Muistatko huoltaa kehoasi?

Muistatko huoltaa kehoasi? Kysymys, johon ainakin itse vastasin ennen valitettavan usein, että en. Kun kroppa alkaa prakaamaan, alaselkä kipuilee, päätä särkee, selässä vihloo, vasta näinä hetkinä valitettavasti sitä muistaa, että niin se kehonhuolto! Nämäkin vaivat johtuvat allekirjoittaneella siitä, että a) iso pakaralihas on aivan jumissa ja b/c) selästä löytyy kireitä lihaksia sekä fasettilukkoja. Sellaisia asioita, joihin pystyy kuitenkin vaikuttamaan.

Mulla on yliliikkuvat nivelet ja ne aiheuttavat omat ongelmansa. En tietenkään voi tämän yliliikkuvuuden taakse piiloutua ja vakuutella itselleni, että esimerkiksi venyttelyä ei kannata tehdä. Lyhytkestoiset pumppaavat venyttelyt ovat ihan okei ainakin mun tapauksessa, ei siitä venyvyydestä kuitenkaan haittaa ole salilla tai tankotanssissakaan! Pidempikestoiset venyttelyt puolestaan eivät kannata, koska niillä saattaa tehdä enemmän hallaa itselleen. Toki, jos kroppa on ”normaali”, on pidemmätkin venyttelyt varmasti okei! Venyttely on sellainen helppo tapa huoltaa kehoa. Olen saanut tehtyä venyttelystä tavan siten, että aina illalla, kun istuisin sohvalle, istunkin lattialle ja venyttelen hetken! Mitä muuta sitten voi tehdä huoltaakseen kehoaan?

DCIM106GOPRO DCIM105GOPRO DCIM106GOPRO

Venyttely ei välttämättä auta kuin pieniin jumeihin ja lisää toki liikkuvuutta, mutta entäs sitten, kun jumit ovat vähän isompia? Jos kotikonsteja haluaa kokeilla, on erilaiset foam rollerit sekä trigger- / hierontapallot loistava valinta. Toki löytyy näiden lisäksi esimerkiksi hierontakaaria ja kipukoukkuja. Kaikki nämä ovat todella näppäriä apuja erilaisten jumien avaamiseen, kun vain malttaa kivusta huolimatta hetken rullailla/painella 🙂

Edellä mainittujen lisäksi kehoaan kannattaa huoltaa myös säännöllisellä hieronnalla. Se, kuinka usein hieronnassa kannattaa käydä, riippuu ihan omasta kropasta. Hieroja osaa varmasti parhaiten katsoa sopivan välin. Joskus teille kerroinkin, että etsin täältä Porvoosta itselle sopivaa hierojaa ja keskiviikkona se vihdoin löytyi! Kävin 90 minuutin kokovartalohieronnassa Hierontapiste Balanssissa ihanan pirteän Annan käsittelyssä. Oli kuulkaas penikat, takareiden puolelta polven jänteet, pakaralihaksen yläosa, lukemattomat kohdat selässä ja niskassa aivan jumissa. Mutta tuossa 90 minuutissa onneksi jo hieman helpotti ja parin viikon päästä uudestaan 🙂

Mihin kaikkeen hieronta auttaa?

Hieronta vilkastuttaa ja virkistää verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, jolloin happi ja ravinteet kulkevat paremmin. Kipu lievittyy ja säryt poistuvat. Hieronta rentouttaa lihaksia, lisää kehon nivelten ja nikamien liikkuvuutta, ja vähentää jäykkyyttä. Myös aivotoiminta tehostuu ja vilkastuu verenkierron elpyessä.

Hieronta vähentää stressihormoni kortisolin määrää ja nostaa serotoniinin määrää poistaen stressiä ja lisäten hyvänolon tuntemuksia. Hieronta vaikuttaa positiivisesti myös immuunijärjestelmään vapauttamalla elimistöä puolustavia valkosoluja.

  • Lihasperäiseen päänsärkyyn
  • Rasituskipuihin
  • Ruoansulatushäiriöihin
  • Arpi- ja sideskudosmuodostumiin
  • Puutumisoireisiin
  • Stressin lievittämiseen, univaikeuksiin, masennukseen
  • PMS-oireisiin
  • Reumasairauksiin (ei akuutissa tulehdusvaiheessa)
  • Leikkauksen jälkihoitona esim turvotuksen poistamiseen ja arpikudoksen muodostumiseen

Teksti lainattu täältä

pinterest.com
pinterest.com

Muistatko huoltaa kehoasi? 🙂
Ihanaa perjantaita,
<3:llä Jenna

jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta