Miten treenaan vatsalihaksia tällä hetkellä?

Jo muutaman viikon ajan olen pyrkinyt tekemään vatsalihastreenin kahdesti viikossa. Jossain vaiheessa havahduin siihen, että olin ihan huolella laiminlyönyt vatsalihasten treenaamista ja etenkin syvät vatsalihakset ovat päässeet turhankin heikkoon kuntoon.

Mulla myös alaselkä oireilee melko usein issias-kivun tyyppisenä vihlomisena. Tähän varmasti iso syy on ollut juuri nämä heikot syvät vatsalihakset ja sitä kautta pepun liika työntyminen taakse ja alaselän notkahtaminen. Eli pelkästään hyvännäköisen sixpackin takia ei niitä vatsoja kannata treenata 😉 Millaisella treenillä olen vatsoja nyt treenannut?:
Vatsalihastreeni
Tee liikkeet kiertoharjoitteluna, 3-5 kertaa
Voimapyörä – maksimitoistot / sarja

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jalkojen nosto – 10-15 toistoa / sarja

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERARussian twist – 10-15 toistoa per puoli / sarja

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lankku – maksimitoistot / sarja

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lopuksi vielä kevyet venyttelyt vatsalihaksille sekä selälle

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Voimapyörä on ihan älytön killeri vatsalihaksille. En vielä pääse lattiaan asti, mutta kun jaksaa vain treenata, niin joku päivä pääsen! Jalkojen nosto selinmakuulla on mun ehdoton lemppari vatsoille, edelleen. Lisämaustetta saa, kun yläasennossa nostaa jalkoja kohti kattoa sen verran, että peppu nousee maasta ja laskee hitaasti alas lähelle lattiaa. Russian twist lisäpainolla tai ilman toimii puolestaan hyvin kyljille ja vinoille vatsalihaksille. Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, oon ottanut vanhan kunnon lankun takaisin treeniin (kuvassa ehkä hitusen selkä notkolla) 🙂 Kun voimat kehittyvät, voi sitten varioida tätäkin liikettä!
Oliko joukossa sun vatsalihastreenin liikkeitä?
<3:llä Jenna

jenna

2 vastausta artikkeliin “Miten treenaan vatsalihaksia tällä hetkellä?”

  1. Voimapyörä on äärimmäisen tuttu, sitä tulee tehtyä n. 3×20 useasti. Nyt on käynyt käsky lankuttaa lisää valmentajien toimesta ja sitä paljon treenissä tehdäänkin, meillä vain kuntotasot on 50 hengellä koko seuran treenatessa vielä yhdessä niin erilaisia, että tehdään minuutin mittaisia, joten olen hakenut haastetta telinevoimistelijamaisesta lankusta, eli pyöräytän jalkapöydät alaspäin ja olen kengän kärjen yläpuolella jaloista maassa. Lisää haastavuutta huomattavasti – joutuu kannattelemaan yläkehoaan paljon kovempaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta