Poweria treeniin BCAA:lla

Yhteistyö: nu3

Lisäravinneviidakko on melkoinen, kun ajatellaan kaikkia jauhoja ja kapseleita ym., jotka pyörivät kuntosalitreenien ympärillä. Mulla on hieman kausittain käytössä kreatiini (täältä kattava postaus aiheesta), mutta hyvin usein, kun treenaan, mukana on BCAA sekä aina treenin jälkeen palautusjuomana heraproteiini (whey 80).

Miksi sitten käytän BCAA:ta? Mitäs se nyt edes on?

BCAA – haaraketjuiset aminohapot
Haaraketjuisiin aminohappoihin (engl. branched-chain amino acids) kuuluvat valiini, leusiini ja isoleusiini. Ne ovat välttämättömiä aminohappoja, eli elimistö ei pysty tuottamaan niitä itse. Tästä syystä niitä onkin saatava ravinnosta. Niitä esiintyy eniten proteiinipitoisissa elintarvikkeissa.

Kuinka BCAA:t vaikuttavat?
BCAA:t hajoavat suoraan lihaksistossa. Elimistö käyttää haaraketjuisia aminohappoja etupäässä proteiinirakenteiden muodostamiseen. Lihaksisto koostuu proteiineista, joista BCAA:t muodostavat noin kolmasosan.

Teksti lainattu täältä

Lihakset käyttävät sekä rakennusaineekseen että suoraan energiakseen haaraketjuisia aminohappoja, joita etenkin kovempaa ja pitkään treenaavien ja pitkäkestoista aerobista kestävyyttä treenaavien saattaa olla hyvä ottaa normaalin ruuan lisäksi erityisesti treenin yhteydessä tukeakseen lihasten kehittymistä sekä palautumista. BCAA:n on todettu myös parantavan maitohapon sietokykyä, joka auttaa vetämään treenin kovempaa läpi. nu3:n BCAA-kapselit sisältävät myös B6-vitamiinia, jota tarvitaan proteiinien aineenvaihdunnassa. Kuten mainittu, monipuolisesta ja riittävästi proteiinia sisältävästä ruokavaliosta saa myös tarvittavat aminohapot, mutta tietyssä pisteessä lisäravinteista ei välttämättä ole haittaakaan. Myös esimerkiksi pidemmässä urheilusuorituksessa, kuten pidemmillä juoksulenkeillä tai vaikkapa maratonilla, BCAA:n käyttö ravintolisänä tuo lisäenergiaa suoritukseen.

nu3_bcaa nu3_bcaa2

Itse olen huomannut, että BCAA:ta käyttämällä treenin jaksaa tehdä hieman paremmin. Palautumiseen en osaa ottaa kantaa, koska riippuen monesta muustakin asiasta mulla menee treenistä palautumiseen 2-5 päivään.
Onko sulla kokemuksia BCAA:sta?
<3:llä Jenna

jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta