Foamrollaus ja pari sanaa venyttelystä

Näin lomalla on ollut mukavasti aikaa huolehtia lihashuollosta. Mun lihashuoltoon kuuluu venyttely sekä jo varmaan viimeisen vuoden ajan myös foamrollaus. Foamrollaus eli putkirullaus ei korvaa tietenkään hierojaa, mutta on kyllä tosi hyvä avaamaan lihasjumeja! Eli sellainen ”kotikäyttöinen hieroja”.

Muutama viikko sitten ihastuin tuollaiseen pinkkiin foamrolleriin, jossa on suht korkeat nystyrät kyljissä. Rumble roller oikealta nimeltään. Nystyröitä on kahdella rullan sivulla. Ja ovat kuulkaas tehokkaita! Esimerkiksi reiden sivuosan kalvot saa tosi hyvin auki nystyrällisellä mallilla, kunhan vaan kestää sen alun kivun.. Muuten nuo nystyrät ei tunnu pahalta, mutta tehokkailta sen sijaan. Toistaalta, mitä enemmän lihakset tarvitsevat ”avausta”, sitä pahemmalta se rullailu (tai vaikkapa hieronta) tuntuu, mutta helpottaa kyllä ajan kanssa!

Takareiden rullausta, voit myös laittaa toisen jalan rullattavan päälle
Venaa, mä käännyn 😛
Etureisien rullausta, tässäkin voi laittaa toisen jalan toisen päälle, jolloin saa lisää tehoa 🙂

Hauskaa on!

Ja vielä selän rullaus

Myös venyttely on enenevässä määrin alkanut kuulua taas viikkorytmiini, oikeastaan siitä PT:n helmikuussa laatimasta liikuntasuunnitelmasta lähtien! Koitan venytellä kerran viikossa koko kropan rauhallisesti läpi. Tämä siis lepopäivänä. Ennen treeniä lämmittelyn jälkeen venyttelen treenattavat lihakset nopeasti läpi. Todellakin nopeasti eli ei mitään minuuttien venytystä vaan sellainen 10-30 sekunttia 🙂 Ja jos muutama tunti treenin jälkeen muistan, niin venyttelen. Tällä kertaa vähän pidempään.

Venyttely, kuten monet muutkin asiat, jakaa mielipiteet kahtia. Toiset ovat sitä mieltä, että missään nimessä ei saa venytellä ennen treeniä eikä heti treenin jälkeen. Toiset taas vannovat edellisten nimeen, kuitenkin niin, että juuri se venytyksen kesto ratkaisee. Venytettävän lihaksen tulisi kuitenkin olla hyvin lämmitelty, eli juuri esim. sen alkulämmittelyn jälkeen pikainen venyttely. 

En tiedä onko tuosta ennen treeniä olleesta venyttelystä ollut hyötyä, mutta en ole kokenut saaneeni siitä mitään haittaakaan. Venyttelyn pitäisi (taas erään tiedon mukaan) ainakin palauttaa lihas lepopituuteensa eli poistaa juuri esim. se treenin aiheuttama pieni jäykistyminen. Ja nuo pitkät venyttelysessiot lepopäivänä, ne ovat lisänneet kyllä mukavasti venyvyyttä/liikkuvuutta!

Jos innostuit foamrollerista, tai sinulla on jo sellainen, mutta haluaisit tuollaisen nystyrämallisen, Kuntokauppa.fi tarjoaa jälleen alennuskoodia! Eli koodilla RULLA10 saat 10 % alennuksen foamrollerista. Väreinä sininen tai pinkki! Muista syöttää koodi ostoskorissa alennuskoodikenttään!



Eikun rullailemaan!

<3 Jenna

jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta