Elämäntapamuutos ajankohtaisena?

J:

Vaihtuiko vuotesi päätöksellä tehdä elämäntapamuutos? Päätös voida paremmin ja olla kesällä hiukan timmimmässä kunnossa? Lopettaa herkkujen mässäily ja siirtyä kanaan, riisiin ja parsakaaliin?

Niin mullakin! Tai tämä päätös tuli tehtyä jo muutama vuosi sitten ja edellisestä voidaan unohtaa näin alkuun halu aneemiseen ruokavalioon ;), mutta herkkujen osalta teen sen päätöksen aina uudestaan ja uudestaan. Kiitos suklaajoulukalenterin elin reilu kuukauden jälleen sokerikoukussa. Nyt pitäisi taas vierottautua sokerista ja tällä viikolla on mennyt jo yllättävän hyvin!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tästä aiheesta on tässä blogissa kirjoitettu niin monesti, että en enää edes laske. Mutta joka kerta se on yhtä ajatuksia herättävä, ainakin kirjoittajalle, mutta toivottavasti teillekin!

Oikotietä onneen ei ole tässäkään asiassa. Sen olen oppinut, että kaikkea ei kannata itseltään kieltää, sillä totaalikieltäytyminen esimerkiksi juuri herkuttelusta vain pahentaa asiaa ja huomaat hamuavasi mun tapaan herkkupussille useita kertoja päivässä. Mutta ei ne terveelliset elämäntavat myöskään ole kovin haastavasti saatavilla. Muutama yllättävänkin helppo asia on auttanut ainakin allekirjoittanutta:

-Syö riittävän usein, noin 5 kertaa päivässä (aamiainen, lounas, välipala, päivällinen & iltapala) ja syö jokaisella aterialla riittävästi sekä hiilareita että proteiinia, sillä nälkä pysyy loitolla protskujen avulla!

-Juo vettä, 2-3 litraa päivässä uppoaa helposti, treenipäivinä hieman enemmänkin

-Löydä mielekäs liikuntamuoto. Mulla toimii kuntosali, agility sekä lenkkeily ja jooga. Kokeilemalla löytää varmasti oman juttunsa! Plussaa helppoudesta sekä edullisuudesta saavat kotitreenit sekä lenkkely! Jos et ole aiemmin juuri liikkunut, aloita pienestä määrästä viikkoa kohti ja nosta määrää hiljalleen.

-Kuten jo mainittu, älä kiellä itseltäsi täysin mitään. Yksi herkkupäivä viikossa on erittäin ok! 80-20 tai 90-10 suhde toimii monilla hyvin, suurempi suhdeluku kuvaa terveellisen ruuan määrää / viikko, pienempi herkkujen.

-Muista hyvät yöunet, lepopäivä sekä kehonhuolto!

-Lopuksi itsekuri. Jos haluat oikeasti sen raikkaamman ja virkeämmän olon, on sen eteen tehtävä työtä vaikka välillä ei ”kiinnostaisikaan”, mutta työn ei tarvitse olla hampaat irvessä tehtävää! Pian huomaat jo nauttivasi matkasta ja voivasi paremmin 🙂

jennaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta