Hitaasti hyvä tulee

Kun vuosi vaihtuu, havahtuu meistä monet pohtimaan kulunutta vuotta sekä tulevaa sellaista. Toiveita ja lupauksia annetaan, elämäntavat saatetaan laittaa nopeastikin uusiksi, kun havahdutaan siihen, että joulun sekä uuden vuoden pyhät menivät rentoillessa sekä ruuan että liikunnan suhteen. Oma ulkonäkökään ei välttämättä niin miellytä, kun olo on tunkkainen pyhien jälkeen.

Näin on päässyt käymään mulle. Siis tuon olon suhteen! Olen kuitenkin jo muutama vuosi sitten tehnyt sen elämäntapamuutoksen ja nykyään tunnen itseni sekä kehoni jo suhteellisen hyvin. Tiedän, että jos nyt aloittaisin aivan nollista, ei suuret ja nopeat muutokset kannattaisi. Jos siis havittelet terveelisempää vuotta 2016 sekä toivottavasti kaikkia seuraaviakin, suosittelen muutamaa hyväksi havaitsemaani vinkkiä, jotka ovat varmasti jo useille tuttuja, mutta kerrataan silti vielä!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Älä muuta koko elämääsi kerralla. Etene rauhallisesti karsimalla ensin vaikkapa ruokavaliostasi karkit, pullat, kakut, suklaat, sipsit, limsat ym. turhat herkut. Jos olet oikein pahasti sokerikoukussa, suosittelen, että olet ilman edellä mainittuja vähintään 2 viikkoa. Jos kahden viikon jälkeen edelleen himot ovat suuret, jatka totaalikieltolinjalla vielä pari viikkoa lisää. Jossain vaiheessa huomaat, että pystyt elämään ilman herkkuja vallan mainiosti ja näin sokerikoukun piru on kukistettu! Tämän jälkeen voit huoletta pitää sen yhden herkkupäivän viikossa! Samalla kun poistat höttöherkut ruokavaliosta keskity siihen, että lisäät sinne terveellisiä komponentteja sekä syöt 3-4 tunnin välein. Näin aiempi herkuilla kumottu nälkä pysyy helpommin loitolla eikä niitä herkkuja tee enää mieli! Muista myös juoda riittävästi vettä pitkin päivää. 2-3 litraa on jo todella hyvä määrä. Jos terveellinen ruokavalio tuntuu haastavalta suunnitella, ota ihmeessä yhteyttä esimerkiksi ravitsemustieteen ammattilaiseen tai PT:hen, joka laatii henkilökohtaisen tavoitteitasi tukevan ruokavalion!

Liikunnan puolella toimii hyvin sama kuin ruuankin. Eli jos et ole aiemmin tottunut liikkumaan säännöllisesti, lisää liikuntakertoja hiljalleen. Tärkeää on myös löytää oma laji, sillä kuka jaksaa harrastaa sellaista, josta ei ollenkaan tykkää? En minä ainakaan 😉 Harrastus voi olla mitä vain, joten jos et heti tiedä, mistä tykkäät, kokeile tavoitteitasi tukevia lajeja ja tee päätös vasta sitten. Usein ensimmäisille tunneille pääsee kokeilemaan ilmaiseksi, jolloin kynnys kokeilla uutta voi tällöin olla matalampi. Houkuttele myös kaverisi mukaan, jolloin hyvin todennäköisesti et jätä treeniä tekemättä! Kun oma lajI/lajit ovat löytyneet, mieti omaa viikkoaikatauluasi sekä sitä, montako kertaa viikossa olisit valmis liikkumaan. Merkitse kalenteriisi valmiiksi seuraavan viikon treenit, jolloin ne tulee helpommin tehtyä. Alkuun voit treenata vaikkapa vain 1-2 kertaa / viikko, mutta hiljalleen huomaat, että treenejä voi helposti kertyä 3-4kin. Etene omaa tahtiasi äläkä pakota suotta liian isoihin suorituksiin heti alussa. Näin innostus pysyy ja siitä tulee helposti elämäntapa.

Tärkeä osa terveellistä elämää on lepo. Huolehdi siitä, että teet kehonhuoltoa edes kerran viikossa sekä otat aikaa lepopäivälle sekä kunnon yöunille. Jos tuntuu, että kotona et saa venyteltyä tai muuten huollettua kroppaasi, monilla kuntosaleilla järjestetään ohjattuja venyttely- & foam rollaus -tunteja, joille suosittelen osallistumista. Kun kehonhuoltohetki on kalenterissa, ei sitäkään niin helposti skippaa.

Tavoite-sana jo tuossa vilahtikin. Eli suosittelen lämmöllä asettamaan itselle jonkinlaisia tavoitteita. Monilla on varmasti isompi päätavoite, mutta se kannattaa pilkkoa pienemmiksi välitavoitteiksi, jolloin näiden välitavoitteiden saavuttamisen myötä tsemppaat itseäsi eteenpäin kohti sitä suurinta tavoitettasi 🙂 Voit myös päättää, että aina, kun saavutat välitavoitteen, palkitset itsesi vaikkapa uudella treenitopilla tai vastaavalla!

Mitä muuten tehdä silloin jos repsahtaa? Anna repsahtaa. Jos vain pidät sen kohtuullisena ja hetkellisenä. Jos yhtenä iltana huomaat syöväsi kakkua ja pullaa, älä jätä tätä herkuttelua päälle, vaan palaa takaisin ruotuun heti aamulla. Nämä satunnaiset repsahdukset eivät varmastikaan huononna tavoitteesi saavuttamista, jos todella olet rehellinen itsellesi.
Oletko muuten asettanut itsellesi joitain tavoitteita tälle vuodelle?
Tsemppiä alkavaan vuoteen 🙂 Tehdään siitä yhdessä aktiivisempi,
<3:llä Jenna

jenna

2 vastausta artikkeliin “Hitaasti hyvä tulee”

  1. Itse olin flunssassa ennen joulua. Ja sittenhän se sohvanpohjalla makaaminen sai hyvän tekosyyn "kun nythän on pyhät". Nyt siis rauhassa takaisin treenien ja oikeasti energisoivien ja ravitsevien aterioiden ääreen. Ja ai että, kuinka hyvältä ja freesiltä se aamusmoothie maistuukin pienen tauon jälkeen.
    Itsellä on eka puolimaraton tavoitteena kesällä, joten juoksuun keskityn oikein kunnolla kevään – syksyllä kerkeää sitten taas kolistella maksimirautoja niin paljon kuin lystää. Toisaalta huomaan helpotuksen, kun nyt "saan" keskittyä vain juoksuun. Eikä tarvitse aina pohtia tekeekö täysillä juoksua vai kuntosalia. Nyt kuntosali saa olla juoksua tukevana, ja se tuntuu ihan hyvltä. 🙂

  2. Kuulostaa todella hyvältä suunnitelmalta! Flunssat on aina inhottavia, mutta tuo joulun aika oli kyllä hyvää aikaa ilmeisesti itse kullakin parannella sitä 🙂 Ja todellakin maistuu terveellisempi elämä taas niin hyvältä 😉 kovasti tsemppiä puolimaratonille!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta