Joogaliikkeitä toimistotyöntekijälle

Istuu huonoryhtisenä, toisella kyynerpäällä pöytään nojaten ja toisella hiirtä liikutellen työpöydän ääressä. Tuttu asento toimistotyöntekijälle?! Veikkaisin, että ainakin välillä on!

Mulla on sellainen työ, että välillä on kausia, kun istun paljon koneella, mutta välillä taas sellaisiakin, että häärään pajan puolella monta päivää, jolloin istumista ei tule juuri yhtään. Mulla on työpisteellä sekä sähköpöytä että Humantool-istuin tuolin päällä. Nämä auttavat salitreenin sekä venyttelyn ohella siihen, että issias tai pään/niskan särky ei ole vaiavnnut enään pitkään aikaan. Nykyään Humantoolin ansiosta ryhti pysyy väkisinkin hyvänä istuessa, mutta on se ihan mahdollista välillä röhnöttääkin.. Kuitenkin yleisesti pitäisi muistaa se hyvä istuma-asento!

Millaisia joogaliikkeitä mielestäni etenkin toimistotyötä (tai vastaavaa istualteen tehtävää työtä) tekevän kannattaisi tehdä ainakin pari kertaa viikossa? Alla muutamia, jotka avaavat etenkin selkää sekä koko takaketjua jaloista. Tiesitkö, että jos vaikkapa takareidet ja pakaralihakset ovat kireät, voi kireys aiheuttaa ikävät issias-kivut? Joten eikun venyttelemään!
Joogaliikkeitä toimistotyöntekijälle
Alaspäin katsova koira
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ylöspäin katsova koiraOLYMPUS DIGITAL CAMERA
Nukkuva joutsenOLYMPUS DIGITAL CAMERA
Alla oleva versio ylemmästä ottaa enemmän myös lonkan koukistajiin, kokeile molempia!
OLYMPUS DIGITAL CAMERARistivenytykset OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Rintarangan avaus ja selän venytys foam rollerin päällä
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jalkojen vienti pään yli selinmakuulla OLYMPUS DIGITAL CAMERARentouttava alkavaa viikkoa,
<3:llä Jenna

jenna

2 vastausta artikkeliin “Joogaliikkeitä toimistotyöntekijälle”

  1. Hei, näyttääpä mielenkiintoiselta, voisin kokeilla tätä! Voiko tuona maven ja kyykyn (en tee penkkipunnerrusta) tehdä samalla treenikerralla eli kaksi treeniä viikkoon riittäisi tätä ohjelmaa? Toisella kerralla kyykky1 ja mave1 ja toisella treenikerralla kyykky2 ja mave2? Sekä mitä nuo "variation" treenit ovat? 😀

  2. Penkkipunnerruksen voi hyvin korvata pystypunnerruksella tai push pressillä. Mave ja kyykky tehdään juu samassa treenissä. Ensin kyykky ja sen jälkeen mave. Viimeisenä liikkeenä suorin jaloin maastaveto. Hyvät lämmittelyt tietty alkuun. Suosittelen että jaat kropan niin että ensimmäinen treeni on pystypunnerrus-selkä-kädet ja toinen tuo edellä mainittu. Tuossa excelissä, mikä Candidon sivuilta löytyy, on hyvin mietitty eri treenit ja niiden haasteellisuus. Toki voi myös fiiliksen mukaan hiukan tuota muokata. Variaatiot ovat siis näitä muokkauksia liikkeisiin eli esim maven tilalla tehdään mave mutta niin että ei lasketa tankoa maahan asti tai mave tehdään niin että jalkojen alla on korkoa. Eli vaihdellaan pääliikkeitä niin että kuormitetaan samoja lihasryhmiä mutta saadaan erilainen tuntuma. Eli liikepankkeja ja korvaavia liikkeitä löytyy lisää canditon sivuilta löytyvästä PDF:stä. Toki jos haluaa jalkoja ja vetoa kehittää eritoten niin miksei voisi tehdä kahdesti samaa kyykky-mave-treeniä.

    Treeni-iloa syksyyn!

    Mr. A

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta