Pirun sokerikoukku & miten päästä siitä eroon?

J:

Näin loman jälkeen sitä usein havahtuu siihen, että herkkuja menee ääntä kohti melkoisia määriä. Ja usein! Mihin katosi se ”herkkupäivä”? Sokerikoukku on melkoinen piru, josta on todella haastava päästä eroon. Olen aiemminkin kertonut, että etenkin opiskeluaikana sitä tuli napsittua mm. suklaata sekä juotavia jugurtteja kovimpaan nälkään. Jopa joka päivä. Sanomattakin on selvää, että kroppa tottui siihen jatkuvaan sokerin saantiin ja riippuvuus oli valmis.

Edelleen sitä koukuttuu sokeriin todella nopeasti. Ehkäpä jopa hieman hölmöä, että antaa sen tapahtua vaikka tietää, että seurauksena ei ole kuin vetämätön olo ja vain sen pienen hetken ihan hyvä fiilis ennen kuin insuliinitasot laskevat yhtä nopeasti kuin olivat nousseetkin.

weheartit.com



No, jos vahinko on jo tapahtunut, miten siitä sokerikoukusta pääsee eroon takaisin tavalliseen terveelliseen ruokavalioon?


1. Alussa kirpaisee, mutta on se sen arvoista. Pitäydy sokerista, siis ihan kaikesta jos vain mahdollista, mutta ainakin kaikista herkuista (karkit, kakut, sokeroidut jugut, limut yms.) parin viikon ajan. Kahdessa viikossa pitäsi sokerihimojen olla poissa! Tämä vaatii rutkassti itsekuria, mutta uskon, että onnistut!


2. Kun sokerihimot alkavat helpottaa ja jos sen herkkuhetken itselleen haluaa suoda, suosittelen, että mietit jonkin päivän, jolloin se olisi. Itselläni herkkupäivä on normaalissa arjessa lauantai. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että lauantaina vetäisin ihan överiksi vaan noudatan sitä normaalia ruokavaliota sekä ruokarytmiä kuin arkenakin, mutta voin syödä esim. jälkkärin sekä illalla leffan parissa sipsejä sekä karkkia.


3. Säännöllinen ruokarytmi. Kun syöt säännöllisesti ja riiittävästi n. 3-4 tunnin välein, ei liian suuri nälkä ehdi yllättää eikä herkkuhimo ehdi iskeä. Verensokeri pysyy tasaisena ja fiilis hyvänä!


4. Älä ole itsellesi liian ankara. Jos ”sorrut” herkutteluun, tiedosta se ja jatka eteenpäin terveellisellä linjalla, mutta älä suotta lannistu! 


5. Älä toisaalta ole liian lepsukaan. Jos sortumisia tulee usein, on parempi vaihtoehto kieltäytyä herkuista hetkeksi kokonaan 🙂


Tällaisilla vinkeillä olen itse onnistunut selättämään sokerikoukun ja aion jälleen selättää!







jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta