Elämäntapamuutos – kuinka onnistua?

Keep Going! You're worth it!

Kuten jo viime postauksessa kerroinkin, ajattelin kirjoittaa tähän vuodenalkuun vähän omia kokemuksia elämäntapamuutoksesta ja kuinka siinä voi onnistua. 

yeap!

Palatakseni vielä vähän ajassa taaksepäin ja tiedoksi niille, jotka vasta ensimmäistä kertaa vierailette täällä: olen koko elämäni ollut pitkä ja laiha. Alipainoinenkin kait useimmiten luki siinä terkkarin antamassa lapussa. Kuitenkin olen syönyt aina kuin hevonen, mutta varmaan joku aineenvaihdunnallinen juttu, että ruoka ei ole sitten tarttunut kroppaan. Vasta nykyisen mieheni tavattuani olen alkanut kiinnostua enemmän ja enemmän kuntosalilla treenaamisesta. 

Otin joskus reilut 4,5 vuotta sitten PT-tunnin (jota muuten suosittelen kaikille, jotka aloitatte salilla käymisen ilman aikaisempaa kokemusta!) ja sain elämäni ensimmäisen 1-jakoisen treeniohjelman. Sillä treenailin jonkun aikaa ja välillä olen käynyt enemmän aktiivisesti salilla ja välillä vähän vähemmän aktiivisesti, puhumattakaan tauoista, jotka ovat olleet varmaan kuukausiakin.

Good reminder.  It always seems like you're doing it for nothing until you see it. Just takes time

 No viime vuoden huhtikuussa alkoi FitFarmin Lite In Shape -valmennus, jolle liityin ja joka sai aikaan sen, että opin katsomaan tarkemmin mitä sinne suuhuni laitan ja onko se välttämättä terveellistä ja lisäksi salitreenaminen korostui jälleen. Tavoitteena kun on saada sitä massaa, ei pelkällä hölkällä pitkälle pötkitä! Syksyyn tultaessa en kuitenkaan juuri ollut painoa saanut lisää (kiinteynyt joo jonkun verran ja lihaksetkin alkoivat heräillä pikku hiljaa) ja ruokavaliooni lisättiinkin sitten ihan reilusti sitä RUOKAA! No nyt on alkanut homma sujua ja hyvällä tahdilla etiäppäin 🙂

Olen lukenut terveyteen ja kehonrakennukseen/fitnekseen/”millä nimellä niitä sitten haluaakaan kutsua” blogeja, lehtiä ja kirjoja ja saanut niistä todella paljon tietoa ja apua niin ruuan kuin treenaamisen suhteen. Kannattaa kyllä lueskella edellä mainittuja, jos vain kiinnostusta riittää! Ainakin treenivinkkejä ja hyviä reseptejä löytyy aina 🙂

Pohjatonta pizzaa, superhyvää oli! Resepti löytyy ainakin Monna treenaa-blogista!

Kuinka siis onnistua siinä elämäntapamuutoksessa? Mielestäni samat säännöt pätevät pääasiallisesti niille jotka haluavat laihduttaa tai kiinteyttää kroppaansa kuin myös niille, jotka haluavat saada lisää lihasta luiden ympärille. Nämä ovat itse hyväksi havaitsemiani keinoja oman kokemuksen kautta, mutta toki varmasti muitakin vinkkejä löytyy 🙂 

Eli:

– Tee päätös, että haluat muuttua! Kirjoita se vaikka jääkaapin oveen muistuttamaan

– Aloita pienin askelin, ei Roomaakaan päivässä rakennettu! Eli jos olet esimerkiksi koukussa sokeriin, vähennä sen määrää hiljalleen ja pyri korvaamaan ne suklaapatukat vaikka hedelmällä tai pähkinöillä. Parin viikon päästä huomaatkin, että ei se sokeri hallitsekaan eläämääsi enään 

– Lisää myös veden juontia tasaisesti ja pyri juomaan vettä noin pari litraa päivässä. Itse olen huomannut, että kun vettä alkaa juomaan enemmän, keho myös alkaa vaatia sitä enemmän!

– Jos et ole aiemmin liikkunut juuri ollenkaan tai et tiedä mitä tehdä, mieti ensin, kiinnostaako kuntosalilla treenaaminen, ryhmäliikunta tai vaikka lenkkeily. Melkein jokaisesta pitäjästä löytyy kuntosali tai työväenopisto tms. jossa järjestetään erilaisia jumppia. Muistan vielä hyvin sen ajan, kun kävin aina talvisin äitini kanssa kuntojumpassa eräällä ala-asteella, oli muuten ihan hauskaa siellä jumppailla mummojen ja mammojen seassa! Nykyisin tavoitteet ovat vaihtuneet ja kuntosalilla treenaaminen sopii niihin 🙂

– Pyri syömään säännöllisesti, noin 5 kertaa päivässä. Aamulla hyvä aamiainen, lounas, välipala (vaikka rahka tai hedelmä), päivällinen ja  iltapala. Yleisohjeena on, että saisit noin 25 g proteiinia joka aterialla (1 purkki rahkaa, 1 kanafilee … ). Ja tietysti pitää muistaa ne kasvikset! Kuitenkin, jos syöt enemmän kuin kulutat, kehoon kertyy tavaraa ja toisinpäin, kehosta lähtee tavaraa. Yksinkertaista!

– Erittäin tärkeää on muistaa lihashuolto ja lepo. Eli ei treenata samaa lihasryhmää perättäisinä päivinä, jotta lihakset ehtivät palautua hyvin ennen seuraavaa treeniä! Ja nukkua pitää myös hyvin, että jaksaa 🙂

– Perheen ja ystävien tuki on myös korvaamatonta! Selitä heille miksi ja miten olet elämäntapojasi muuttanut ja houkuttele vaikka mukaan sinne lenkille tai jumppaan. Kun on toinen tsemppaamassa, molemmat hyötyvät 🙂

– Älkääkä antako periksi heti ensimmäisen lihaskivun tai pettymyksen (kun ei se paino pudonnutkaan 5 kg päivässä tai hauis kasvanutkaan 10 cm viikossa) tultua! Pitää vaan sinnikkäästi jatkaa ja huomata ajan kanssa, että uurastus kyllä palkitaan ! Ja hei, se yksi herkkupäivä viikossa on ihan fine 😉

Mukavia treenejä ja tsemppiä  alkavaan vuoteen!

Inspiration to get Fit!!! And if you're looking to start your fitness journey, there is no better way than....  http://anytime-training.com/numbers_never_lie
Motivation

jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta