Muutama vaihtoehto salitreenille :)

Mietin tuossa ennen kesälomaa, että miten sitä voi olla 3 viikkoa ilman kuntosalitreenejä? Ne kun ovat täyttäneet säännöllisesti jokaisen viikkoni jo reilu vuoden ajan (epäsäännöllisesti jo pidempäänkin). Ja nyt kun heinäkuussakin oli se 26 hellepäivää, ei se salilla treenaaminen välttämättä niin innosta. 
No, vastauksena edelliseen kysymykseen: yllättävän hyvin! Toki se, että kuntosalia ei sieltä mökin läheltä löydy, vaatii treenaamiselta vähän enemmän mielikuvitusta. Itse vertaan usein eri treenimuotoja siihen tunteeseen, jonka salilla saan. Tai ainakin tunteeseen, jonka salitreenin jälkeen saan. Ja kyllähän tämän tunteen lihaksiin ja yleiseen fiilikseen on loman aikana saanut monesti 🙂 Ilman niitä puntteja.

Yksi oiva tapa treenata, jos ei ole juuri mitään apuvälineitä ympärillä, on oman kehon painolla tehtävät liikkeet. Voi tehdä erilaisia kyykkyjä, hyppyjä, punnerruksia, selänojennusta, vatsalihaksia. Vaikka ja mitä siis. Jos sieltä mökiltä tai kotoa löytyy vaikkapa isohkoja kiviä, saa niistä näppärän lisäpainon vaikkapa niihin kyykkyihin! Portaita apuna käyttäen voi tehdä pohkeille nousua, hyppyjä korokkeelle, dippejä… You name it!

Toki lenkkeily, etenkin lenkkeily ja juokseminen metsässä tuo uutta haastetta siellä arkisessa asfalttiviisakossa ravaamiseen. Mieli rentoutuu ja koordinaatio paranee juurakoiden ja kantojen yli hyppiessä 🙂 ja jos nälkä yllättää, voi poimia muutaman mustikan äkillisempään hätään 😉
Mitä muita treenikeinoja sitten on? Erilaiset lapsuudesta tutut temppu/voimisteluliikkeet toimivat yhä! Kärrynpyörät, kuperkeikat, käsilläseisonta sitten jo enemmän haastetta kaipaavalle ja toki wall climb vaikkapa puuta vasten 🙂

Myös kesäpeleissä tulee liikuttua yllättävän paljon. Me pelattiin ”tennistä” rannassa siten, että pallon perässä joutui välillä kunnolla kahlaamaan! Vedestä saa kyllä hyvän vastuksen.
Aasinsiltana edelliseen: uiminen. Melko usein läheltä löytyy järvi tai meri, jossa pääsee uimaan 😉 Yritä uida ihan kunnon lenkkejä, huomaat kyllä, että uiminen ottaa mukavasti rintalihaksiin ja toki muihinkin, varsinkin yläkropan lihaksiin! Ja voihan sitä tehdä siinä rannassa vaikka vesijumppaa.
Ehdoton suosikkilajini tänä kesänä on kyllä tuo SUPpailu! Jos et halua investoida omaan lautaan, voi lajia kokeilla jo aika monissa eri paikoissa ympäri Suomea. Mielestäni lautavuokratkaan eivät ole kovin kalliita. Yhden tunnin hinta noin 20 € ja alkeiskurssi noin 45 € (hinnat arcticsurf.fi). SUPpailussa työhön pääsee niin yläkropan lihakset että tasapaino ja yleinen kehonhallinta. Ja mieli lepää keskellä ihanaa luontoa!
Listaa voisi jatkaa vielä vaikka ja kuinka.. Kertokaapa te, että millä tavalla treenaatte kesällä? 🙂

Mukavaa elokuun alkua!
<3 Jenna
P.S. Muistattehan kahvakuula-alennuksen! Blogin lukijat saavat elokuun loppuun asti kahvakuulat 15 % alennuksella Kuntokauppa.fi:stä koodilla KUULAT15! Kuulasivuille suoraan tästä 🙂

jenna

2 vastausta artikkeliin “Muutama vaihtoehto salitreenille :)”

  1. Olin just äsken mökkireissulla ja koitin päästä paikalliselle salille ja kysees oli tosi pieni kylä jossa 1sali. Se oli tietty huoltotauolla ja kun oli pakko tehä jotain ni hurautin takas mökille, penkomaan varastorakennusta. 😀 Siel oli vaikka mitä!! mm. 50litran vesikanistereita, isoja kiviä 20-40kg ja kun vähän sovelsi ni rautakanki sai toimia levytankona ja kun oli millä "mällätä" ni sain tehtyä viikon aikana kunnon treenejä arskas :)) häshtägeitekosyitä
    T:Hopohessu

  2. Mukava kuulla, että mielikuvitusta löytyy salitreenien korvaajaksi 🙂 Itsellä olisi mökiltä ollut melkein 100 km lähimmälle salille, joten tuli sitten kuntoiltua muilla konsteilla! Toimii ja on hyvä välillä tehdäkin muuta kuin salitreeniä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta