Q&A 5: Ruoka & ruokavalio

Tällä erää viimeistä Q&A-postausta viedään. Iso kiitos kaikille kysymysten laittajille vielä <3 Näitä postauksia on hauska tehdä ja toivottavasti te olette oppineet musta vähän enemmän näiden 5 kysymyskoosteen myötä 🙂 Viimeiset kysymykset koostuvat ruuasta:

Onko sulla joku tietty ruokavalio jota noudatat?

Vuosi sitten mulle laadittiin tosi tarkka ruokavalio PT:n kanssa. Sellainen, joka tukee lihasten kasvatusta. Seurasin tuota ruokavaliota todella pitkään ja edelleen syön aika samalla tavalla, ehkä hitusen olen nostanut ruokamääriä. Kuitenkaan en punnitse enään ruokia enkä masennu, jos jokin ateria nyt ei menekään kuten ruokavaliossa.

Moni on jo kysellyt treeniasioista, joten minäpä kysyisin, mitkä ovat kolme tärkeintä ravitsemusta koskevaa periaatettasi?

Rentous, terveellisyys ja oman kehon tarpeiden kuuntelu

Millä herkuttelet?

Olen pyrkinyt siihen, että mulla olisi lauantaina ns. karkkipäivä, tosin karkkia en oikeastaan enään syö, jotenkin liian äklöä 😉 Herkkupäivä kerran viikossa on ollut aika toimiva ratkaisu näin entiselle sokeriaddiktille. Herkuttelen lähinnä raakasuklaalla, suklaalla päällystetyillä pähkinöillä sekä sipseillä ja itse tehdyillä poppareilla. Viikolla tehdään usein protskupannaria, jonka nautin marjojen kera, herkkua sekin, mutta terveellistä!
DSC_2105 DSC_2192 IMG_20150423_221041
Miten tarkkaan katsot mitä syöt? Pidätkö ruokapäiväkirjaa?

En pidä enään. Kun aloitin reilu vuosi sitten treenaamaan PT:n kanssa, pidin aluksi ruokapäiväkirjaa, jonka tiimoilta lähdettiin tekemään ruokavaliota. Pyrin katsomaan suht tarkkaan mitä syön, mutta en siis punnitse ruokiani eli muutama gramma sinne tänne ei hetkauta 🙂 Kuitenkin pyrin syömään terveellisesti melko tavallista ruokaa ja tekemään itse niin paljon kuin mahdollista.

Osaisitko suositella ravintoarvoltaan hyviä protskupatukoita, ym. pikasia välipaloja?

PULS nutritionin -protskupatukat ovat melko hyviä ravintoarvoiltaan sekä maultaan kyllä ihan top 3:ssa mun protskupatukkavertailuissa 🙂 PULS nutritionin patukoissa makeuttajana on käytetty mm. rusinoita, kookosta sekä marjoja. Muita pikaisia hyviä välipaloja ovat mm. hedelmät ja pähkinät sekä toki smoothiet.

Oletko kokeillut maidotonta tai gluteenitonta ruokavaliota? Mitä mieltä olet niistä?

En ole kokeillut, sillä ei ole ollut tarvetta. Varmasti joillekin henkilöille nämä sopivat, mutta en ole sen tarkemmin perehtynyt.

Suositko vähähiilihydraattista ruokavaliota, vai syötkö hiilareita surutta? Oletko huomannut eroa kropassa, jos hiilareita tulee erityisen vähän/paljon?

Syön hiilareita melko normaalisti. Jos hiilareita tulee syötyä kovin vähän, ei energiat riitä treeniin ja myös fiilis laskee.

Vähähiilihydraattisen ruokavalion haitat urheilijalle:

  • niukat glykogeenivarasto
  • harjoittelun tehokkuus kärsii
  • vastustuskyky laskee
  • nestettä poistuu, vammariski kasvaa
  • katabolinen tila yleistä
  • palautuminen hidastuu
  • vireystila laskee
  • mieliala ja harjoittelun motivaatio laskee

Lähde: terveurheilija.fi

Millainen on sun perus ruokavalio?

Aamulla rahka marjoilla sekä pari leipää. Lounaaksi joko kalaa, lihaa tai kanaa, pastaa, riisiä tai perunoita sekä salaattia. Välipalaksi banaani tai kaksi, rahka tai smoothie. Päivällinen noudattaa samaa kuin lounas. Iltapalaksi rahkaa, leipää, protskupannaria tai kananmunanvalkuiaisia.. Mitä milloinkin tekee mieli 🙂
SONY DSC

Mikä on inhokkiruokasi?

Maksakastike! Tai mikä tahansa paljon läskiä sisältävä ruoka 😀

Oletko koskaan noudattanut mitään tarkkaa dieettiä vai pyritkö vain syömään terveellisesti?

Muutama vuosi sitten kokeilin FitFashionin Lite in Shape -nettivalmennusta, jossa oli todella tarkka ruokavalio. Toisen kerran noudatin ”todella” tarkkaa dieettiä, kun aloitin treenaamisen PT:n kanssa, mutta tämä ruokavalio oli räätälöity täysin omiin tarpeisiini toisin kuin ensimmäinen. Pääasiassa nykypäivänä pyrin vain syömään terveellisesti 🙂

Mikä on sun lempparivälipala?

Smoothiet eri variaatioilla. Oikeastaan mikä tahansa smoothie on hyvää! Tykkään näistä juuri siksi, että voit oikeastaans sekoittaa mitä vain hedelmiä ja marjoja sekä vaikka rahkan keskenään, ja aina maistuu hyvälle 🙂
DSC04289
Mitä mieltä olet erilaista ”muoti” dieteistä? Kokeiletko niitä itsekin vai syötkö suhteellisen samalla tavalla aina?

Jos kokeilisin muotidieettejä, en söisi varmasti yhtenäkään päivänä samalla tavalla. Eli en kokeile näitä, mutta koitan kyllä etsiä aina erilaisia reseptejä ja modailla ruokia, jotta en kyllästy. Mielestäni jokaisen tulisi löytää itselle ne sopivat raaka-aineet ilman ”muoti-ilmiöitä”. Se, mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi ollenkaan toiselle.
Aurinkoista iltaa!
<3:llä Jenna

jenna

2 vastausta artikkeliin “Q&A 5: Ruoka & ruokavalio”

  1. pulsin patukoiden ainesosista kolmanneksi eniten on glukoosisiirappia, joten eivät nekään kovin terveellisiä ole :/ karpaloilla ja rusinoilla makeuttaminen on kyllä hyvä idea, miksiköhän sit ei ole tehty muissa kuin raakapatukoissa.

  2. Totta tuo glukoosisiirapin määrä, mutta toisaalta proteiinipatukoilla haetaan nopeaa energiaa ja harvoin ne "terveysruokaa" ovat. Silloin tällöin syötynä tuskin kenelläkään haitallisiakaan 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta