Mitä kaikkea voi treenata kotona?

Kuten jo aiemminkin on todettu, näin vuoden alussa ihmisten kuntoiluinto lisääntyy ja kuntosalit täyttyvät uusista harrastajista. Tämä on tietysti ihan loistavaa, kunhan into vain säilyisi koko vuoden! Mutta mitä sitten, jos et halua treenata salilla? Jos haluat tehdä treenit kotona ilman salimaksuja ja laitteisiin jonottamista? Tai jos aika ei riitä salilla treenaamiseen?
Kotitreenit on mun mielestä erittäin hyvä vaihtoehto kuntosalille. Harvoilta löytyy kotoa penkkiä, tankoa sekä pinoa levypainoja, mutta myös muilla välineillä voi treeniä tehdä. Ja ihan ilman välineitäkin se onnistuu.
Kehonpainoharjoittelu
Oma keho kulkee aina mukana. Täten voit treenata sen avulla missä vain! Kehonpainoharjoittelulla saat lisättyä voimaa tiettyyn pisteeseen asti, mutta myös kestävyyttä sekä nopeutta. Urheilijan kannattaa hyödyntää kehonpainoharjoittelua muun harjoittelunsa ohella. Kuten kuntosalillakin treenatessa, kehonpainolla harjoitellessa ei tavoitteena ole tehdä 250 istumaannousua tai 100 punnerrusta, jos et halua kokeilla enkkaa 😉 Eli tärkeämpää olisi löytää sellaiset liikkeet, joilla saat tehtyä 8-15 toistoa vaikkapa 3-5 sarjaa siten, että tämän jälkeen lihaksissa tuntuu! 
Alkuun naistenpunnerrus voi olla raskas, mutta hetken päästä huomaat, että miestenpunnerrukset sujuvat. Kun niitäkin menee huomaamatta parikymmentä, löytyy erilaisia erikoistekniikoita, kuten yhden käden punnerrus, punnerrus ”hypyn” kanssa… Netistä löytyy näitäkin vaikka kuinka 🙂
Blogin yläpalkista Treeniohjelmia-linkin takaa löytyy muutama oman kehon painolla tehtävä treeni!


Kahvakuula

Kun pari vuotta sitten ostin ensimmäisen kahvakuulan kotiin ja kokeilin jotain treeniä, jonka olin YouTubesta nähnyt, en arvannut, että kävely olisi haastavaa vielä viikonkin päästä.

Eli kahvakuula on erittäin hyvä ja tehokas treenimuoto! Jo 20-30 minuutin harjoittelulla saat takuuvarmasti hien pintaan ja lihaksiin tuntuman. Tuolta blogin yläpalkista löytyy muutamia kahvakuulaohjelmia ja näitäkin on mm. YouTube pullollaan 🙂

Alkuun naisille noin 6-8 kg:n kuula on sopiva, kahden käden liikkeisiin 10-12 kg:n voi olla monille sopiva jo heti alusta lähtien. Miesten aloituskuulan paino on 16 kg.

TRX-narut

Jos haluaa hieman investoida, suosittelen lämmöllä TRX-narujen ostoa. Näitä löytyy kyllä ”kopio-versioitakin”, jotka ovat varmasti ihan yhtä toimivia kuin alkuperäinen tuote. TRX:llä saat treenattua koko kropan todella tehokkaasti. Kehon kulmaa ja narujen pituutta säätämällä säädät harjoitteluvastusta.

Kuten edellisiäkin, myös TRX-treeniohjelmia löytyy tuolta Treeniohjelmia-sivulta. Näitäkin teen varmasti enemmän, kun saan tuon olkapään treenikuntoon!

Treenaatko kotona? Onko sulla joku muu treenitapa kotona kuin edellä mainitut? Haluan ehdottomasti kuulla 🙂

Mukavaa viikonloppua,

Jos haluat seurata mun höpötyksiä ja treenejä enemmänkin:

Liity lukijaksi blogin vasemmasta sivupalkista
Tykkää >  Facebook
Seuraa > Instagram
Seuraa > Bloglovin
Seuraa > Blogilista 
jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta