Ei se pelkkä ulkonäkö, vaan kokonaisvaltainen hyvinvointi

Eilen 6.5.17 vietettiin Älä laihduta -päivää. Raksakiireiden keskellä en ehtinyt näppiksen ääreen, mutta sivuan asiaa hieman nyt:

Ulkonäkö oli pääosin se juttu, jonka vuoksi aikanaan aloitin kuntosalitreenin. Muistan vieläkin, kun ensimmäistä kertaa salille marssiessani sanoin PT:lle, että tee mulle sellainen treeniohjelma, jolla voisin saada lihasmassaa. Ihailin jo silloin, vuonna 2009 timmejä ja sopivasti lihaksikkaita naisia. Halusin olla itsekin sellainen. PT sanoi, että ei se lihas sieltä sulla kyllä niin nopeasti kasva, jos kasvaa ollenkaan. Tämän PT:n kanssa se ensimmäinen tapaaminen jäi myös viimeiseksi. No, hän oli täysin väärässä sen suhteen, että sellaista hoikkaa noin 55 kiloista kukkakeppiä muistuttavaa kroppaa ei muka saisi lihaksikkaammaksi! Jotenkin ne sanat kolahtivat silloin sen verran lujaa, että päätin, että kele!, kyllä varmasti pala kasvaa! Ja niinhän se kasvoi. Mutta vuosien varrella motiivi kuntosalilla käymiseen ja muunkin liikunnan viikkorytmiin liittämiseen on muuttunut huomattavasti enemmän ulkonäkökeskeisestä tavoittelemaan kehon kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Kun käyn säännöllisesti kuntosalilla, pysyy jumit poissa ja selkä (joka on kipuillut aikanaan vaikka kuinka ja paljon) kunnossa. Mieli on virkeä ja uni on huomattavasti parempaa. Kun tähän yhdistää reippaan, terveellisen syömisen, kasvaa se lihaskin siellä hiljalleen. Kuntosalitreenin ympärille olen yhdistänyt lenkkeilyn, agilityn sekä joogan. Lajit, joista itse nautin suunnattomasti. Stressitasot pysyvät alhaalla, kun piipahtaa työpäivän jälkeen läheisessä metsässä reippailemassa sekä joogaa pari kertaa viikossa oman fiiliksen mukaan. Välillä rauhallisempaa yin-joogaa, välillä vaikkapa dynaamisempaa astangaa.

Mitä tulee laihduttamiseen omalla kohdallani, täytyy sanoa, että en ole ikinä uhrannut ajatustakaan sille, että mun pitäisi tästä laihtua. Vuosien varrella sitä on oppinut arvostamaan toimivaa ja tervettä kehoa. Sitä kehon kokonaisvaltaista hyvinvointia. Mielestäni se on juuri se tärkein asia, jota voit oman hyvinvointisi eteen tehdä. Kun mietit omia elintapojasi ja tarvittaessa korjaat niitä astetta terveellisempään suuntaan, huomaat jo varmasti melko pian kuinka fiilis muuttuu ehkäpä siitä nuutuneesta ja väsyneestä virkeään ja jaksavaan. Terveydelle haitallisia tiloja ovat tietysti huomattava ali- tai ylipaino, mutta muuten paino ei juurikaan kerro mitään. Itse olen tässä vuosien varrella muuttunut hiljalleen alipainoisesta normaalipainoiseksi, mutta tätä painon muutostakin tärkeämpää on oma vointi. Jaksan tehdä asioita paljon paremmin kuin ennen, ja voin kokonaisvaltaisesti huomattavasti paremmin. Vaa’alla käynnin olen lopettanut jo aika päivää sitten, ja säästänyt painolukeman tuijottamiseen ja siitä vatvomisen oman kehon voinnin kuunteluun. Myös sen hetkellisen ruokien punnitsemisen sekä herkkupäivästä totaalikieltäymisen olen jättänyt taakse. Elämästä pitää nauttia!

Muista, että olet juuri hyvä sellaisena kuin olet! Mutta jos olo tuntuu nihkeältä eikä oikein jaksa, suosittelen elämäntapojen pientä viilausta liikunnan ja ruokailutottumusten myötä rennolla fiiliksellä 🙂

#älälaihduta

<3:llä Jenna

jennaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 4
Tykkää jutusta