Olkapään kuulumiset

Ajattelin kirjoitella teille vähän laajemmin tästä olkapään kuntoutuksesta. Aina silloin tällöin lauseella tai kahdella oon siitä maininnut, mutta jos nyt sit vähän useammalla 🙂

Leikkauksesta kerroin jo tarkemmin täällä, mutta lyhyesti vielä: 2.2.14 oikeaan olkapäähäni laitettiin 2 sidosta vahvimpien nivelsiteiden ja nivelkapselin väliin, jotta olkapää ei enää lähde sijoiltaan. Olkapääni lähti muistaakseni 4 kertaa sijoiltaan, noin kerran vuodessa eikä kuntoutuksesta ollut apua, koska magneettikuvauksessa todettiin, että olkapäästä  puuttui kokonaan eturustorengas, joka olkapäätä pitää paikoillaan. Leikkaus tehtiin päiväkirurgisella heti aamusta ja pääsin jo illaksi kotiin.

Ekat 4 päivää olkapää oli tosi kipeä. Nukuin melkein koko ajan ja Panacodia, Buranaa sekä pari Morfiini- kapseliakin piti kipuun ottaa. Yöt oli reilu kuukauden verran kaikista vaikeinta aikaa. Nukuin puoli-istuvassa asennossa varmaan 10 tyynyn tukiessa ja pikku hiljaa sitten vähensin tyynyjen määrää. Alkuun heräilin noin 6 kertaa yössä, vasta reilu kuukauden jälkeen sain nukuttua koko yön ilman heräämistä. Jomotus olkapäässä oli suurin juuri silloin, kun olin makuuasennossa.

Heti alusta lähtien tein 3 kertaa päivässä kuntoutusliikkeitä. Nämä liikkeet oli ranteen pyöritystä, kämmenen nyrkkiin laittoa ja avaamista, kyynerpään liikuttamista, käden roikottamista ja pyörittämistä rentona alaspäin. Eli sellaisia tällä hetkellä ajateltuna helppoja ja kevyitä liikkeitä, mutta alkuun kuitenkin tosi raskaita ja haastavia. Olkapään ulkokierto oli ehdottomasti kielletty.

 Tammikuun alussa jätin kantositeen pois, jota olin käyttänyt siihen saakka yötä päivää. Ei ollut kyllä herkkua nukkua käsi siteessä ja vielä ”köytettynä” selän takaa, jotta se ei pääse liikkumaan. Opin sentään nukkumaan selälläni 😉 Sain vuoden alussa myös uudet kuntoutusliikkeet fysioterapeutilta. Tällä kertaa alettiin hakemaan jo vähän enemmän liikettä, kättä sai alkaa tuetusti liikuttamaan vaakatasoon, mutta edelleen ulkokiertoa tuli välttää. 

Tammikuun 21. päivä mulla oli sekä fyssari että lääkäri. Lääkäri oli sitä mieltä, että käsi on parantunut tosi hyvää vauhtia, kun liikkui silloin jo ihan mukavasti. Fyssarilta sain ohjeet kepin kanssa tehtäviin harjoitteisiin, joita kuvissakin näkyy. Eli nyt oli vuorossa saada olkapää liikkumaan täyteen liikelaajuuteen asti. Mitään muita kieltoja kuin nostot ei enään ollut. Eli raskaita nostoja saa alkaa tehdä vasta aikaisintaan 3 kk leikkauksesta.

Fyssari oli tuolloin tammikuun lopulla sitä mieltä, että käsi alkaa varmasti 2-3 viikossa liikkua jo ihan normaalisti, mutta kaikkihan ei mee aina niinkuin Strömsössä eli edelleen tuo sivulta ylös nosto aiheuttaa ongelmia. Olkapää kiristää juuri yllä olevassa kuvassa näkyvään kohtaan, mutta oon nyt ahkerasti kepin kanssa tehnyt liikettä ja toivotaan, että pian käsi liikkuisi kokonaan ylös asti. Myös tuossa olkapään ulkokierrossa on vielä vajautta, mutta sitä liikettä en oo tehnytkään kuin vasta kolmisen viikkoa.

Kun olkapää vaan alkaa liikkua täydessä liikelaajuudessa, pääsen aloittamaan kuminauhajumpat ja saatte tekin sitten yläkropalle kumpparijumppa-treeniohjelmaa!

Sen mitä tässä projektissa on oppinut, on kärsivällisyys. Sitä multa harvoin löytyy, mutta tässä kohtaa maltti on valttia. Liiallisella rehaamisella ei pääse eteenpäin, mutta ei myöskään tekemättömyydellä. Eli olkapään tuntoja kuunnellen eteenpän!

Kaiken kaikkiaan noin vuosi tässä kuulemma menee, että käsi on jälleen täysin kunnossa, mutta mua motivoi se, että heti kun saan liikeradat kuntoon, pääsen tekemään niin olkapäälle kuin muullekin yläkropalle treeniä 🙂 Tuntuu, että reidet paisuu ja yläkroppa kutistuu tässä odotellessa 😉

Sellainen vähän pidempi kertomus nyt olkapään tilanteesta! Jos heräsi jotain kysymyksiä, niin laittakaa niitä ihmeessä kommenttiboksiin 🙂

Ihanaa perjantaita,

Jos haluat seurata höpötyksiäni enemmänkin:

Liity lukijaksi blogin vasemmasta sivupalkista
Tykkää >  Facebook
Seuraa > Instagram
Seuraa > Bloglovin
Tilaa & seuraa > Blogilista 

jenna

4 vastausta artikkeliin “Olkapään kuulumiset”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta