Q&A 2: Treeniaiheiset kysymykset

Toinen kysymys & vastaus -postaus on omistettu treeniaiheisille kysymyksille ūüôā Edellisen voit k√§yd√§ lukemassa t√§st√§, jos se on mennyt ohi!
Onko tulossa kahvakuulaohjeita? Ja mistä näitä kahvallisia kumppareita voi hankkia?
Kyllä varmasti taas jossain vaiheessa! Muutamia kahvakuulatreenejä jo tänne oon jakanut, ne löytyvät esimerkiksi kahvakuula-avainsanan alta tuolta oikeasta sivupalkista.
Kahvallisia vastuskuminauhoja l√∂ytyy Kuntokauppa.fi:st√§ ūüôāSONY DSC
Olisitko voinut tehdä joku kerta kotitreenin millä saisi nimenomaan muotoa pakaraan? 
Vlogian puolelle jaoin hetki sitten kahvakuulan kanssa suoritettavan pepputreenin ( on muuten tosi tehokas!). Treenin voi tehdä myös muun lisäpainon kanssa! Treeniin tästä!
Kumpi on mielest√§si parempi: kahvakuula vai ‚ÄĚdumbbell‚ÄĚ (=k√§sipaino) ‚Äď ja miksi?
En osaa vastata kumpi on parempi, sillä kummatkin ovat hyviä. Kahvakuulaa voi käyttää monissa eri liikkeissä ja sen avulla saa treenattua koko kropan tosi tehokkaasti, missä vain. Käsipainot ovat puolestaan myös todella monipuoliset, mutta esimerkiksi erilaiset heilautusliikkeet onnistuvat paremmin kahvakuulan kanssa. Eli tapauskohtaisesti mietin kumpaa käytän.
Kuinka usein treenaat ja kuinka kauan olet treenannut?
Kuntosalitreenin aloitin vuoden 2009 syksyllä. Tällä hetkellä pyrin treenaamaan neljästi viikossa. Osa treeneistä on ihan perus kuntosalitreeniä (massa/voima hakuista) ja osa sitten crossfit-tyyppistä. Silloin tällöin lisään treeneihin myös erilaisia kehonpainoharjoitteita ja temppuilua, tulevaisuudessa varmasti enenevässä määrin, kun olkapää alkaa saada voimaa ja liikkuvuutta.
DSC_1780
Osallistutko TIKIS -vatsalihashaasteeseen? Jos osallistut, mitä mieltä olet ollut treeneistä? 
Kyllä osallistuin! Treenit olivat monipuolisia ja sain monia hyviä liikkeitä omiin treeneihin. Jalosaurin & Else Lautalan vatsalihas treeneistä tykkäsin eniten, älytön polte vatsassa aina treenin jälkeen! YouTubesta löytyy Tikis-kanava, josta treenit edelleen nähtävissä.
Löytyiskö supertehokasta ja nopeaa jalkatreeniä?
Kurkkaa tämä: klik!
Ootko testannut CX worx-tuntia?
Piti ihan Googlettaa, että mikäs tämä tunti on! Eli en ole testannut tuntia, mutta videoita katsomalla vaikutti ihan tehokkaalta 30 min pituiselta keskivartalon & pepun treeniltä. Vastuskuminauha on tuossakin treenissä käytössä sekä monet tutut vatsalihasliikkeet.
Kuinka hyvänä treenimuotona pidät kahvakuulatreeniä?
Erittäin hyvänä! Kahvakuulan kanssa saa tehtyä todella hyvän treenin lyhyessäkin ajassa. Sykkeet nousee ja kunto kasvaa!
Loistava kuminauhatreeni! Mites näillä sais treenattua jalkoja? 
Esim. kyykkyyn saa hyvin vastusta, kun solmit kumpparin polvien yläpuolelle ja kyykkäät kumppari tiukalla. Seuraavassa treenivideossani on enemmän liikkeitä juuri kumpparijalkatreeniin.
Mink√§laista kotitreeni√§ suosittelisit yl√§asteik√§iselle tyt√∂lle, jolla on viiten√§ p√§iv√§n√§ viikossa voimisteluharkat? Noi kumpparit olis kyl k√§tevi√§ t√§ll√§selle voimistelijalle ūüôā
Valitettavasti en uskalla vastata tähän mitään. Suosittelen keskustelemaan asiasta valmentajan kanssa!
Kysymykseni liittyy urheiluliikkeestä hankkimaani hierontarullaan (Tube Roller), onko sinulla kokemuksia tästä ja voisitko kenties antaa hyviä vinkkejä sen käytöstä?
On kokemusta! Käytän foam rolleria / pilatesrullaa (mitä näitä nimiä nyt on) muutaman kerran viikossa avaamaan kireitä lihaksia. Rullailla voit helposti reidet, pohkeet, pakaran, selän, käsiäkin. Laitat rullan lattialle ja asetat esimerkiksi takareiden rullan päälle ja rullaat reittä rauhallisesti koko lihaksen matkalta. Lisää vastusta saa, kun laitat toisen jalan rullattavan päälle.
Millä vastuksella teit tuon treenikuvauksen? Eli siis mikä väri on kevyt, keskiraskas ja raskas? Mietin, että tuntuuko esim. kevyt missään?
Treenikuvaus täällä! Keltainen on kevyt, oranssi/vihreä keskiraskas ja sininen raskas. Kevyt on kyllä tosi kevyt eli suosittelen keskiraskasta ja raskasta.
Olisi kiva tietää, millaisia ohjeita antaisit henkilölle, joka haluaisi aloittaa liikkumisen tauon jälkeen?
Aloita rauhallisesti. Jos tauko on ollut pitkä, voi olla että voimatasosi ovat tipahtaneet, joten aloita mieluummin pienemmillä painoilla kuin ennen taukoa ja nosta sitä mukaan, kun kunto kasvaa. Liian nopea rehaaminen saattaa johtaa ylikuntoon eli keholle on tärkeä antaa aikaa taas sopeutua treeniin. Voimat palautuvat kyllä yllättävän nopeasti, kun vain jatkat säännöllistä treenaamista!
IMG-20150415-WA0011
Vinkkejä kevennettyyn leuanvetoon?
Vastuskuminauha lenkiksi ja kiinni leuanvetotankoon, toinen jalka kumpparin päällä. Itse suosin tällä hetkellä avustettua leuanvetoa laitteessa, jossa saa vähentää oman kehon painoa. Hyvä tapa on myös hypätä ylös leuanvedon yläasentoon ja koittaa tulla mahdollisimman hitaasti alas. Tämä negatiivisen vaiheen vahvistaminen kehittää liikettä myös tehokkaasti.
Toivottavasti n√§ist√§ oli apua! Seuraava Q&A-postaus k√§sittelee motivaatiota ūüôā
Rentoa Vapun jatkoa,
<3:llä Jenna

jenna

2 vastausta artikkeliin “Q&A 2: Treeniaiheiset kysymykset”

  1. Hei kiitos! Itsekin olen ihan hurahtanut salitreenaamiseen t√§m√§n vuoden puolella ja noi leuanvedot on mulle se suuri heikkous. Kolme menee nippinappi, avustettuna toki enemm√§nkin. T√§ytyykin koittaa tota sun vinkki√§ hitaasta laskeutumisesta! ūüôā Pakko liitty√§ my√∂skin lukijaksi, ohjaan nimitt√§in ryhm√§liikuntatunteja ja t√§√§lt√§ saattaisi bongata hyvi√§ vinkkej√§. Vinkvink, kahvakuulatreenipostausta odotellessa. ūüėČ

    http://c-duracell.blogspot.fi/

  2. Kiva, kun sait uusia vinkkej√§ <3 Jossain vaiheessa varmasti on taas kahvakuulailuakin luvassa ūüėÄ

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta