Miksi mulla on PT?

Aurinkoista viikon alkua! Ulkona on +31 C ja heti töiden jälkeen vedin biksut päälle ja levyks takapihalle aurinkotuoliin. Täällä on palattu normaaliin viikkorytmiin ja 3 treeniä salilla pitäis , eiku siis saa ! , taas käydä hikoilemassa 🙂 Myös se yksi pitkä aerobinen lenkki ulkona olisi tarkoitus tehdä, mutta saa nähdä. Musta tuntuu, että tuo pölyn määrä ulkona vaan lisääntyy ja niitä nessuja menee jo ihan liian paljon päivässä! Varmaan pitää siirtyä juoksumatolle tekeen pitkät lenkit, taikka sitten vaan kävellä nenäliinapaketti kädessä 😛 

Muutamat kaverini sekä tuttavani ovat ihmetelleet, että miksi ihmeessä olen ”palkannut” PT:n. ”Eikö sitä nyt ilmankin pärjää?” ”Onhan se nettikin niin täynnä alan tietoutta, että luulisi sen riittävän.” ”Sehän on ihan sika kallista.” ”Käyt vaan salilla ja syöt normaalia ruokaa, kyllä sillä tuloksia tulee.” Mm. tällaisia ajatuksia olen kuullut ihmisten pohdiskelevan ja nyt avaan teille sitten vähän syitä siihen, miksi minä muutama kuukausi sitten tein sen päätöksen, että haluan treenata PT:n kanssa.

Ihan alkuun Wikipediasta lainattu teksti, että mikä se PT eli Personal trainer nyt oikein on?:

”Personal trainer on liikunta-alan ammattinimeke, joka vastaa henkilökohtaista kuntosaliohjaajaa. Personal trainer -nimikkeelle synonyymejä ovat mm. henkilökohtainen valmentaja, kunto-ohjaaja, omavalmentaja ja yksilöohjaaja.
Personal trainerit ovat perinteisesti työskennellyt liikunta- ja kuntokeskuksen yhteydessä tarjoten palvelujaan keskuksen jäsenille, mutta yhä useammin personal trainerin löytää myös muunlaisista toimintaympäristöistä. Personal trainer toimii lähtökohtaisesti henkilökohtaisena valmentajana, ohjaten asiakastaan kohti parempia terveystottumuksia. Asiakkaan tavoite määrittää personal trainerin työnkuvaa. Se voikin vaihdella pitkäjänteisestä elintapojen muutosprosessin tukemisesta lihasmassan kasvattamiseen tähtäävään intensiiviseen kuntosalivalmennukseen. Useimmat personal trainerit ovat erikoistuneet ohjaamaan tietynlaisia asiakasryhmiä, kuten painonpudottajia, kuntourheilijoita tai vaikkapa fitness-lajeissa kilpailemaan tähtääviä asiakkaita.” 
Niin kuin moni teistä lukijoista jo tietääkin, aloitin salilla treenaamisen siinä vuoden 2009 paikkeilla. Ihan ekalla kerralla varasin ajan paikallisen salin personal trainerilta, joka laati mulle 1-jakoisen ohjelman. Tällä ohjelmalla mentiinkin sitten muutama kuukausi ja ainakin ne perusjutut tuli tutuiksi. Kävin silloin salilla 2-3 kertaa / viikko. Ruokapuolesta en niin muuten välittänyt, mutta rahkaa (niitä valmiiksi maustettuja sokeripommeja) kului ja paljon!

Noin vuoden jälkeen tuli taukoa treenaamisesta ja keskityin enemmän lenkkeilyyn ym. aerobiseen. Olin hoikka, jopa hieman alipainoinen, mutta tykkäsin omasta ulkonäöstäni. Muutettuani mieheni kanssa Helsinkiin vuoden 2010 syksyllä, hankin heti salikortin ja aloitin taas sen 2-3 kertaa viikossa käymään salilla. Treeniohjelmia etsin netistä ja muokkailin mieleni mukaan. Ehkä olin jo tuossa vaiheessa alkanut katsella omaa ulkonäköäni uusin silmin ja ainaisien selkäongelmien takia salilla treenaaminen tuli kyllä tarpeeseen! 
Porvooseen muutettiin sitten loppu vuodesta 2011. Alussa aika meni asunnon remontointiin sun muuhun eikä sille treenaamiselle muka löytynyt aikaa. Koirani Ivan muutti meille lähes heti asunnon oston jälkeen ja liikuntani oli suurilta osin sitä lenkkeilyä. Ruokapuoli taas oli aika mässypitoista, siis toki ihan sitä normaalia ruokaa tuli syötyä, mutta lisäksi karkkia, pullaa, sipsejä, vaaleaa leipää ym. epäterveellistä. 

