Ihan loistava (aivan hirveä) jalkatreeni & maven maksimi

Eilen oli treenivuorossa Mr. A:n suunnittelema jalkatreeni. Voin sanoa ihan rehellisesti näin alkuun, että olipa kuulkaas melkoinen treeni! Tänään on ihan joka ikinen kohta jaloista ollut kipeä ja eteenpäin on menty sellaisin 20 cm pituisin vaappuvin askelein 😀
Meillä on siis ideana, että vuoronperään suunnitellaan jokin treeni, joka sitten tehdään yhdessä. Yksi yhteistreeni per viikko (ainakin). Viime viikolla vuoro oli siis miehelläni ja tällä viikolla mun pitäis kehittää joku kiva treeni. Ideoita?! 🙂
Aavistin, että tullaan tekemään hyvin samanlainen treeni kuin herra yleensä tekee. Eli jotain voimapainotteista ja niitä ”ihan perus liikkeitä”. Kyllä, oon välillä salaa stalkannut mitä se siellä painojen parissa puuhaa 😉 haha! Ja niinhän siinä kävi, että voimapainotteinen treeni sieltä tuli.
3 liikettä. 4 sarjaa. 4-6 toistoa.
Kuulostaa helpolta. Mutta sitä se ei tosiaan ollut!
Mr. A:n ihanan hirveä jalkatreeni
Alkuun kevyet 10-20 s venyttelyt jaloille + 20 kyykkyhyppyä
1. Smith-kyykky
Lämmittely + tekniikan hiominen: 10 (20 kg) / 8 (40 kg)
Varsinaiset sarjat: 6 / 6 / 6 / 5 (50 kg)
DSC_2006
DSC_2005
2. Maastaveto eli tuttavallisemmin mave
6 (40 kg) / 7 (40 kg) / 4 (50 kg) / 2 (60 kg) /3 (65 kg)

DSC_2007
Tässä kuvassa peppu vielä vähän turhan ylhäällä, eli lähde liikkeelle syvemmästä kyykkyasennosta

DSC_2011
3. Suorin jaloin maastaveto
8 (50 kg) / 7 (50 kg) / 7 (50 kg) > vika sarja stepperin päältä
DSC_2022 DSC_2023
En edes muista, koska viimeksi olisin tehnyt kyykkyä tai maastavetoa! Oli kyllä siistiä päästä pitkästä aikaa kokeilemaan 🙂 Kyykky tehtiin vielä smithissä olkapään kuntoutuksen vuoksi. Smithissä saa tukevan asennon ja tekniikan treenaaminen on ainakin alkuun helpompaa, kun ei tarvitse keskittyä tangon heilumiseen. Tottakai kannattaa tehdä kyykky ihan vapaasti, jos vain mahdollista, mutta vielä en itse sitä saa tehdä.
Ihan alkuperäisten sarja- & toistomäärien mukaan en nyt treeniä tehnyt, mutta jos haluat kokeilla, niin yllä oli ne ”oikeat” määrät. Kyykyssä tosiaan hiottiin tekniikkaa ja käsien asentoa alkuun aika paljon. Oikea käsi ei vain suostu vielä taipumaan oikeaan asentoon, mutta sain sentään kiinni tangosta. Alku se on sekin! Mavessa päädyttiin hakemaan maksimia. Pitää ensi kerralla kokeilla siten, että ei ole tuota kyykkyä pohjalla.. Kuitenkin yllättävän hyvä tulos omasta mielestäni. En edes paina 65 kg:a!
Suorin jaloin maastavedosta tykkään tosi paljon. Vikaan sarjaan otin stepperin mukaan. Täten saa vielä pidemmän venytyksen takareiteen ja tuntuma on taattu.
Saa nähdä, miten huomenna juostaan agilitytreeneissä!
Ihanaa alkavaa viikkoa,
<3:llä Jenna

jenna

4 vastausta artikkeliin “Ihan loistava (aivan hirveä) jalkatreeni & maven maksimi”

  1. Heii, osaatko neuvo mikä ongelmana tai mihin kannattaisi kiinnittää huomiota, kun suorin jaloin mavessa meinaan aina keikahtaa taaksepäin, varpaat nousee pystyyn..? 😐

  2. Oletko pyytänyt kaveria tai PT:tä katsomaan, kun teet liikkeen? Siis, että tekniikkasi on kunnossa? Yläasennossa seisot jalat kapeassa haara-asennossa paino tasaisesti jaloilla, varpaiden alle voi laittaa laudan tehostamaan venytystä. Kun lähdet viemään tankoa alaspäin, se kulkee hyvin lähellä etureisiä suoraan kohti lattiaa. Tällöin myös peppu työtyy taaksepäin ja venytys tuntuu takareisissä. Selkä koko liikkeen ajan suorana. Tankoa voi viedä alas sen verran, että tunnet takareisissä kunnon venytyksen. Ylös tultaessa tanko tulee taas suoraan ylös lähellä jalkoja. Jos meinaat yläasennossa keikahtaa taaksepäin, vedät lapoja todennäköisesti liikaa yhteen / työnnät lantiota eteenpäin, jolloin paino siirtyy enemmän kantapäille. Ala-asennossa varpaat voivat nousta pystyyn, jos peppu työntyy tosi paljon taaksepäin. Toivottavasti näistä oli apua! Jos jokin asia jäi epäselväksi / haluat lisätietoa, niin kysy ihmeessä! Toivottavasti saat ongelman ratkaistua, sillä sjmv on kyllä ihan tosi hyvä liike takareisille 🙂

  3. Eli siis teet liikkeen normaalisti, mutta seisot lattian sijaan korokkeella (esim. stepperi), jolloin saat tangon ala-asennossa vieläkin alemmas kuin että seisoisit lattialla. Täten saa todella hyvän venytyksen takareiteen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta