Q&A 4: Henkilökohtaisemmat liikuntakysymykset

No niin. Toiseksi viimeista Q&A-postausta tällä erää viedään 🙂 Vuorossa olisi hieman henkilökohtaisempia liikunta-aiheisia kysymysiä ja toki ne vastaukset, olkaapa hyvät:

Mikä on sun suosikki treeni liike? Entä inhokki?

Suosikki liike taitaa olla kulmasoutu V-kahvalla, inhokki ehdottomasti askelkyykky. En tiedä mikä tuossa askelkyykyssä on, mutta meidän yhteinen suhde ei vain ole hyvä 😀 Siltihän se on ihan loistava liike.

Miten venyttelet treenin jälkeen? Saisiko siitä postauksen?

En venyttely juurikaan heti treenin jälkeen, korkeintaan ihan pikaisesti sillä kertaa treenatut lihakset. Mutta pyrin pari kertaa viikkoon joogaamaan/venyttelemään vähän pidemmät ja syvemmät venytykset koko kropalle. Tästä saisi kyllä postauksen 🙂
IMG-20150510-WA0004
Ehditkö harrastaa jotain muuta treenaamisen lisäksi vapaa-ajalla? Kuinka paljon treenaat? / Treenaatko monipuolisesti vai vain salitreeniä pääsääntöisesti? Harrastatko säännöllisesti muuta kuin saleilua?

Kyllä ehdin! Esimerkiksi bloggaan lähes joka päivä. Lasken bloggaamisen vielä harrastukseksi. Lisäksi tietysti valokuvaan paljon. Muita harrastuksia on koirien kanssa lenkkeily sekä Ferin kanssa käydään noin kerta kaksi viikossa treenaamassa agilityä. Jooga on tullut uuteena harrastuksena mukaan ja sitäkin pyrin kerran kaksi viikossa harjoittamaan.

Salilla pyrin käymään 3-4 kertaa viikossa. Osa näistä treeneistä on silloin tällöin crossfit-tyyppistä. Jos tuntuu, että en ennätä salille, teen treenin kotona esimerkiksi kahvakuulan, TRX-narujen tai vastuskumppareiden kanssa.

Mikä on sinun suosikki vatsalihasliike?

Jalkojen nosto pepun nostolla selin makuulla

Kuinka usein pidät hölläyspäiviä ja -viikkoja?

Täydellistä hölläyspäivää ei mun viikkoihin mahdu, mutta melkein sellaisia kyllä 1-2 / viikko vähän viikosta riippuen. Koirien kanssa on ulkoiltava oli keli/kunto mikä tahansa, joten ainakin jonkinlaiset lenkit tulee tehtyä joka päivä. Täysin treenivapaita viikkoja pidän todella harvoin. Jos sanon, että kerran 4-5 kuukaudessa, saatan osua lähelle 🙂

Mitä urheilulajia et missään nimessä haluaisi kokeilla?

Hmm.. Ehkä vapaaottelu voisi olla sellainen, johon en ihan heti lähtisi mukaan..

Mitä kehonosaa tykkäät eniten treenata ja mistä kehonosastasi pidät eniten?

Selkää tykkään tällä hetkellä treenata eniten. On kiva huomata, kun painot ovat alkaneet taas nousta leikkausta edeltävälle tasolle. Tykkään ehkäpä eniten etureisistäni 🙂

Miten huollat kehoasi? Eli käytkö hierojalla ja kuinka usein? Venyttely/jooga? 

Oon todella laiska käymään hierojalla. Fysioterapiassa kävin keväällä muutamia kertoja olkapään takia ja samalla fyssari availi selän jumeja. Venyttelen ja joogaan pari kertaa viikkoon (pitäisi vähän useamminkin!) sekä foam rollailen pahimpia jumeja auki, kun niitä ilmenee.

Mitä lajia/lajeja haluaisit kokeilla?

Kiipeilyä sekä akrobatiaa

Lenkkeiletkö paljon?

Joka päivä tulee tehtyä kävelylenkkejä 2-3 kpl koirien kanssa. Lisäksi pyrin tekemään yhden pidemmän lenkin viikkoon. Juoksemisen aloitin reilu kuukausi sitten jälleen uudestaan, mutta into on vähän laantunut.. Pitäisi taas jatkaa!

Kuinka usein teet vastuskuminauhatreenin?

Parin kolmen viikon välein on nyt tullut tehtyä

Hiihto vai lenkkeily?

Sekä että 🙂 Talvella tietysti hiihto on mukavaa ja loistava liikuntamuoto. Olen suunnitellut luistelusuksienkin hankintaa. Lenkkeilen joka päivä, joten se tulee ikään kuin luonnostaan. Juoksemisesta nyt en erityisemmin tykkää, mutta sitäkin täytyy välillä harrastaa!

IMG-20150510-WA0007

Miten treenaat kevyempinä päivinä? Ja onko sulla jotain hyviä palautumis-vinkkejä?

Hankala kysymys, sillä en oikein pidä kevyitä treenipäiviä. Joko treenaan tai sitten pidän kokonaan taukoa 🙂 Jos pitäisin kevyen päivän, niin esimerkiksi vastuskuminauhatreeni sopisi tähän.

Palautumisessa tärkeitä ovat mm. riittävä ruoka, hyvät yöunet, kreatiinilisä.

Onko sulla koskaan ollut penikkakipuja? Miten sä olet ennaltaehkäissyt tai hoitanut niitä?

On ollut. Yleensä mulla penikat kipeytyy, kun juoksen oudokseltaan paljasjalkakengillä. Siinä askel on hieman erilainen kuin ”normaaleilla” lenkkareilla juostessa. Käytän ja suosittelen käyttämään säännöllisesti foam rolleria (putkirulla, pilatesrulla.. you name it!) penikoiden rullailuun. Eli asetut polvillesi tai vatsalleen maahan käsien varaan ja laitat foam rollerin säären alle. Siitä rullailet edes takaisin rauhallisesti koko lihaksen matkalta, lisää tuntumaa saat viemällä toisen jalan rullattavan päälle. Myös hieronta auttaa kipuihin.

jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta