Miten valita hyvät treenikengät?

Urheilutarvikeliikkeet ja kenkäkaupat sekä osa vaateliikkeistäkin myy nykyään sadoittain erilaisia kenkiä. Ja lisäksi on toki ne verkkokaupatkin. Näistä kengistä kuluttajan pitäisi sitten osata valita itselleen sopivat. Kuntosalilla näkee nykyään ihanan värikästäkin treenikansaa, mutta osataanko valita myös kivojen ja mukavilta tuntuvien vaatteiden lisäksi hyvät kengät? Kengät on kuitenkin mun mielestä ne tärkeimmät varusteet siellä kuntosalilla, etenkin jalkapäivänä.

Miksi näin? No, vääränlainen jalan asento tai pohjan geeli / pehmeä pohja syö liikkeen energiaa, jolloin kaikki voima ei mene painon ylös nostamiseen vaan osa kuluu pohjan materiaalin kasaan painamiseen.

Eli vaikka löydät kivat hieman paksumman pohjan (esim. Nike Free 5.0 on jo tällainen vaikka ns. paljasjalkakenkä onkin) omaavat kengät, kannattaa tarkoin miettiä niiden käyttöä juuri jalkatreeniä tai vaikkapa mavea tehdessä. Etenkin siis isommilla painoilla treenatessa. Kun kengän pohja painuu kasaan, saattaa se myös vääristää jalan asentoa eikä asento tunnu enää niin tukevalta. Tämä puolestaan saattaa johtaa vaikkapa polvien ”vääntymiseen” ja pahimmassa tapauksessa vammojen syntymiseen.

Suosittelenkin hankkimaan joko pelkästään tosi ohut pohjaiset kengät, esim. nyrkkeilykengät tai paljasjalkakengät, taikka sitten ihan painonnostokengät. Painonnostokengät on suunniteltu juuri siihen painonnostoon eli kantapään alla oleva kiila tuo syvyyttä kyykkyihin, lisää liikkuvuutta ym. Kiilan korkeus valitaan liikkuvuuden ja pituuden mukaan, yleensä niin että pidemmillä henkilöillä hiukan korkeampi korko toimii paremmin. Mulla on käytössä Lonsdalen nyrkkeilykengät, kengissä on tosi hyvä tuki nilkalle sekä tasapohja antaa hyvän tuntuman lattiaan eikä painu kasaan. Myös Vibramin Fivefingersejä oon nähnyt salilla porukan jonkin verran käyttävän. Tykkään itsekin tosi paljon kyseisistä kengistä, mutta oon testannut niitä vain juoksulenkeillä 🙂

www.dietsinreview.com

Painonnonstokengät (lily.fi)
Käytän salilla myös Nike Free 5.0 -kenkiä. Lähinnä sellaisissa treeneissä, joissa paino ei kohdistu jalkoihin. 
Mitkä kengät teillä on käytössä salitreenissä? 🙂

Treeni-iloa!

P.S. Postauksessa käytetyt kengät ovat esimerkkejä eikä tämä ollut mikään yhteistyö tai mainosjuttu 🙂
jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta