällä kauppoihin. Keksejä oli kahta makua, appelsiini sekä suklaa. Appelsiini oli kyllä mun makutestissä voittaja! Keksit on valmistettu Suomessa, iso plussa tästä, ne ovat gluteenittomia sekä niissä on 23 % proteiinia. Sokerin määrästä en osaa sanoa mitään, koska unohdin sen kysyä, mutta luulen, että sitä niissä kyllä oli. Sokeria tai ei, niin herkullisia olivat ja jään innolla odottamaan, että ne ilmestyvät kauppoihin!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kello 11:45 meillä alkoi Shakta-joogan kokeilutunti, jonka veti rauhallinen Miska Käppi. Varasin tunnin jo etukäteen ja hyvä niin, sillä Joogafestivaalit olivat selvästi houkutelleet paikalle monia joogasta kiinnostuneita tai jo varsinaisia joogeja! Shakta oli todella rauhallista ja hellää. Mitään asanaa ei tehty voimalla vaan enemmänkin annettiin kehon vain hitaasti päästä syvempiin asentoihin painovoiman avustuksella. Mieli ja keho rentoutuivat kyllä todella hyvin ja stressistä ei ollut tietoakaan tunnin jälkeen!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Joogan jälkeen kierreltiin taas messualuetta ja kävin moikkaamassa TwistBe:n osastolla ihanaa Katia. Mukaan tarttui pari erilaista huulirasvaa sekä messutarjouksessa (kunnon tarjoushaukka taas liikenteessä!) ollut Shea Body Butter Jasmiinin tuoksuisena, joka hurmasi mut ihan täysin 🙂 TwistBe:stä kirjoittelen teille lisää ensi viikolla!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kahdelta suuntasin kohti Hyvinvointi Sulon -osastoa. Sulo on unisex-hoitola, joka tarjoaa laadukasta ihonhoitoa, hierontaa ja hyvinvointia. Hoitotarjontaan voit tutustua täällä! Olin varannut hieronnan ja alun pienen haastattelun jälkeen päädyttiin siihen, että keskitytään mun kireään hartia-niska-selkä -seutuun. Puolen tunnin hieronnan jälkeen olin ihan valmis lähtemään nukkumaan. Olo oli todella rentoutunut ja jumit selvästi poistuivat hieronnassa. Kiitos vielä todella hyvästä hieronnasta!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hieronnan jälkeen pääsin tutustumaan suomalaiseen Nero-hierontakaareen, joka osoittautui todella tehokkaaksi ja näppäräksi ”hieronta-laitteeksi”. Sillä pystyy käymään lähes koko kropan läpi ihan itse, joten en voi kuin suositella 🙂 Tästäkin saatte kuulla vielä lisää, kun vähän kuvailen Neron käyttöä ensin! Pisteenä i:n päälle Sulon-osastolla oli ihastuttava bloggaajakolleegani Johanna JohanOnFitness -blogin takaa. Oli todella kiva nähdä ja jutella!

Sulon-osastolta suuntasinkin kolmen aikaan hakemaan takin ja etsimään autoa. Illalla kävimme veljeni ja Mr. A:n kanssa katsomassa Napapiirin sankarit 2 -leffan eikä naurulta voinut välttyä!

Ihana lauantai kaikin puolin!
<3:llä Jenna