Koin jonkinlaisen herätyksen reilu vuosi sitten. Salilla olin alkanut käydä jo hieman aiemmin, kun suurimmat kiireet kotona olivat helpottuneet. Edelleen jatkoin niillä netistä löytämilläni treeniohjelmilla. (Täytyy tähän väliin sanoa, että niissä ei tietenkään ole mitään vikaa! Hienoa, että ihmiset jakavat ohjelmia ja neuvoja toisille 🙂 Täytyy vaan löytää ne itselle sopivat sieltä runsauden joukosta). Keväällä 2012 bongasin netistä FitFarmin Lite In Shape -nettivalmennuksen ja ajattelin, että tuota pitää kokeilla. Valmis ruokavalio ja treeniohjelmat videoilla varustettuna. Kuinka helppoa! No olihan se treeni todella raskas, mutta tuollainen ”massavalmennus” ruokavalioineen ei sopinut mulle kuitenkaan. Paino jopa laski vähän. Eli siis suosittelisinkin juuri tuota niille, joilla on hieman sitä ylipainoa, jota haluaa pudottaa.

Tämän jälkeen olin aika hukassa. Mitä mä nyt voin syödä ja mitä en? Minkä ruoka-aineen määrää mun pitäis nostaa päivittäisessä ruokavaliossani, jotta se paino nousisi? Miten pitäis treenata, jotta en laihdu enään? Viime kesä ja alkusyksy meni järkkäillessä häitä ja muuten vaan lomaillessa. Välillä ehti salillekin ja syksyllä vielä useamminkin, ja palasin hieman erilaiseen ruokavalioon. Lähemmäksi sitä, mitä tällä hetkellä. Paino ei enää onneksi laskenut ja fyysinen jaksaminen parani. 

Tämän vuoden alussa alkoi ajatus siitä, että olisi mukava kehittyä nopeammin, kyteä ja helmikuussa otin yhteyttä Monna Pursiaiseen MT Personal Training:istä. Sovittiin ensimmäinen tapaaminen ja tässä sitä nyt ollaan 🙂 Mikä sitten on muuttunut sen jälkeen, kun aloin treenata ja syödä Monnan ohjeiden mukaan? Olen vihdoin alkanut nauttia liikunnasta eikä se ole enää sitä ainaista pakkopullaa. Olen kokeillut vaikka mitä uusia liikkeitä sekä salilla että sen ulkopuolella treenatessa. No sitä painoa on tullut n. 4 kg lisää. Olen oppinut syömään säännöllisesti ja terveellisesti, kuitenkin siten, että annan itselleni luvan herkutella yhtenä päivänä viikossa. Olen päässyt eroon sokerikoukusta. Olen oppinut kuuntelemaan kehoani ja tulkitsemaan sen viestejä paremmin. Tässä nyt ainakin osa niistä asioista, mitä ammattilaisen apu on tuonut omaan elämääni 🙂 

Se, onko tämä harrastus kallista vai ei, on mielestäni toisarvoista. PT-palveluita on vaikka minkälaisia ja hinnatkin vaihtelevat suuresti. Tottakai mikä tahansa harrastus maksaa, joku enemmän ja joku vähemmän. Netistä löytyy paljon tietoa ja sitä tankkaan itseeni aina, kun vaan ehdin. Kuitenkin mielestäni oli toistaiseksi ”helpompaa”, että ammattilainen neuvoo, kun että itse kouluttaudun ammattilaiseksi 😀 Se, että syö enemmän kuin kuluttaa, pitää tottakai paikkansa ja sillä tavalla sitä painoa saadaan. Mutta se, mitä syö ja miten paljon, on sitten ihan eri juttunsa. Tässäkin oli helpompaa kääntyä ammattilaisen puoleen ja opetella itse sitten pikku hiljaa näitä juttuja, kuten siinä treeniohjelmassakin 🙂 

Tässä siis mun tarinaa ja mietteitä siitä, miksi kannattaa palkata PT! Onko sulla PT? Olisi mukava kuulla teidän kokemuksia ennen ja jälkeen PT:n! 🙂

Lämpöä viikkoonne 🙂

<3 Jenna

P.S. Muistathan käydä osallistumassa Me We:n pipo-arvontaan! Voittaja saa itse kustomoida oman näköisen pipon 🙂 Tarkemmat ohjeet täältä: Me We – ihana pipo & arvonta !

  
jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta