Q&A 3: Motivaatio

Huh! Onpas näitä teidän kysymyksiä paljon 🙂 Nyt mennään puolessa välissä ja Q&A-postaus nro. 3 käsittelee motivaatioaiheisia kysymyksiä.
Motivaatio on yksi mun suosikkiaiheista treenaamiseen liittyen. Toki erilaiset liikkeet sekä niiden oikea suoritustapa ja esimerkiksi treeniä tukeva ruokavalio ovat mielenkiintoisia juttuja, mutta motivaatio on sellainen asia, josta jaksaisin höpötellä vaikka kuinka ja kauan. Mulla kesti todella kauan löytää se ilo ja rentous liikuntaa kohtaan, jolloin juuri motivointia tarvittiin! Edelleen tulee silloin tällöin niitä päiviä, kun treeni ei voisi vähempää kiinnostaa ja juuri silloin motivointikikat ovat kultaakin kalliimpia!
Miten motivoit itseäs kehonhuoltoon?
Mun ei oikeastaan tarvitse motivoida itseäni kehonhuoltoon, koska jos en venyttele/rullalle, alkaa mm. selkää särkeä. Eli ennaltaehkäisynä näille säryille on kehonhuolto tullut rutiiniksi. Mutta onhan liikkuvuudesta, jota kehonhuollolla parannetaan, hyötyä myös vaikka salilla tehtäviin liikkeisiin. Esimerkiksi kyykkytekniikka paranee, kun liikkuvuus paranee jne.
Mikä sut motivoi huonona päivänä liikkumaan? / Millä motivoida itseään huonona päivänä?
Kun fiilis on sellainen, että nyt ei vaan huvita lähteä treenaamaan, mietin sitä fiilistä, joka tulee jo ensimmäisistä toistoista. Se fiilis on jotain sellaista, joka todellakin motivoi lähtemään salille!
IMG_20150312_185739
Mitkä ovat sun tavoitteet treenaamisessa? Tähtäätkö hyvään mieleen ja kuntoon vaiko onko sussa jonkinlaisen kisailijan vikaa?
Hyvä fiilis, itsensä ylittäminen/kehittyminen, voima tasojen kasvu, se että selkä ym. paikat pysyy kunnossa. Näiden lisäksi omaan silmään parempi ulkonäkö. Ulkonäkö ei kuitenkaan ole se päätavoitte, vaan ennemminkin ”sivutuote”. Kisaaminen ei ainakaan vielä ole sellainen juttu, jota haluaisin kokeilla.
Mikä motivoi sua liikkumaan?
Ehkä päällimäisenä se endorfiiniryöppy, jonka saa liikkuessa sekä se, että olen vihdoin löytänyt mulle rakkaan harrastuksen eli kuntosalin.
Olisi kiva tietää, miten tsemppasit itseäsi, kun vammat rajoittivat liikkumistasi? Itselleni juokseminen on se rakkain liikuntamuoto ja loukatessani jalkani 3 kk:ksi, oli vaikea aina välillä pysyä positiivisena. Nyt onneksi jalka on jo kunnossa.
Olkapääleikkauksen jälkeen meni kuukauden verran ennen kuin sain tehdä oikeastaan mitään muuta kuin kävellä. Tänä aikana oli tietysti välillä heikkoja hetkiä. Kun mietti sitä, että ei mene kovinkaan kauan kun taas pääsee salille treenaamaan jalkoja, jaksoi odottaa ja pitää mielen positiivisena. Myös kuntoutus eteni sen verran hyvin, että siitä sai motivaatiota pysyä positiivisena. Nyt on 5 kk mennyt leikkauksesta ja vielä pitäisi 1 kk ottaa rauhassa tiettyjen liikkeiden kanssa! Loppuviimein aika menee niin nopeasti, että ei sitä ehdi jäädä surkuttelemaan 🙂
Millaisina hetkinä on vaikein motivoida itseäsi? Miten voitat tällaiset epämotivaatiot?
Kun tulee väsyneenä pitkän työpäivän jälkeen kotiin ja edellisen yön on jo valmiiksi nukkunut huonosti. Kun taas muistaa sen, että treenin jälkeen olo on paljon virkeämpi, ei auta kuin ”raahautua” sinne salille! Ja ensi yön nukkuu taatusti paremmin, kun on tehnyt kunnon treenin.
IMG_20150423_203231
Miten olet innostunut liikunnasta ja kuinka motivaatio pysyy yllä? / Milloin löysit liikunnan ilon ja kuinka usein treenaat?
En muista miten alunperin olen liikunnasta innostunut, olen siis liikkunut enemmän tai vähemmän aina.  Muutama vuosi sitten salilla treenaamisesta innostuin siten, kun halusin saada vähän lihaa luiden ympärille ja päätin kokeilla ko. liikuntamuotoa. Tykästyin siihen, kun huomasin, että tuloksia alkaa tulla, hitaasti ja varmasti. Kun noin 1,5 vuotta sitten ruokavalio katsottiin kuntoon PT:n kanssa, sekä treenipainot että oma paino alkoi nousta ja tämä toki lisäsi innostusta enemmän. Tämä on yksi juttu, jonka ansiosta motivaatiokin pysyy yllä. Myös se, kun oppii uusia juttuja ja haluaa oppia niitä lisää, pitää motivaation korkealla.
Salilla / crossfit-tyyppisesti pyrin treenaamaan neljästi viikossa. Lisäksi kerran viikossa käyn agilitytreeneissä Ferin kanssa. Näiden lisäksi joka päivälle tulee 1-3 lenkkiä koirien kanssa.
Hyviä ohjeita, kiitti näistä! Onko jotain suosikki sivustoa mistä hankit hyviä treenausvinkkejä?
Treeniblogit, Pinterest, Instagram
IMG_20150424_164051
Mikä saa sut motivoitumaan silloin, kun mikään ei tunnu onnistuvan ja tekisi mieli vaan jäädä sohvalle löhöämään ja syömään suklaata?
Silloin tällöin tällainen fiilis on kyllä tuttua! Suklaa on niin hyvää 😉 mutta kun muistaa sen olon, joka tulee, kun lappaa levyn suklaata (on siis täysin mahdollista!) nassuun vs. että lähtee salille, vie usein sali voiton!
Joten seuraavalla kerralla, kun ei vain yhtään huvittaisi lähteä treenaamaan, mieti yllä olevia vinkkejä!
<3:llä Jenna

jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta