Ekaa kertaa salille

Juteltiin muutama viikko sitten kaverini kanssa siitä, että hän haluaisi aloittaa kuntosalilla treenaamisen. Ensi kesän häät toimivat hyvänä motivaattorina eikä paremmasta lihaskunnosta haittaakaan olisi. Hän kertoi, että ei kuitenkaan ”kehtaa” salille lähteä, kun ei yhtään tiedä, mitä siellä tekisi.

pinterest.com
pinterest.com

Kaikki me ollaan joskus kokeiltu asioita ensimmäisen kerran. Salimaketkin ovat aloittaneet jostain ja olleet joskus sen ekan kerran siellä salilla. Mitä olisi hyvä ottaa huomioon, kun päättää aloittaa kuntosalilla treenaamisen? Tässä muutamia hyväksi havaitsemiani vinkkejä 🙂

Suosittelen ihan aluksi miettimään monestiko viikossa olisi aikaa käydä salilla. Aloittelijan on hyvä edetä hetki rauhallisesti, jotta lihakset ehtivät tottua uudenlaiseen rasitukseen, mutta esimerkiksi kolmesti viikossa on jo todella hyvä määrä salitreenejä!

Kun tiedät mihin aikasi suunnilleen riittää, mieti myös hieman tavoitteitasi. Kiinteyminen, lihasmassan kasvatus, voimatasojen kasvatus vai kenties vaikkapa juoksukunnon tukeminen? Kun tavoite on selvä, on helpompi alkaa hahmottelemaan treeniohjelmaa sekä motivaatio tekemiseen kasvaa, kun tiedät mitä tavoittelet.

Jos et ole ikinä salilla treenannut, suosittelen lämmöllä hakeutumaan PT:n eli Personal Trainerin pakeille. Hän osaa laatia sinulle tavoitteitasi tukevan treeniohjelman, selittää yleisimmän treenisanaston sekä tarvittaessa ruokavalionkin sekä auttaa siinä, että opit heti alkuun oikeat tekniikat liikkeisiin. Voin vannoa, että väärin opittujen tekniikoiden korjaaminen on melkeinpä haastavempaa kuin uusien oppiminen! Lisäksi, jos teet liikkeet väärin, voit pahimmillaan vaurioittaa kroppaasi. Useimmilla saleilla on PT töissä, mutta netistä etsimällä löytää heitä myös. Lisäksi useimmilla saleilla on henkilökuntaa, jotka opastavat laitteiden käytössä varmasti mielellään! Kysy mieluummin kuin tee väärin 🙂

pinterest.com
pinterest.com

Ensimmäisten treenikertojen jälkeen lihakset ovat varmasti hieman kipeät ja ”hellät”. Tätä ei kannata pelästyä, koska lihaskipu on normaalia salitreenin jälkeen, kun keho saa uudenlaista ärsykettä. Kun salitreenejä alkaa kertyä, lihaskipukin useimmiten lievenee, mutta treeniohjelman tms. vaihduttua saattaa taas hetken lihakset olla ns. shokissa uusista ärsykkeistä!

Yksi hyvä suositus on myös se, että älä treenaa peräkkäisinä päivinä samaa lihasryhmää. Lihaksien palautumisen kesto treenistä on jokaisella hieman erilainen. Mulla uusia liikkeitä tai treenitapaa testatessa saattaa mennä jopa 5 päivää, että lihakset ovat täysin parantuneet, joten suosinkin 3-jakoista ohjelmaa eli koko kroppa tulee treenattua läpi kerran viikossa. Näin saan riittävästi aikaa palautumisellekin.

Suosittelen myös seuraamaan kehitystään esimerkiksi kirjaamalla treenipainot ja toistot aina ylös. Myös InBody- eli kehonkoostumusmittaus on oiva apu kehittymisen seuraamiseen, jos tavoitteesi liittyvät kropan muokkaamiseen suuntaan tai toiseen. Kun huomaat, että jaksoit tänään tehdä kilon isommilla painoilla hauiskääntöä kuin viime viikolla, kannustaa se jatkamaan.

Aina kaikki ei mene kuin Strömsössä ja treeni ei kulje niin kuin pitäisi. Älä kuitenkaan anna periksi, koska säännöllisellä harjoittelulla tuloksia tulee aivan varmasti!

Niin ja muista, että kysyvä ei tieltä eksy! Eli kyllä ne karskeimmatkin salimöröt varmasti auttavat, jos jokin asia askarruttaa 🙂
Tsemppiä kuntosalitreenien ihmeelliseen maailmaan,
<3:llä Jenna

jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta