Harrastuksena fitness

Fitness. Käsite, jonka varmasti lähes jokainen nykypäivänä tunnistaa. Käsite, joka jakaa mielipiteitä. Käsite, joka saa ihmisiä salille ja terveellisten elämäntapojen pariin. Käsite, joka saa jotkut harrastajista kisalavoille saakka.
Fitness-harrastus tarkoittaa aktiivista liikuntaa, jopa elämäntapaa. Pääasiallisesti fitness harrastuksena on kehon muokkaamista kuntosaliharjoittelun ja oikeanlaisen ravitsemuksen avulla. Pääpaino lajissa on kuntosalitreenissä, mutta siihen voidaan yhdistää muitakin liikuntamuotoja kuten kahvakuulailua tai kehonpainoharjoittelua.

Olen huomannut, että viimeisen vuoden aikana fitness harrastuksena on vienyt myös mun sydämen. Ai miksikö? Miksi valitsin juuri päälajikseni, pääharrastuksekseni, kuntosalitreenaamisen enkä vaikka body pumppia? Miksi haluan syödä säännöllisesti ja välillä jopa ihan punnita ruokani? 
Mun kohdalla alku ei ollut helppo. Harvoin alku on helppo missään asiassa 😉 Kun kuitenkin huomaa ja tiedostaa sen, että keho ja mieli ei voi hyvin, tai ainakaan niin hyvin kuin ne voisivat toimia, on hyvä katsoa peiliin ja lähteä etsimään ratkaisua. 
Muutaman kerran kuntosalilla hikoiltuani huomasin, että täähän on ihan kivaa. Mitä useammin löysin itseni salilta painojen keskeltä, sen useammin aloin huomata, että mieli oli ”kevyempi” ja positiivisempi, ja myös kroppa alkoi voida paremmin. Kun ruokapuolikin katsottiin ammattilaisen kanssa kuntoon, alkoi kropassa näkyä muutoksia. Vanhat farkut jumahtivat reisien kohdalle ja paidat alkoivat kiristää hauiksen kohdalta. Mulla, jota on koko ikäni nimitelty leikkisästi mm. kukkakepiksi ja heinäseipääksi 😉

Tällainen muutos aiheuttaa halua tehdä lisää. Jatkaa ns. fitness-harrastusta, koska siihen jää yksinkertaisesti koukkuun. Syödä terveellisesti juuri sellaisia raaka-aineita, jotka ovat keholle hyväksi, juuri sen verran, että nälkä ei pääse yllättämään ja juuri sen verran, että mieli pysyy virkeänä koko päivän sekä tärkeimpänä juuri sen verran että kroppa kehittyy. Ruokavaliolla sanotaan olevan 70-80 % vaikutus kehonmuokkauksessa. On se sitten lihasta kasvattavaa tai painoa pudottavaa.
Ja se fiilis treenin jälkeen. Vaikka lihakset tärisee, ei pysty kävelemään tai nostamaan kättä. Se fiilis on jotain, joka jokaisen pitäisi kokea. Endorfiinipiikki on melkoinen. Siihenkin jää hyvällä tapaa koukkuun 😉
Nyt kuukauden salitreenitauon jälkeen mieli ja kroppa haluavat jo palavasti takaisin sinne raudan keskelle! Uskomatonta, että jostain asiasta, harrastuksesta, tulee näinkin rakas. Mutta hyvä niin 🙂 Toivottavasti saan pian jakaa teille taas salitreenipäivityksen! Huomenna aamulla fyssarin puheille ja sitten selviää, miten jatketaan 🙂

Vielä muutama hassu päivä ennen vuodenvaihdetta. Löytyykö sun Uuden Vuoden lupauslistalta kenties elämäntapamuutos? 🙂

jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta