Mäkitreeni ja mökkikuulumisia

Terveisiä mökiltä! Päätettiin tuossa jokunen viikko sitten Mr. A:n kanssa, että tänä vuonna vietetään rauhallinen vappu ihan mökkeillen ilman mitään ihmeempiä hulinoita ja serpentiinejä! Ainoa ”hulina” oli se, että käväisin eilen Joensuussa korkkaamassa viralliset kisat Ferin kanssa, agilityssä siis. Sanotaan vaikka näin, että nyt se eka kerta on ohi ja kokemusta saatiin rutkasti 🙂 Parempia tuloksia odotellessa, hehhee! Ja siis simaa ja tippaleipää on tullut mutusteltua … mutta kohtuudella tietty 😉
Tänään aamu alkoi täällä idässä aika viileänä ja lunta sateli kuurottaisesti. Kroppa huusi treeniä ja päätin, että lämpimästi päälle ja ulos! Löysin tällä viikolla Get fit, Stay healthy -blogista mäkitreenin, johon oli aina mäkivetojen väliin lisätty joku liike. Eli eikun kokeilemaan! (Täällä ei tuo siitepöly kiusaa vielä niin vahvasti, joten ulkona pystyy jopa treenaamaan ! ) Osa liikkeistä on vähän modattuja, koska a) joko en tiennyt mikä ihme tämä liike on tai b) olkapääni takia piti vähän varioida. Tuossa Get fit, Stay healty -blogin ohjeessa oli asetettu aikaraja, 2 min / mäkiveto + liike, mutta en nyt ottanut kelloa siihen viereen vaan vedin mahdollisimman täysiä koko treenin 🙂 
Alkulämmittelynä hölkkäilin tuonne saunan taakse, joo tiedän, mutta siellä on hyvä mäki! Ja saunan edessä portaat sekä iso terassi, joka on kuin tehty treenaamiselle 🙂 Mielikuvitusta käyttämällä melkein mikä tahansa paikka muuntuu kyllä treeniin sopivaksi. Lisäksi tuohon alkulämmittelyyn kuului seuraavat liikkeet:
  • jalkojen heilautukset eteen sekä sivuille 10 x / jalka
  • jalka eteen kävelyä (se cancan liike 😉 ) 20 x / jalka
  • mittarimato (alla pari ekaa kuvaa tästä, eli mittarimadon tapaan edetään) 10 x
  • hämähäkki (luulen, että tämä tarkoittaa sitä, että ollaan ensin kuvan 3. asennossa ja siitä sitten 4. kuvan asentoon ja taas sama jatkuu, eli ”kävellään” sivuttain) 20 x

Sitten itse pääliikkeisiin:

Eli alkuun mäkiveto mahdollisimman täysiä! Ja kävellen alas.

1. mäkivedon jälkeen perus kyykky 30 x

2. mäkivedon jälkeen nousu korokkeelle 15 x / jalka

 3. mäkivedon jälkeen vatsarutistuksen jalat ilmassa, toin vielä polvet ja ylävartalon ylhäällä mahdollisimman lähelle toisiaan, 25 x

4. mäkivedon jälkeen askelkyykkyjä tai -kyykkykävelyä, 10 x / jalka
5. mäkivedon jälkeen vuorossa oli punnerrukset porrasta vasten, 10-20 x

6. mäkivedon jälkeen vinot vatsalihakset, 15 x / puoli  

7. mäkivedon jälkeen oli vuorossa etunojapunnerrukset, 20 x

8. mäkivedon jälkeen kyykkyhypyt, 15 x

  

Sellainen treeni! Suosittelen testaamaan 🙂 

Jotta elämä ja mökkeily ei olisi liian helppoa, tein äsken pepputreenin MeNaiset Sport -lehdestä, siitä lisää taas päivän parin sisällä! Nyt odottelen ruuan valmistumista ja sitten saunan lämmitykseen, saa lihakset rentoutua kunnolla saunan lämmössä 🙂 Kannattaa muuten venytellä saunassa! Kun lihakset ovat lämpöiset, saa ne helpommin venymään. 
Nauttikaa viikonlopusta!
<3 Jenna

jenna

5 vastausta artikkeliin “Mäkitreeni ja mökkikuulumisia”

  1. Moi! Hetken aikaa blogia lukeneena tuli mieleeni kysymys, että kuinka jalkasi ovat jaksaneet reenaamisen, siis lähinnä pohkeidta alaspäin, onko jalkaholveissa ollut kipua, minkälaiset jalkahilvit sinulla ylipäätään, korkeat vai matalat? Itsellä meinaa juuri jalat pistää vastaan kun jalkaholvit kipuilee.

  2. Mulla taitaa olla ihan "normaalit" jalkaholvit, siis varmaan sitten korkeat 🙂 Joskus reilu vuosi sitten ostin sellaiset salikengät, joissa sitten jo muutaman minuutin käytön jälkeen kipeytyivät juuri nuo jalkaholvit, mutta vaihdoin kengät Lonsdalen nyrkkeilykenkiin ja kivut ovat hävinneet! Käytän myös Nike Free 5.0 -kenkiä, jotka ovat hieman paljasjalkakengän tyyppiset. Muuta neuvoa en osaa antaa kuin, että kannattaa käydä urheiluliikkeessä tarkistuttamassa jalat ja valita kengät oman jalan mukaan 🙂 Varsinkin jalkapäivänä pitäisi pohjat kengissä olla mahdollisimman joustamattomat, jotta tuntuma alustaan on parempi. Toivottavasti jalkakivut häviävät! 🙂

  3. Eksyin blogiisi näin kahvitauolla etsiessäni vinkkejä mökkitreenaamiseen tulevalle viikonlopulle. Nyt meni kuitenkin kahvit väärään kurkkuun kun katsoin tän postauksen kuvia. Oot äikä käsittämätön pakkaus noissa pinkeissä trikoissa, uhhuh! 😀

  4. Löytyipä hyvinkin, kiitos vinkeistä! "Ilostutathan" lukijoita jatkossa enemmän näitten trikoitten kanssa postauskuvissa, heh 🙂 P.S Voisit tulla vetämään mulle parit kyykkyhypyt 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta