Flunssassa – kannattaako treenata?

Sunnuntaista lähtien olo on ollut vähän sellainen, että nyt nousee kuume ja tuun ihan kunnolla kipeäksi. Kuume nousi vasta eilen aamulla, mutta olo oli tiistaina jo niin voimaton, tukkoinen sekä kurkkukin osoitti kipuilua, joten päätin jäädä kotiin lepäämään. Alkuviikon huhkin töissä ja vielä tiistaina kävin agilitytreeneissä, joten ehkä se on parempi kokeilla ihan totaalilepoa tämä loppu viikko.

Miksi sitä sairastuukin juuri silloin, kun on palannut lomalta energiaa täynnä? Juuri, kun motivaatiota olisi treenata vaikka joka päivä? No, tähän en tiedä vastausta, mutta halusin selvittää, että kannattaako sitä treenata kuntosalilla, jos on vähänkin kipeä?

Nuha tai pieni kurkkukipu

Ei välttämättä ole este kuntosaliharjoittelulle, jos nuhan lisäksi sinulla ei ole kuumetta, yskää, väsymystä tai lihaskipuja. Pienessä nuhassa voit tehdä treenin siten, että et hengästy eli hitaammalla temmolla kuin normaalisti.

Flunssa

Jos myös kurkku on kipeä ja olet kunnon kröhäflunssassa, kannattaa jäädä kotiin lepäämään, sillä harjoittelu voi pidentää flunssan kestoa ja pahentaa sairautta.

Kuume

Ei missään nimessä salille! Suorituksen teho on todella huono ja sairastuminen voi pitkittyä. Pahimmillaan voi saada sydänlihastulehduksen.

Lähde: Hanki lihasta, polta rasvaa (Jan Sundell)

Jokainen tekee toki itse päätöksen siitä, lähteekö sairaana treenaamaan. Nuhassa (joka mulla on allergioiden takia lähes koko vuoden) olen kyllä treenannut eikä olo ole pahentunut enkä ole huomannut vaikutusta treeniin, mutta kunnon flunssan iskiessä en edes harkitse salille lähtöä. Hyvä, jos jaksan kiertää korttelin koirien kanssa! Eli mieluummin juo kiltisti kotona inkivääriteetä extrahunajalla ja parantaa itsensä muutamassa päivässä, näin vältytään monien viikkojen sairastuskierteeltä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jos et kuitenkaan malta olla tekemättä mitään ollessasi flunssassa (kuumeessa ei ainakaan allekirjoittanut tee yhtikäs mittään), niin voit tehdä vaikka kevyttä, lyhytkestoista lihashuoltoa tai joogaa 🙂 Jooga mm. rentouttaa mieltä, rauhoittaa hermostoa ja vetreyttää makaamisesta kipeytynyttä selkää. Tästä voit tutustua yhteen ”flunssajoogaan”: klik!
Mukavaa perjantaita!
<3:llä Jenna

jenna

4 vastausta artikkeliin “Flunssassa – kannattaako treenata?”

  1. Itseasiassa kuume itsessään ei aiheuta sydänlihastulehdusta vaan virukset ja bakteerit, jotka voivat kulkeutua verenkierron kautta sydämeen. Oli siis pieni nuhakin joka on virus tai bakteeriperäinen (ei allergia tms.) riskinä on sydänlihastulehdus.

    t. Hoitsu =)

  2. Pisti silmään noi kivat treenihousut! Minkä merkkiset/mistä ne on? 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta