Huomioi nämä, kun haluat muokata kroppaasi lihaksikkaammaksi

J:

Oletko treenannut ahkerasti ja syönyt suurin piirtein terveellisesti, mutta silti tuntuu, että kroppa ei muokkaannu haluamaasi suuntaan? Tuttu tunne! Treenasin valehtelematta vuosia ennen kuin sain riittävät eväät kehoni muokkaamiseen ja vasta nyt olen todennut näiden vinkkien auttavan siihen, että kroppa tosiaan muokkaantuu hiljalleen oikeaan suuntaan. Vaikka olen useaan otteeseen todennut, että se ulkonäkö ei todellakaan ole se tärkein asia siinä, miksi mm. treenaan ja syön (pääsääntöisesti) terveellisesti, ei siitä haittaakaan ole, että näyttää omaan silmään hyvältä.

***

Mitä sitten ovat nämä asiat, jotka saivat mun kropan hiljalleen muuttumaan lihaksikkaammaksi ja tasapainoisemmaksi? Sekä olon tuntumaan yleisestikin hyvältä? Löytyykö joukosta sulle uusia tuttavuuksia tai kenties unohtuneita juttuja? 🙂

  • Säännöllinen, monipuolinen treeni riittävän raskailla painoilla
  • Lihasten hermotus
  • Säännöllinen, monipuolinen ruokavalio & riittävä veden juonti
  • Riittävä lepo
  • Säännöllinen kehonhuolto

Jos käyt salilla vain joskus ja jouluna, on kehitys ainakin todella hidasta. Kun kehitystä ei tapahdu, motivaatio voi lopahtaa ja hyvä harrastus kokonaan jäädä. Itse olen todennut toimivaksi 3-4 kertaa viikossa tapahtuvan salitreenin. Kokeilemalla selviää mikä toimii itselle! Myös treenijakoja on monia erilaisia ja jos 3-jakoinen ei tunnu toimivan sulla, kokeile huoletta toista treenijakoa. Treeni on hyvä pitää myös monipuolisena ja vaihtelevana, saliohjelmaa kannattaa vaihdella jos toteaa, että kehitystä ei enää nykyisellä tapahdu.

Toinen ja viimeinen steppi olivat ne, joissa olin selvästi eniten ulalla. Lihasten hermotus on sellainen asia, josta en ollut kuullutkaan (ainakaan en ollut sisäistänyt asiaa) ennen kuin aloitin treenaamisen nykyisen PT:ni kanssa. Nykyään olen sitä mieltä, että tämä on se kaikista tärkein juttu oppia siellä salilla treenatessa, koska kun lihas hermottuu oikein, on tekniikka oikea ja treeni menee juuri sinne minne pitääkin. Kehitystä alkoi tapahtua, kun hiffasin tämän. Aikaa hermotuksen opettelu vie, mutta se kannattaa ehdottomasti.

Ruuasta ei voi varmaan ikinä puhua liikaa, mutta lyhyesti ja ytimekkäästi muista huolehtia, että syöt noin 3-4 tunnin välein riittävästi. Treenin jälkeen melko pian kannattaa syödä kunnon ruoka, mutta toimii myös, jos olet syönyt ennen treeniä ruuan ja juot palarin heti treenin jälkeen. Ruokajutuissa kannattaa myös kuunnella omaa kroppaansa, yksilöitä kun ollaan 🙂

Epäsäännölliset rullailut ja venyttelyt eivät selvästikään avanneet kroppaani riittävästi ja tuintui, että lihakset eivät palautuneet sopivaa tahtia. Reilu puoli vuotta sitten löysin itselleni juuri sopivan hierojan ja olenkin sen jälkeen käynyt hierotuttamassa koko kropan 4-5 viikon välein. Kun vihdoin lihakset alkoivat antaa periksi ja jumit hävitä, huomasi, että kehitystä lihaksissa tapahtuu paljon entistä nopeampaa tahtia.

***

Oletko huomannut, että näiden lisäksi jostakin muusta olisi apua? Mieluusti kuulen teidän kokemuksia 🙂

jenna

2 vastausta artikkeliin “Huomioi nämä, kun haluat muokata kroppaasi lihaksikkaammaksi”

  1. Hei! Olisi kiva, jos voisit kirjoitella tuosta hermotuksesta enemmän. Kyllähän siitä kuulee aina puhuttavan, mutta itselle on jäänyt epäselväksi, mitä käytännössä pitäisi tehdä.

    Ihanaa syksyä molemmille!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta