Kohti kahtasataa kiloa

A:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Nyt kun vuosi on vaihtunut, on hyvä käydä ”tavoitteiden” kimppuun. Yksi niistä olisi saada 200 kg ylös maasta. Ei pitäisi olla ylivoimainen tehtävä, mutta vaatii suunnitelmallista treeniä.

Aloin nyt vuoden vaihteesta treenata Canditon kuuden viikon treeniohjelmaa runkona käyttäen. Tässä tehdään kaksi kertaa viikossa jalat+mave, joten ainakin ärsykettä pitäisi tulla riittävästi. Ohjelmassa on myös mukavasti jaksotusta voluumin ja voiman välillä. En ole kokeillut maksimeita pitkään aikaan, enkä varmaankaan tätä myöskään tee ainakaan lähimpään pariin kuukauteen. Nyt on tärkeintä alkaa rakentamaan perusvoimatasoa ja totuttaa kroppa käsittelemään raskaita painoja. Eli pitää saada työkykyä suuremmaksi, jotta sarjakestävyys nousee, puristusvoima nousee, ja myöskin ohessa voimatasot nousevat.

No mitenkäs tämä sitten toteutetaan?

Canditon ohjelma on siitä näppärä, että hän noudattaa sitä itse ympäri vuoden. Se on rakennettu niin, että varsinkin kyykyssä ja maastavedossa tulosta tulee. Ohjelmassa on ensin voluumivaihe, jossa vedetään keskiraskailla painoilla paljon toistoja ja tehdään treeni hypertrofisesti. Tavoitteena on totuttaa kroppa treeniin ja korkeisiin voluumeihin. Sen jälkeen tulee voimakestävyysvaihe, jossa tehdään raskaammilla painoilla toistoja. Jokaisella treenikerralla viikon sisällä nostetaan painoja, ja opetetaan kroppa käsittelemään aina vaan raskaampia painoja. Viimeisenä vaiheena on korkean intensiteetin voimatreeniä, jossa tehdään 1-4 toistoa aivan maksimien rajoilla keinuen. Tämän jälkeen aloitetaan sykli uudestaan, mutta hiukan raskaammilla painoilla, kuin ensimmäisessä syklissä.

Lueskelin Strength Theory-blogista, että n. puolen vuoden-vuoden treenillä on mahdollista saada aika merkittävääkin lihas- ja voimatasojen kasvua aikaan. Esim. maastavedossa maksimitulos voi nousta 50-60 kg oikealla treenillä, ja jos lahjoja ja motivaatiota on, niin enemmänkin. Tämä tosin koskee n. 1-2 vuotta treenanneita, eli jos treenivuosia on takana useita, ja kehitys on ollut maksimihakuista, ei enää ole mahdollista saavuttaa luonnollisesti kovin korkeita kasvulukuja, koska lihaksista ja eritoten hermostosta on otettu jo ”löysät” pois.

Mutta itse olen vielä mallia jäntevä kukkakeppi, joten varoja kasvaa ja vahvistua löytyy yllinkyllin.

Tässä ensimmäinen postaus kohti 200 kg etappia. Seuraavana palataan asiaan treeniraporttien muodossa.

***

P.S. Klikkaamalla otsikon alta tykkää-nappia tiedetään vähän paremmin millaisia tekstejä tykkäätte lukea 🙂

Anssi Aarnio

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta