Parapähkinä: peitto heilumaan ja syöpäriski minimiin ;)

Siis mitä?! Voiko olla mahdollista saavuttaa pähkinää syömällä otsikossa mainitut jutut? Saada vipinää makkariin, vähentää syöpäriskiä ja vieläpä olla mukana pelastamassa Amazonin sademetsiä? Niin ja nostaa testosteronitasoa sekä parantaa aineenvaihduntaa? Kyllä voi. Jos netistä löytyviin kirjoituksiin sekä tutkimuksiin on uskomista 🙂
SONY DSC
”Törmäsin” parapähkinään muutama viikko sitten, kun olin etsimässä terveellisiä naposteltavia automatkalle. Meidän lähikauppaan oli tullut sellainen Irtosnacks-hylly, jossa on kaikenlaisia pähkinöitä, niin suklaakuorrutteella 😉 kuin ilmankin. Pussiin päätyi kyllä molempia, mutta juuri tämä parapähkinä sai huomioni.
En ollut aiemmin moisesta kuullut, joten pitihän sitä maistaa! Ja autossa oli sitten aikaa googletella, että mikäs pähkinä tää nyt oikein onkaan.
Parapähkinä
1. Parapähkinäpuut elävät vain ja ainoastaan Amazonin sademetsissä. Ne voivat elää jopa 500-1000 vuotiaiksi. Eli syömällä parapähkinöitä, autat näiden metsien säilymistä.
2. Parapähkinät sisältävät runsaasti terveellistä rasvaa, proteiineja sekä mineraaleja. Rasvaa pähkinöissä on 87 %, mutta se on terveellistä eli mm. vauhdittaa kehon rasvanpolttoa sekä tekee hyvää aivojen toiminnalle.
3. Seleeni. Mulle aiemmin melko tuntematon hivenaine, joka on lisäksi vahva antioksidantti. Seleeni nostaa testosteronitasoja sekä parantaa sperman laatua sekä liikkuvuutta. Tämä kannattaa pitää mielessä, jos vauvojen hankinta on ajankohtaista !
4. Riittävä (muttei liiallinen) seleenin saanti vähentää miehillä riskiä sairastua eturauhassyöpään. Naisilla puolestaan riski sairastua rintasyöpään pienenee seleenin saannin myötä. Parapähkinöiden syönti ennaltaehkäisee myös sairastumista maksakirroosiin sekä sepelvaltimotautiin.
5. Seleenitasojen nostaminen on tehokkaampaa parapähkinöitä syömällä kuin seleenilisäravinteita käyttämällä. Parapähkinät sisältävät myös E-vitamiinia, joka auttaa seleeniä toimimaan kunnolla.
6. Arginiini, jota parapähkinät sisältävät, toimii ”luonnollisena viagrana”. Bodareille ilouutisena: arginiini vapauttaa kasvuhormonia eli eikun pähkinöitä ostamaan!
7. Liiallinen parapähkinöiden syöminen aiheuttaa mm. ihon rasvoittumista, hiusten lähtöä, väsymystä sekä ärtymystä eli kohtuus tässäkin. Aikuisille 400 mg seleeniä / päivä on maksimi. Täten 3 pähkinää päivässä on riittävä määrä niille, jotka niitä säännöllisesti nauttivat.
8. Pähkinät ovat miedon voin makuisia, mutta henkilökohtaisesti tykkään kyllä!
Sellainen tietoisku viikon alkuun 🙂
Kuuluuko parapähkinät teillä päivittäiseen käyttöön? 
<3:llä Jenna

Lähde: http://www.vitamiinisuositukset.com/parapahkina-seleeni/

jenna

4 vastausta artikkeliin “Parapähkinä: peitto heilumaan ja syöpäriski minimiin ;)”

  1. Parapähkinä on luonnostaan radioaktiviinen, jonka takia sitä ei kannatakaan nauttia suuria määriä. Auringonkukan siemenet ehdottomasti parhaita luonnollisia e-vitamiinin lähteitä.

    Itse syön yhden parapähkinän päivässä seleenin saannin takia : )

  2. Parapähkinät ovat mainioita snackseja! 🙂 Itsellä ovat nykyään satunnaisessa käytössä, vaihtelen pähkinälajeja ajoittain jottei elimistö ärsyynny tietystä lajista (lievästi pähkinäallergiselle kuulemma mahdollista). Vinkkinä parapähkinöistä, ne kannattaa säilyttää jääkaapissa koska härskiintyvät erityisen helposti ja maku muuttuu samalla melko paljon. Kannattaa myös suosia luomuversioita, parapähkinöiden valikoimissa tavataan ilmeisesti paljon hometta!

  3. Juu tuo on totta, mutta muutaman pähkinän voi huoletta päivässä syödä 🙂 täytyykin ostaa taas auringonkukan siemeniä!

  4. Tuosta homejutusta en tiennytkään, kiitti vinkistä! Täytyy ensi kerralla kaupassa katsoa, josko siellä olisi luomuversioita 🙂 Ovat kyllä loistavia snacksejä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta