Foamroller

Asetin yhdeksi tämän vuoden tavoitteistani paremman kehonhuollon ja nyt olen sitten yrittänyt huoltaa kehoani foamrollerilla eli putkirullalla. Venyttelyä on tullut harrastettua lähinnä salilla pikkuisen, mutta siitä en ole ainakaan vielä niin innostunut, vaikka tietysti pitäisi! 

Muutama päivä on ollut takareidet ”hyvässä kunnossa” viikonlopun salitreenien jäljiltä. Ensin oli se takareisi päivä ja seuraavana päivänä selkä päivä, jona tulee myös takareisiä käytettyä jonkin verran.. Muistaisko ens viikolla, että pitää sen lepopäivän mieluiten näiden päivien välissä?! Toivottavasti 😉 

Fitnesstukun paketti saapui ja sisältä löytyi uusi palari! 🙂 Nami !

Treenailin eilen etureidet ja vatsan.. Huh hei taas! En tiiä onko mun kunto ihan huono vai teenkö vaan suht kovalla sykkeellä treenit, mutta kyllä oli taas vaikeeta vikoissa toistoissa saada jalkoja toimii! Ensin kyykkäilin käsipainojen kanssa lankulla, sitten oli vuorossa kapea prässi, jonka jälkeen tein supersarjana (tai siis yritin tehdä) reisiojennusta ja kyykkyä käsipainojen kanssa joustolla.. Joo-o. Tänään ei oo onneks ollut ihan niin pahassa kunnossa etureidet, ku ois voinu luulla 🙂 

Posket punoittaa mukavasti treenin jäljiltä!

Treenikuvia oon saanut otettua viime aikoina tosi huonosti. Eilenkin salille mentäessä koko aula oli täynnä kenkiä ja pukkari täynnä vaatteita. Ihmiset on lähteneet ihan sankoin joukoin treenaamaan näin uuden vuoden kunniaksi! En kuitenkaan kehtaa asetella kameraa kuvailemaan eri kulmista, jos ympärillä käy kauhee hälinä.. Pahoittelen, mutta yritän parantaa tapani ja ottaa niitä kuvia! 

Välipala

Takaisin asiaan. Eli hankin muutama kuukausi sitten foamrollerin kotiin, kun olin jostain kuullut, että sillä saa tehokkaasti lihasjumeja auki. Foamrolleria (kutsutaan myös esim. nimellä pilatesrulla tai putkirulla) käytetään siis avaamaan lihaksia ja lihaskalvoja kehon omaa painoa hyväksikäyttäen. Rulla on melko kova ja yleensä noin 15 cm halkaisijaltaan, pituutta rullissa on monenlaisia välillä 30-100 cm. 

Oma rullani on tällainen, mutta monenlaisia versioita löytyy! (kuva: kuntokauppa.fi)
Foamrolleria voi käyttää apuna venyttelyyn ja hierontaan. Toki ko. laite ei korvaa venyttelyä eikä hierontaa, mutta on hyvänä tukena ja huomattavasti edullisempaa kuin esimerkiksi hierojalla ravaaminen! Rulla laitetaan kovalle alustalle ja asetutaan sen päälle oman kehon painoa hyväksi käyttäen. Yleisimmät lihasryhmät, joita rullaillaan ovat: 
  • Etureidet ja reisien ulkosyrjät
  • Sisäreidet
  • Takareidet
  • Pohkeet
  • Pakarat
  • Lonkankoukistajat
  • Säären etuosat
  • Leveät selkälihakset ja yläselkä
  • Olkapäät
  • Ojentajat
  • Rintalihakset
Rullailin tänään lähinnä jalkoja, jotta kävely helpottuisi lihaskireyksien hellitettyä. 
Ekaksi kuvasarjana koira kulkee kameran ohi, hienoa! 😀

Sitten rullailua peballe:

Ja takareisille, ensin molemmille yhtäaikaa ja sitten vielä erikseen:

Ja sitten etureisille:

 Reisien ulkosyrjät:

 Ja lopuksi pohkeet (kuvat vähän pimeitä, mutta siis ideana on, että toinen jalka on toisen päällä, jolloin saadaan vielä enemmän tuntua lihakseen, molemmat jalat erikseen): 

Aukesivatpahan jalat!

Loppuun vielä pari kuvaa joululahjaksi saamistamme lakanoista! Ihanat ovat ja toivotaan, että nyt saa uusissa lakanoissa paremmat unet 🙂

jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta